Néhány héten belül az összes európai bajnokság kezdetét veszi, a Bajnokok Ligája és az Európa Liga selejtezői pedig már javában tartanak. Ha új szezon, akkor pedig új mezek, új támogatók. Két részes sorozatomban a TOP klubok és bajnokságok dressztámogatói bevételei mellett, a legkreatívabb mezmegoldásokat is bemutatom. Hajtás után jöjjön az idei szezon gazdasági áttekintése.
Az utóbbi években már kevésbé mondható el, hogy az európai klub futballt az öt nagy TOP bajnokság határozza meg. Hiszen a korábbi nagy ötös kettészakadt. Az angol Premier League, a német Bundesliga és a spanyol Primera Division már teljesen más kategóriát képviselnek, mint az olasz Serie A, vagy a francia Ligue 1. Viszont, a gazdasági különbség talán az éves mezbevételek kapcsán mutatkozik meg a legkevésbé a bajnokságok között.
A TOP öt bajnokság mezszponzori bevételei:
Bajnokság | Mezszponzori bevétel [millió euró] | |
1. | Premier League | 317 |
2. | Bundesliga | 139 |
3. | Primera Division | 113 |
4. | Ligue 1 | 96 |
5. | Serie A | 84 |
A rangsort ebben a tekintetben toronymagasan a Premier League vezeti, hiszen az angol csapatoknak összesen 222,9 millió fontos bevételük származik a mezfelületek eladásából. A listát a Manchester United és a Chevrolet párosa vezeti 47 millió fonttal. Őket a Chelsea – Yokohama [40 M] és az Arsenal – Fly Emirates [30 M] együttműködése követi. Érdekesség, hogy a Man. City-t [20 M] még a Liverpool [25 M] is megelőzi ebben a rangsorban. Úgy látszik, a Southampton hiába bizonyítja évről-évre, hogy stabil középcsapattá vált, a mindössze évi 1 milliós szerződése a Vehoval csak az újonc Bournemouth bevételeit előzi meg a ligában. Nem véletlen, hogy a pénzügyi helyzetük stabilizálása miatt, szinte minden évben eladják legjobbjaikat. Az angol piacot a fogadóirodák uralják, hiszen a 20 csapatból összesen 6 csapatnak van ebből a szférából származó támogatója. A Mansion például a Bournemonth [750 ezer] mellett, a C. Palace [5 M] csapatát is támogatja.
Az angol bajnokságot, a Bundesliga követi a rangsorban. A német bajnokságban összesen 139 millió eurót költenek a támogatók a mezmegjelenésre. Nem meglepő, hogy a bajnoki címvédő Bayern München és a Telekom párosa [32 M] messze vezeti a német ranglistát. Ami már inkább meglepő, hogy a német bajnokság olyannyira erős gazdaságilag, hogy 18 csapattal is könnyedén megelőzi a 20 csapatos spanyol és olasz ligát.
A Primera Divison nemcsak a televíziós bevételek kapcsán a legaránytalanabb bajnokság, hanem a mezbevételek terén is. A liga 113 millió eurós összbevételéből a Barcelona a Qatar Airlines révén 36 milliót könyvel el, az Emirates támogatása pedig évente 32 milliót jelent a Real Madrid számára. A liga többi 18 csapata osztozik meg a maradék, mindössze 45 millió eurós bevételen.
Úgy tűnik, hogy az olasz Serie A-ban változhatnak leginkább a csapatok éves bevételei. Ezek a változások rá is férnének a csapatokra, ugyanis jelenleg összesen 84 millió eurót fizetnek ki a szponzorok a mezfelületekért és ezt még a francia Ligue 1 is megelőzi, a maga 96 millió eurós bevételével.
Ami biztos, hogy a Juventussal holtversenyben az új Emirates szerződést nyélbe ütő Milan bevételei a legmagasabbak [17 millió euró] a ligában. Őket most még Milánó másik csapata, az Inter követi [12 M], de amint a Roma megegyezik az Etihaddal, 15 milliós bevételükkel lekörözik a kék-feketéket. Jelenleg a 6 európai kuparésztvevő olasz csapat közül csak két együttes rendelkezik mezszponzorral, ez az arány más bajnokságokban teljesen elképzelhetetlen. Valószínű, hogy a Fiorentina és a Sampdoria sem fog találni magának támogatót. A Lazio bevételeit pedig a BL-rájátszás végeredménye fogja meghatározni. Csoportkörbe jutás esetén az Atletico Madrid tavalyi támogatója, az Azerbajdzsán lehet a római csapat partnere az idei évben. A nápolyiaknál továbbra is stabil a helyzet, ugyanis egy évvel meghosszabbították a Letével futó szerződésüket, amely 5 millió eurót garantál a klub számára.
Az angol klubok egyértelműen uralják a mezbevételi rangsort. Az Emirates pedig az a márka, amit a szurkolók a legtöbbször láthatnak egy Bajnokok Ligája találkozóján, hiszen az Arsenal, a Real Madrid és a PSG mezén is a légitársaság logója „virít”.
Zárásul a bajnokságok rangsora után, a csapatokra lebontott top 10-es rangsor [az angol csapatok bevételei is euróban]:
Klub | Nemzetiség | Mezszponzor | Szponzordíj [millió euró] | |
1. | Manchester United | angol | Chevrolet | 66,8 |
2. | Chelsea | angol | Yokohama | 56,9 |
3. | Arsenal | angol | Emirates | 42,6 |
4. | Barcelona | spanyol | Qatar | 36 |
5. | Liverpool | angol | Standard Chartered | 35,5 |
6. | Byern München | német | Telekom | 32 |
7. | Real Madrid | spanyol | Emirates | 32 |
8. | Man. City | angol | Etihad | 28,4 |
9. | PSG | francia | Emirates | 25 |
10. | Juventus | olasz | Jeep | 17 |
Forrás: Il Nostri Calcio facebook oldal, Forbes
2 hozzászólás
Pingback: Mezeket fel! – kreatív mezmegoldások a 2015/2016-os szezonban | sportsmarketing.hu
Kedves Viktor!
Innovatív sport-marketing témában – kérnék egy e-mail elérhetőséget!
Üdv.
Berta András
(innovátor)