Sportmarketing, többféle sportág — 2015/08/31 at 11:50

Liszt, Wagner, Sportmenedzsment

by

Miről híres Bayreuth? Arról, hogy itt működik Németország legrégebbi sportmenedzsment egyetemi képzése. Az oktatás 1985-ben indult és a kezdet nem volt könnyű. A szövetségi kormány igen szkeptikus volt, de a Bayreuthi Egyetem négy professzora addig szervezkedett, lobbizott amíg elindult a dolog. Mára pedig több mint 500 hallgató tanul itt, különböző oktatási formákban.

A SPÖKO (Sport Ökonomie) fakultás több szempontból egyedi. Ilyen például, hogy a professzorok, a tanári kar különböző területek iskolák szakembereiből állnak. A tanmenet három alapon nyugszik. A sporttudományok teszik ki kb. a tananyag 40%-át, a gazdasági ismeretek kb. ugyanennyit, a jogtudomány pedig kb. 20%-ot. Jelenleg négy tudományos szintet lehet elérni, B.Sc, M.Sc, MBA és PhD végzettséget lehet kapni. Az oktatás költsége magyar pénztárcához mérve nem olcsó, az MBA program költsége 3900 € szemeszterenként (ebből négy van). Speciális tanulmányok is indulnak, ezek közül a legsikeresebb a „Summer School”.

bayreuth-university

A tanulás kiváló körülmények között folyik. A sporttudományokat gyakorlati és elméleti síkon is megismerik a hallgatók, akiknek rendelkezésére áll a három nagyon jó minőségű futball, egy atlétikai, hat tenisz mellett két strandröplabda pálya is. Emellett egy óriási csarnokban gyakorlatilag minden teremsportot lehet űzni. Épp most állították fel azt az Európában ebben a formában még egyedi, kültéri sporteszközt, ami játszótereken is használható lenne, és a felnőttek mozgását fejleszti. Az USA-ban népszerű eszköz nagyon sok izomcsoportot mozgat meg és hihetetlen módon fejleszti a koordinációt. Az elméleti képzést a legmodernebb technikával felszerelt tan- és előadótermek mellett két komplett sportlaboratórium segíti.

Az oktatás minőségén kívül két dologra nagyon büszke az egyetem. Az egyik a már végzett tanulók közössége (alumni association), a másik az akadémiai kutatások területén végzett munka.

A 2002 óta működő alumni association-nek immár több, mint 1300 tagja van, akik rendszeresen workshopokat szerveznek, információkat cserélnek, field tripeket szerveznek (FC Bayern München, adidas) és segítik a jelenlegi hallgatókat, építik a SPÖKO networkot. A szervezet tagja pl. Alexander Jobst a FIFA értékesítési vezetője.
A sportmarketing területén kutatásokat végző csapat több szakmai díjat nyert (New Researcher Award 2011 és 2012, M. Wayne Delozier Award, Academy of Marketing Science Conference), emellett rendszeresen publikálnak sportmenedzsment kiadványokban.

A SPÖKO-n eddig szinte csak német hallgatókat tanultak, idén indult meg a nyitás, elindították az első angol nyelvű kurzusokat, szemináriumokat. Magyar hallgatója nincs az intézménynek, természetesen várják az érdeklődőket.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

napilapok
Sportszemle 2015.08.18.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close