labdarúgás, Sportmarketing — 2015/08/13 at 09:00

Szuperkupa, mint a globális márkaépítés egyik eszköze

by

Egyre népszerűbb sportág a Távol-Keleten, valamint Amerikában az európai labdarúgás, és levezetésképpen több híres játékos is választotta már Kínát, Indiát vagy az MLS-t. A távol-keleti, és az amerikai piac egyre jelentősebb bevételi forrás az európai élcsapatok számára, amit maguk az egyes bajnokságok szervezői is felismertek.

Az előszezonnal kapcsolatos cikkemben már írtam a nemzetközi márkaépítés fontosságáról a top klubok esetében, és arról, mennyire fontos, hogy ezek a szurkolók élőben tapasztalhassák meg az élményt, amit a nagy klubok nyújtani tudnak. Az elmúlt hetekben több olyan esemény is történt, amiről azt gondolom érdemes szót ejteni, és nem csak az eredménye miatt.

Arsenal-Man-City-3

Ugyan ez egy régebbi kép az Arsenalról, de a globális vonulat jól látszik már itt is a mezeken

5-10 évvel ezelőtt még talán elképzelhetetlen lett volna, hogy egy Juventus – Lazio olasz szuperkupa rangadót, ne valamelyik olasz városban, az egyik legjobb stadionban rendezzenek meg. Idén ezt a meccset Kínában, Sanghajban tartották, mintegy 40.000 néző előtt. Először is azt gondolom, hogy ha egy ország a labdarúgását globális szinten akarja népszerűsíteni, akkor ez egy zseniális húzás és valószínűleg pénzügyileg is jobban megérte, mint otthon játszani. Az már más kérdés, hogy a szervezők fel voltak-e készülve egy ilyen meccsre? A Sanghaj Stadionban lejátszott meccs előtt az olaszok erősen reklamáltak, hogy a pálya minősége rettentően rossz, néhány helyen még fű sem volt. A szervezők ezt úgy oldották meg, hogy frissen vágott füvet szórtak a helyére. Arról nem is beszélve, hogy maga a stadion sem volt tele. A játék minősége az első félidőben eléggé lapos volt, nem erőltették meg magukat a csapatok, végül a Juve nyert 2-0-ra.

juve

Azt gondolom, hogy összességében ez egy előre mutató példa, ugyanakkor nem biztos, hogy elérte a célját. Az olasz labdarúgás népszerűsítése megtörtént, csak nem mindegy, hogy milyen játékkal. A nyári sztárparádé után, az elkényeztetett sanghajiak nem voltak annyira kíváncsiak a Laziora és a Juvéra, mint a Real Madridra, az AC Milanra vagy az Atletico Madridra. A visszajelzésekből ítélve a két csapat sem nyűgözte le a közönséget a játék színvonalával, valamint a szervezők sem álltak a helyzet magaslatán. A kevesebb szurkolói létszámra valamelyest magyarázatot ad, hogy az angliai Conventry egyetem 2014-es felmérése szerint Kínában a legnépszerűbb csapat az Arsenal, megelőzve a Manchester Unitedet, az AC Milant és a Real Madridot.

A másik példa, amit szeretnék kiemelni, az a Barca – Sevilla Európai Szuperkupa mérkőzés. Nagyon hosszú ideje a Monaco stadionja adott otthont a mérkőzésnek, egészen 2013-ig, amikor elkezdett mozogni Európán belül a mérkőzés helyszíne. Nem kellett sokat várni, hogy az UEFA is felismerje a távol-keleti régióban rejlő lehetőségeket. Idén Tbilisziben, Grúzia fővárosában rendezték meg a mérkőzést. Grúzia kevésbé a futballról híres, eléggé zárkózott ország, és szigorú rend és szabályok uralkodnak. Ugyanakkor egy valakit mégis csak ismerhetnek a futballrajongók Grúzia kapcsán, mégpedig Kaha Kaladzét, aki szép sikereket ért el az AC Milan futballistájaként.

barca

A mérkőzést 50.000 ember előtt rendezték még és elsöprő sikert aratott. Nemcsak azért, mert Európa két legjobb csapata csapott össze, hanem elképesztő fordulatokat és gólesőt tartogatott a mérkőzés. A Barcelona és a Sevilla egy végsőkig kiélezett meccset vívott egymással, amit végül hosszabbításban nyertek a katalánok 5-4-re. A győztes gólt pedig az a Pedro szerezte, aki minden bizonnyal jövőre már a Manchester United színeiben fog futballozni. Elképesztő élmény a szurkolóknak, egy igazi hollywoodi történet a végére, remek népszerűsítése a spanyol futballnak Grúziában, annak ellenére, hogy ez nem a spanyol szuperkupa összecsapás volt. A Spanyol Szuperkupa döntő két meccsen dől, és egyszer-egyszer mindkét fél élvezheti a hazai pálya előnyét, valószínűleg ezért sem lesz még egy darabig a Távol-Keleten ez a meccs.

A harmadik eset a Francia Szuperkupa mérkőzés, amit idén augusztusban Kanadában, Montreálban rendeztek meg, kicsit több mint 20.000 néző előtt, ami még inkább elmarad az előző két meccshez képest. A francia bajnok PSG 2-0 arányban legyőzte a Lyon együttesét. Ennek a meccsnek is hasonló céljai voltak, mint az előbbi kettőnek, hogy népszerűsítse a Ligue 1-t, ami a néző számból ítélve annyira nem volt sikeres, annak ellenére, hogy olyan sztárok volt a pályán, mint Ibrahimovic, Cavani, David Luiz.

psg

A három meccsre nézőszámait, az egyes bajnokságoknak az IFFHS által felállított rangsora is magyarázza, ami a bajnokikat, a kupameccseket és a klubok nemzetközi szintéren való szereplését veszi alapul. Az első helyen a La Liga, majd utána következik a Premier League, a Bundesliga, a Serie A és csak a hetedik a Ligue 1 . Tehát a bajnokságok népszerűsége jó tükröződik a nézőszámokon. De talán nem is ez az érdekes, hiszen az egyes szövetségek pont azért csinálják ezeket a meccseket, hogy ezen változtassanak és világszerte népszerű legyen az adott nemzeti labdarúgó bajnokság.

Ezekből a példákból is jól látszik, hogy az egyes bajnokságoknak, csapatoknak már nem csak regionálisan, lokálisan kell gondolkozniuk, hanem globálisan is. A Premier League ezt már régen felismerte, ugyanis a délben játszott mérkőzéseket több tízezren nézik Kínában élő közvetítésben. Nemrég a La Liga is elindult ebbe az irányba és beraknak néhány meccset ebédidőbe, valamint elkezdtek üzleti alapon foglalkozni a bajnokságukkal. Amire minden joguk megvan, ugyanis a La Liga adja a legértékesebb és a legjobb csapatot Európában, a három legnépszerűbb játékos is a spanyol bajnokságban játszik, ezt pedig érdemes kihasználni. Viszont itt akad egy kis gond, mégpedig az, hogy a spanyol szurkolók többsége délben még pihen és a klasszikus meccsidőpont számukra az esti időszak. Ugyanakkor már a legnagyobb klubok is igyekeznek délután vagy délben is beiktatni egy-egy meccset és ezzel hatalmas bevételre szert tenni a televíziós közvetítésekből, már ami a távol-keleti piacot illeti.  Vajon megéri inkább a kínai szurkolók igényeit kiszolgálni és nem a spanyol, hazai szurkolókét? Egy példa 2011-ből, amikor délben a Real 7-1-re elverte az Osasunát: a meccset TV-közvetítésen keresztül 60 millión követték figyelemmel Kínában [46,77 millió Spanyolország lakossága….].

elcalsico

Tehát azt gondolom, hogy nem véletlen, hogy az El Clasico-k kapcsán rendszeresen felmerül az a kérdés, hogy nem-e lenne érdemes délben megrendezni a mérkőzést, és a két legnagyobb csapat egyenlő részben osztozna a televíziós bevételekből. Florentino Perez, a Real Madrid elnökének a fejében már az is megfordult, hogy rendezzék Kínában a mérkőzést, biztosan nagy siker lenne.

forrás: nso.hu, hatharom.com, cnn.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

napilapok
Sportszemle 2015.08.13.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close