Rufus, a sólyom! Wimbledon jelképe, a Wimbledon család egyik fontos tagja. Azt gondolom, hogy az oldal történetében talán még sosem írtunk állatokról marketing szempontból. Hát most ez is megtörténik.
A sólymok az egyike a legismertebb ragadozó madaraknak, akik Európában széles körben elterjedtek. Éles csőrük, hegyes karmaik vannak. Kitűnő látásuk segítségével könnyen ejtik el az áldozatukat. Leginkább kisebb emlősökkel, madarakkal táplálkoznak. Egyik kedvenc eledelük a galamb.
Na de mégis mi köze lehet a sólyomnak a sportmarketinghez? Egy sportklub, egy sportesemény alapvető terméke egy szolgáltatás. Egy meccs, egy tenisztorna megnézésnek a lehetősége a szolgáltatásuk, aminek keretében igyekeznek kielégíteni a szurkolók és a nézők kényelmét, igényeit. A szolgáltatás fogyasztásának a helye a stadion, ahol a meccs zajlik. A sportesemények minőségének megítélésben az egyik legfontosabb szerepe a stadionnak van, a felszereltségének, kinézetének, kényelmének, tisztaságának stb..
Sólymokat reptetni a stadionok, pályák felett, nem új keletű dolog. Itthon, Budapesten a Groupama Aréna felett is bevett szokás, hogy bizonyos időközönként elengedik a sólymokat. Hogy miért? A galambok és a kisebb madarak miatt. A galambok amellett, hogy kedvelt városi állatok, nagyon kellemetlenek is tudnak lenni. Befészkelik magukat mindenhova, összepiszkítanak mindent, és nem mellesleg akár mérkőzés közben is berepülnének a pályára, vagy éppen a nézőtérre egy kis elemózsiáért. Tehát alapvetően a sólyomröptetésnek nagyon gyakorlati magyarázata van: mind a nézők, mind pedig a játékosok kényelmét, illetve a szolgáltatás élményét elősegítve, távol tartani a galambokat.
Ez a dolog Wimbledonban sincsen másképp. Csakhogy Wimbledon felismerték annak a lehetőségét, hogy érdemes ezt a dolgot, vagy inkább sólymot elkezdeni márkázni. Úgyhogy Rufus, a sólyom immáron a világ egyik legismertebb madara lett. Maga a solymászat is jól illeszkedik a torna brit imázsához, ami többmint 2.000 éves múltra tekint vissza. Ma már Rufus Wimbledon arculatának része, a torna egyik érdekessége, megkülönböztető vonása. Rufust minden hajnalban, napkeltekor engedik szabadjára, hogy körözzön a pályák felett a játék megkezdéséig. Ebben az időszakban Rufus elijeszti vagy elkapja az arra tévedő galambokat, kisebb madarakat, ezzel biztosítva a teniszmeccsek zavartalanságát, és a nézők számára a tökéletes élményt. Amikor Rufus nem repked, akkor ő is a wimbledoni tradícióknak megfelelő szerelésben, a torna színeit és arculati elemeit megjelenítő sisakban pihen.
Amellett, hogy a torna marketingesei kommunikálnak a madárról, képeket tesznek közzé róla a közösségi oldalakon, valamint élőben is lehet vele találkozni, már saját Facebook, Twitter és Instagram oldallal is rendelkezik. A Facebook 1463 likeolója, a Twitteren 1739 követője, míg az Instagramon 656 követője van. Úgy gondolom, ez zseniális húzás. Rufus, a sólyom a torna márkafigurája lett, a márka részévé vált. A közösségi oldalakon Rufus szemével láthatjuk a dolgokat, az ő szemével élhetjük az élményt, amit Wimbledon nyújt a rajongóknak. A torna hivatalos oldalain történő kommunikációt jól kiegészít a Rufus oldal, ugyanis amellett, hogy itt is megosztanak olyan tartalmakat, amik a hivatalos oldalakon is megjelennek, többségben vannak az egyedi képek, tartalmak, amik Rufus szemszögéből mutatják az eseményeket.
Rufus immáron 15 éve vigyáz Wimbledonra. A Stella Artois, a torna sörszponzora egy alkalmazást is készített a madárról, Perfect Flight néven. Az alkalmazásban Rufus szemével, Rufusszal együtt repülve élhetjük át a dolgokat. Az alkalmazás mellett ezt a lehetőséget online is elérhetjük a www.flylikerufus.com weboldalon. Ezen az oldalon szintén lehetőségünk van átélni a repülés élményét Rufusszal egy pár perc erejéig.
Rufus már saját pass-szal is rendelkezik Wimbledonban, amin a hivatalos megnevezése a „Madárijesztő”. Rufus a szurkolók körében is nagyon népszerű, mindenki fényképet akar vele készíteni. Tehát Rufus, a sólyom Wimbledon egyik sztárja, a wimbledoni élmény és minőség egyik őrzője, meghatározó alakja. A sólyom megszemélyesítésével, leginkább a közösségi médiában, azt gondolom, hogy a torna marketingesei egy újabb színfoltot, egyediséget, valamint élmény faktort vittek a „játékba”. És az, hogy a Stella Artois üzleti alapon kezdett foglalkozni vele, az azt gondolom, hogy mindent alátámaszt.
forrás: aljazeera.com, facebook.com/rufusthehawk