interjú, Sportmarketing, többféle sportág — 2015/10/02 at 13:30

KOÓS-LUKÁCS TÍMEA, a Nagy Sportágválasztó kommunikációs igazgatója

by

Szeptember 18-án és 19-én rendezték a 17. Budapesti Nagy Sportágválasztót. A Merkapt Sportközpontban több mint 100 sportág mutatkozott be, a két nap alatt 22 000 fölött volt a résztvevők száma.

Koós-Lukács Tímeát kérdeztük az idevezető útról és a jövőről.

koos-lukacs-timea

Hogyan indult a Nagy Sportágválasztó?

Ipacs Endre, világbajnoki bronzérmes kenus fejében született meg az ötlet. Az alapkoncepció már akkor ez volt: segítsünk a gyerekeknek sportágat választani, ne csak nézelődjenek, véletlenszerűen találgassanak, hanem próbálják ki a dolgokat. Ebben az időben Endre a Merkapt Sportközpont vezetője volt, innen jött a helyszín, illetve a kapcsolódás a céghez, a Merkapt Zrt.-hez, amely alapító-támogatója az eseménynek.

Mikor volt az első rendezvény? Hány sportág és hány látogató jelent meg?

Az első Nagy Sportágválasztó 2007 szeptemberében volt. Ez még egy egynapos, szombati esemény volt. 20 sportág képviseltette magát és kb. 300 résztvevő.  A tanulság az volt, hogy szombaton az intézmények, óvodák, iskolák nem igazán mozdíthatóak, mindenképp kell a pénteki nap. Az ő jelenlétüket, bevonásukat pedig azért tartottuk kiemelten fontosnak, mert így azokhoz a gyerekekhez is eljuttatjuk a sport élményszerűségét, akik szülői oldalon nem orientáltak a sport felé. Így azonnal hozzáfogtunk a következő, már kétnapos rendezvény szervezéséhez,nem vártunk jövő év szeptemberig, hanem már  2008 májusában megrendeztük az újabb eseményt, hiszen a május a nyári edzőtáborokhoz is kiváló propagálási, toborzási időszak.

NSV-bejarat

Mik voltak a rákövetkező években a fejlődés mérföldkövei?

A fejlődés folyamatos volt. 2008 szeptemberében már 40 sportág és közel 5 000 látogató jelent meg, már erős volt az iskolák, óvodák részvétele, a következő évben pedig 90 fölé emelkedett a sportágak száma és a látogatói, résztvevői szám meghaladta a tízezret.

2009-ben már szponzorált minket a McDonald’s és az E.ON. Az előbbi támogatása a kommunikáció nagy erősödését jelentette, egy nagy márka állt az esemény mellé. Minden “Mekiben” ott volt a szórólapunk, plakátunk, illetve sok olyan helyen jelent meg bannerünk, ahol piaci alapon nem tudtunk volna feltűnni. Az első szponzorok megszerzésében fontos volt, hogy a rendezvényünk kapcsolódni tudjon egy aktuális kampányukhoz. A McDonald’s esetében “Sportkóstoló” kampányt indítottak a rendezvényünkkel együttműködve, az E.ON a “Családi foci” programja miatt érezte aktuálisnak és hatásosnak a velünk való együttműködést, de így lett partnerünk később az Univer is, amely épp egy iskolák támogatását célzó „Sulipont” akciót szervezett, amikor megkerestük, a célközönségünk pedig találkozott. Mindezzel együtt ezekben az években a személyes ismeretségek, az ötlet iránti belső, külső lelkesedés és a Merkapt elkötelezettsége vitte tovább a szervezést. Jellemző, hogy több volt a szerzett, mint a fizetett médiamegjelenés. Az ismeretségek és a jó ügy segített abban, hogy sok helyen írtak a Nagy Sportágválasztóról.

Híres sportolók, olimpikonok mindig látogatták az eseményeinket, lelkesek voltak, támogattak. 2008-ben ott volt Kőbányán Kovács Anti [Kovács Antal, olimpiai bajnok cselgáncsozó] és felvetette, hogy szívesen csinálna egy hasonló rendezvényt Pakson. Így 2009 szeptemberében ott volt az első vidéki Nagy Sportágválasztó. Ez a rendezvény volt az „első fecske” az országossá válásunkban. Közben folyamatosan kaptuk a leveleket, megkereséseket a  látogatóktól, sportágaktól, miért nincs ez a rendezvény vidéken, miért mindig csak a fővárosban gondolkodik mindenki… Ekkor döntéshelyzetbe kerültünk: vagy hagyjuk, hogy mindenki csinál valami hasonlót a saját régiójában, vagy kitaláljuk ennek szervezett kereteit és „mi visszük a zászlót”. Ez utóbbi mellett döntöttünk. Létrehoztunk egy franchise rendszert, ami alapvetően máig működik. Megszabtuk a kereteket, az elvárásokat, illetve meghatároztuk azokat a segítségeket, valamint minták és tapasztalatok átadását, amelyek mentén már elsőre sikeres rendezvényt tud a partnerünk megszervezni vidéken. Ezzel lefektettük az alapokat, de meghagytuk a szervezőpartner önállóságát, mozgásterét. 2010-ben már 15 vidéki város csatlakozott a Nagy Sportágválasztó mozgalomhoz, amit nagyon nagy eredménynek tartunk! Voltak vidéki városok, ahol mi magunk szerveztük meg az eseményt, de a legtöbb helyen szervezőpartnerek adoptálták az eseményt helyi szinten. Teljesen eltérő hátterű partnerek a szervezőtársaink, van ahol rendezvényszervező cég, van ahol önkormányzat, van ahol alapítvány, vagy sportegyesület a partner, nem a szervezeti forma a lényeg, hanem hogy magának vallja a rendezvény eszmeiségét és benne is „lüktessen” a küldetéstudat, mint bennünk!

nsv-kajak-kenu

Talán nagy szavaknak tűnnek, de mi tényleg a sportért, egy jobb társadalom kialakulásáért tesszük, amit teszünk. Sokan „nagy bizniszt” sejtenek a rendezvény mögött, holott ez tényleg nem erről szól, alulról jövő kezdeményezésként indultunk, non-profit elveket szem előtt tartva és a mai napig nagyon sok lelkes, sportszerető ember támogatásával tartunk ott, ahol tartunk.

2009-ben már segített minket a MOB, használhattuk eszközrendszerét a kommunikációban és a szervezésben. 2011-ben volt egyik csúcspontján a rendezvény mind Budapesten, mind vidéki nagyvárosokban hatalmas sikert aratott a Nagy Sportágválasztó: 20-ra nőtt a regionális események száma! Ebben az évben több mint 100 000 résztvevője volt a Nagy Sportágválasztóknak, aztán jött egy kis megtorpanás.

A válság a mi életünket is nehezebbé tette, a sportágak  és látogatók száma már megvolt, de nehezebb volt támogatót találni, a megfelelő kivitelezést megvalósítani. Az állami sportrendszerben is leálltak a pályázati támogatási lehetőségek. Így kénytelenek voltunk a saját szervezésű nagyvárosokban, mint például Debrecen, Szeged, Zalaegerszeg szüneteltetni a rendezvényt.

Kormányzati oldalról, az aktuális sportért felelős államtitkárságok által kiírt szabadidősport-pályázatokon keresztül 2009-től kaptunk kisebb-nagyobb támogatásokat. 2014-ben egyedi kérelem alapján az EMMI a Nagy Sportágválasztók mellett, a Téli Sportágválasztó rendezvényünket is támogatta. Fontos mérföldkő volt az életünkben, hogy  2013-tól a MOB  kiemelt rendezvényként és nem pályáztatáson keresztül támogatja a fővárosi Nagy Sportágválasztókat, ami biztosabbá teszi működésünket.  Ezekben az években olyan nagy cégek is szponzorálták az eseményeket, mint a MOL, az MVM-Partner, a Decathlon, vagy a Magyar Állampapír és kiemelten fontos számunkra, hogy idén prezentációs szponzorként a Budapesti Nagy Sportágválasztók főtámogatója az ALDI.

2015-ben sportági igényekre építve létrehoztuk a nagy sikert aratott Nyári és a Téli Sportágválasztót, így jutottunk el a mához. A szeptemberi Budapesti Nagy Sportágválasztón ismét rekordszámú, több mint 22 000 látogatónk volt.

Gondolom, hogy ilyen sikerek után a sportági szakszövetségek mindent megtesznek, hogy ott legyenek a rendezvényeken.

Gyakorlatilag mára szinte minden sportszövetséggel van kapcsolatunk, 90%-ban ezek nagyon jól, konstruktívan működnek. Érdekes, azonban, hogy milyen nagy különbségeket tapasztalunk a hozzáállásban. A legtöbben  lelkesen, energiát beletéve csatlakoznak, de még mindig vannak olyan sportágak,  ahol nekünk kell bizonygatni, hogy ez jó dolog, illetve elmondani, hogy hogyan lehet „profitálni” a rendezvényből. A nyilvánosság talán nem is tudja, de a sportegyesületi, illetve szövetségi alapon működő szervezetek díjmentesen jelenhetnek meg a Nagy Sportágválasztókon, sőt mi adjuk nekik a sátrakat, padgarnitúrákat, marketing, propagálási lehetőségeket. Azt tapasztaljuk, hogy több, nagy hagyományokkal bíró sportszövetség még mindig nem érzi fontosnak, hogy jelen legyen. Talán azt gondolják „nincsenek rászorulva”, hogy marketingszemlélettel gondolkozzanak és kihasználjanak minden sportág-népszerűsítési lehetőséget.  Így van pár olyan sportág, aki azért van ott a Nagy Sportágválasztón, mert mi mint szervezők kihagyhatatlannak tartjuk őket és kapcsolatrendszerünkön, egyesületi összefogással és nem szövetségi koordinációban jelennek meg. Ugyanakkor a sportágak többsége, és a „frissebb”, újabb sportágak különösen hálásak azért, hogy itt lehetnek nálunk és propagálhatják magukat, toborozhatnak. A Magyarországon elérhető sportági paletta egyre bővül, nálunk is mindig jelentkeznek újabb és újabb sportágak. Decker Ádám, világbajnok vízilabdázó a Modern Sport Akadémia képviseletében sajtótájékoztatónkon pont ezt emelte ki, hogy bármennyire népszerű sportág a vízilabda Magyarországon, mára olyan széles sportági kínálat érhető el a fiatalok számára, olyan nagy a „verseny”, hogy a vízilabdának is „kötelessége” megjelenni egy ilyen nagyszabású eseményen.

A másik – már nem szövetségi szintű – különbség Budapest és vidék között mutatkozik. A fővárosi rendezvényen össz-sportági népszerűsítésről és nem közvetlen egyesületi toborzásról van szó, hiszen különböző kerületekből, illetve pest megyei településekről érkeznek a látogatók. Tehát az a célszerű és hatékony, ha akár egy – a szövetség által megbízott- egyesület, akár több egyesület egymást váltva jelenik meg, felkészülve egy sportegyesületi taglistával, hiszen ha a sportág népszerű lesz, tetszést arat, akkor egy adott környékről úgyis a közeli egyesülethez mennek le próbaedzésre, edzésre a gyerekek. Vidéken mindez jóval egyszerűbb, általában egy sportág egy szakosztályban űzhető, így a gyerekek jelentkezése egy helyen csapódik le, a sportági képviselők ezáltal még motiváltabbak.

nsv-akrobatikus-kosarlabda

Milyen a kommunikáció az iskolák, óvodák felé?

Ez az egyik erősségünk. A kezdetektől nem sajnáljuk erre a pénzt, szórólapot és plakátot minden intézménybe eljuttatunk. Fontos, hogy pozitív üzenetünk miatt ezeket az anyagokat mindenhová be is engedik. Ezzel senki nem tud versenyezni.

Ma már lehet válogatni a szponzorok között?

A nagy elérésnek köszönhetően valamivel könnyebb szponzort találni, sok cégnél fontos érv, hogy valóban egy gyakorlati haszonnal bíró, jó ügy mellé állnak. Az elért „tömegen” túl még fontos tényező, hogy a hozzánk látogató szülők, családok általában tudatos fogyasztók, az átlagnál magasabb jövedelemmel, hiszen tudjuk, hogy aki ma Magyarországon sportolni viszi a gyermekét, az komoly anyagi áldozatokkal is jár. Ami hiányzik, hogy hosszabb távú, legalább 2-3 éves szerződést tudjunk kötni szponzorainkkal, ez hozhatná meg az anyagi stabilitást, tervezhetőséget.

Ma már nyereséges a rendezvény?

Mivel rendezvénysorozatról beszélünk, árnyalni kell a képet. Van olyan eseményünk, ami nyereséges, és van, amelyik éppen megáll a lábán. Az alapcél nem az volt, hogy ebből sok pénzt vegyünk ki, minden tartalékot visszaforgatunk a rendezvénysorozatba, új eseményeket hozunk létre. Azt lehet mondani, hogy mára fenntartható lett az eseménysorozat, de a regionális Nagy Sportágválasztók döntő többsége ma is önkéntes alapon, társadalmi munkában valósul meg.

Mi a piacról hozott és a pályázatok, és államhoz kötődő bevételek aránya?

A szponzori bevételek kb. 70%-a jön a versenyszférából, 30% a másik rész, de ez az arány akár évről évre változhat.

Vannak-e már versenytársak?

Ez érdekes kérdés. Egyrészt néhányan azt gondolják, bárki bárhol csinálhat egy Sportágválasztót. Ez nem így van. Ezt a rendezvénynevet, szóösszetételt levédettük a Szabadalmi Hivatalban. A kifejezést csak mi, illetve a velünk szerződött partnereink  használhatják. Nem tudjuk eldönteni, hogy jóhiszeműen, vagy nem, de elég sokan másolnak minket. Akivel lehet, megpróbáljuk pereskedés nélkül rendezni a dolgot, és megbeszélni, hogy csatlakozhat szerződött partnerként a Nagy Sportágválasztó mozgalomhoz, használva a nevet, élvezve az ezzel járó előnyöket, rásegítéseket [egységes arculat, rendezvény és kommunikációs eszközök használata, szervezési segédletek stb.], de betartva a szakmai programunkat. Vagy nem csatlakozik, és tőlünk függetlenül szervez saját rendezvényt, ebben az esetben viszont nem használhatja a védett Sportágválasztó kifejezést.

Az ellen nem tudunk és nem is akarunk tenni, hogy egyre több rendezvénynél, legyen az kerületi, vagy kisvárosi, szerepet kap a sport és nem csak bemutatók formájában, hanem kipróbálható módon. Ezt, lehet mondani, mi hoztuk divatba, a passzív sportbemutatókat, interaktívvá tettük, de – ha nem a mi nevünket használják – ez egyáltalán nem zavar minket, sőt örülünk neki! Ettől a mi programunknak, a széles sportági paletta felvonultatásának megmaradtak a sajátosságai.

Az EMMI és a Magyar Diáksport Szövetség a Sport legyen a Tied programjának kommunikációja is megkavarta egy kicsit az életüket?

Valóban. Sajnos nagyon sok média megjelenésben „sportágválasztó rendezvényként” titulálták az EMMI rendezvényét, hiszen a tematika azonos. Igazából értetlenül állunk azelőtt, hogy miért nem vontak be minket ebbe a programba? Hiszen 2007 óta szervezzük rendezvényeinket, már akkor szolgálatba állítva magunkat a sportágtoborzás ügyében, amikor erre még senki nem gondolt kormányzati szinten. Úgy érezzük elég sok eredményt letettünk az asztalra. Az EMMI ismerte és elismerte tevékenységünket, mégsem velünk együttműködve valósították meg ezt a programot, pedig a kooperáció sokkal szélesebb körű eléréseket biztosított volna mindegyik fél számára, ráadásul a toborzás szempontjából talán nem elhanyagolhatóan mi a családokat is bevonjuk – akik a költségviselői a gyermekek sportoltatásának. Nem mondom, hogy ez nem fáj, de reméljük, hogy 2016 ebben is változást hoz.

Mi az, amire igazán büszkék, ami jó érzéssel tölti el a szervezőket?

Azon kívül, hogy sikerült egy jó ügyet képviselő ötletet nagy, országos rendezvénnyé tenni, külön öröm számunkra, hogy több olyan nemzetközi szinten sikeres sportoló is van már, aki nálunk ismerte meg sportágát. Gáspár Lalita sportlövő nálunk találkozott a lövészettel, és nemrégiben junior Európa-bajnok lett puska fegyvernemben. Kopcsik Laura, olimpiai taekwondo-s, szintén nálunk ismerkedett meg sportágával, azóta többszörös magyar bajnok, EB-bronzérmes sportoló. Másik két tehetségünk Szombauer Kristóf és Bíró Kitti, akrobatikus tornászok, szintén kiemelkedően teljesítenek mind a hazai, mind a nemzetközi versenyeken és szerencsére még sorolhatnám. Talán egyszer egy olimpiai bajnokunk is elmondhatja, hogy nálunk talált rá a sportágára…

nsv_logo

Mit lehet még fejleszteni, javítani?

Több dolgon dolgozunk. Erősíteni kell az imázs építését. Túl vagyunk azon, hogy el kelljen magyarázni, hogy miről szól a Nagy Sportágválasztó, most már még erősebb, önálló márkává kell válnunk.

Részlet, de fontos részlet, a honlap fejlesztése. Mind funkciójában, mind designjában meg kell újulnia. Talán kevesen tudják, hogy arculatunk fő elemét, a logót, Jankovics Marcell tervezte, az egymásba kapcsolódó virágszirmok, az ifjúságot, az együttműködést, a szinergiákat fejezik ki, az olimpiai öt karika színei sem véletlenek. A logó nagyon jó szimbóluma, kifejezője üzenetünknek, szellemiségünknek.

Említettük már két szezonális új rendezvényünket. Az első Téli Sportágválasztó nagyon jól sikerült, ezt is fejlesztjük, nagyobb sportterületeket használva, december 13-án kerül sor a folyatásra a Városligeti Műjégpályán. 

Emellett egy igazi újdonság: októbertől indul magazinműsorunk az MTVA M4 csatornáján, melynek mi más lehetne  a témája, mint a sportágválasztás.

Felmerült-e a külföldi terjeszkedés gondolata?

Igen, sőt Romániában, Kolozsváron már volt két  Nagy Sportágválasztó. Tervezünk Szlovákiai eseményt is. Ezeken természetesen az ottani, helyi sportágak mutatkoznak be.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

napilapok
Sportszemle 2015.10.02.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből

Close