Ha valaki azt mondja, hogy menjünk el megnézni, ahogyan közel 200 kerékpáros 40 km/h sebességgel elteker előttünk, könnyű igent mondani, mert jó bulinak tűnik. Azonban, ha azt mondják, hogy ezért a pár perces élményért érdemes 2-3 órával korábban a helyszínen lenni, mert a szórakozás végig garantált, akkor már megjelennek a képzeletbeli kérdőjelek az ember fejében. A Tour de France két szakaszán kipróbáltuk, és teljesen elvarázsolódtunk!
Ez a cikk egy élménybeszámoló a Tour de France 2015 két szakaszáról, amely elsősorban a verseny marketing vonatkozásaira fókuszál és nem a sportszakmai részére.
Tour de France 2015 3. szakasz
A Tour de France idén a Grand Départ keretében Hollandiából indult és a mezőny Belgiumon keresztül haladva érte el Franciaországot. A 3. szakasz rajtjának Antwerpen adott otthont. A hétfői eseményt egy egész hétvégés fesztivál vezette fel, szurkolói zónával, kerékpáros programokkal fűszerezve.
Marketingesként különös kíváncsisággal vártam a promóciós karavánnal való találkozást, ami a Tour de France elmaradhatatlan része már az 1930-as évektől. Ezek a hirdetésekkel borított, karneváli hangulatot idéző autók a mezőny előtt járnak és szórakoztatják, valamint termékmintákkal, kisebb ajándékokkal örvendeztetik meg a kerékpárosokra várakozó tömeget. Minden nap két órával a versenyzők előtt indulnak útjukra, de mivel rajthelyszínen voltunk, sikerült még a parkolóban elcsípni a felsorakozott járműveket a készülődő animátorok hadával. Amikor mozgásba lendült a gépezet, az út szélén felsorakozott nézők serege őrjöngve fogadta a showműsort.
Amint a promóciós karaván elhaladt, kezdtek szállingózni a csapatbuszok. Ezek érkezése a fanatikus rajongók számára kihagyhatatlan, ugyanis itt van esély elcsípni a kedvenceket egy-egy fotóra. A versenyzők bemutatása egy órával a rajt előtt vette kezdetét Antwerpen főterén. Mindenkit egyesével szólítanak és a kerékpárosok a csapatbuszoktól stílusosan sárga szőnyegen teszik meg a távot a pódiumig. A bemutatásuk mellett a versenyzők itt regisztrálnak be az aznapi szakaszra. Szépen felépítették a műsort, elhangzott néhány interjú, a nagy nevek és a kiemelt trikó tulajdonosok pedig a sor végére maradtak, amikor a hangulatra már egyáltalán nem lehetett panasz. A kerékpárosok többsége ennek ellenére szimplán a napi rutin részének tekinti a procedúrát, kevés mosoly, vagy integetés repült a szép számú közönség felé.
A rajtvonalon felsorakoztak a csapatok és a mezőny elejére a kiemelt trikó tulajdonosok álltak. Antwerpen polgármesterének startjele után a felvezető autó kísérte ki a versenyzőket a városból. A jól helyezkedő nézők talán fél percig láthatták, amíg a kerékpárosok elhaladtak előttük, hiszen itt még az egész mezőny együtt mozog, nincs megnyúlva és nincsenek szökevények, vagy leszakadók sem. A kevésbé szerencsések még annyi ideig sem élvezhették a látványt, mégis mindenki boldogan távozott a kordonok mellől.
A versenyzők elhaladása után még nem ért véget a Tour de France élmény. A szurkolói zónában zenei előadásokkal, bringás kihívásokkal, fotózási lehetőséggel, gyerekeknek szóló ügyességi pályával, merchandising boltokkal és természetesen vendéglátó egységekkel várták a közönséget. A szakasz további eseményeit pedig óriáskivetítőkön lehetett követni.
Úgy gondolom, hogy Antwerpen és a Tour de France kitett magáért a szervezésben. Minden program percre pontosan indult, a város különböző pontjain elérhetőek voltak a Tour mobil shopok, változatos kapcsolódó programok szórakoztatták a szurkolókat, de még a vendéglátóhelyek pincérei közül is sokan Tour de France pólóban dolgoztak.
Tour de France 2015 4. szakasz
Másnap nem egy rajthelyszínre mentünk, hanem egy olyan városba, amelyiken áthaladt a verseny. Namur volt a célpont a hangulatos hídjaival és a citadellájával az élen. Antwerpenben sok program volt, különböző eseményhelyszíneken, de nagyon kíváncsi voltam, hogyan töltik ki a promóciós karaván és a versenyzők érkezése közötti két órát a szervezők ott, ahol nincs meg mindez a változatosság.
Végül egyáltalán nem kellett csalódnom! Mire a promóciós karaván a rajttól 50 kilométerre lévő városba ért, már eléggé megnyúlt, nem olyan tömött sorban érkezett, mint előző nap a startnál. Majdnem kétszer annyi időbe, közel háromnegyedórába telt, mire minden szponzor autós csapata elvonult. A szurkolók egymással versengve kapkodták fel a repi ajándékként szórt kulcstartókat, hűtőmágneseket, termékmintákat.
A promóciós karaván után sem volt sok üresjárat, mert folyamatosan érkeztek a csapatautók, közvetítették az információt a szervezők, vagy csinálták a hangulatot az animátorok. A lazább program tökéletes volt arra, hogy megfelelő helyszínt keressünk a szurkoláshoz a mezőny érkezéséig. Szerencsére találtunk egy olyan pontot a citadellán, ahonnan látni lehetett a városközpontba vezető hidat és a felfelé kanyargó szerpentint is. Szép számmal gyülekeztek a szurkolók is, sokan fél napos kempingezésre rendezkedtek be.
Hamarosan a Tour de France mobil shopok is feltűntek, így minden néző hozzájuthatott az emléktárgyakhoz akár az út szélén, annak ellenére is, hogy nem volt külön versenyközpont a városban. Amikor már a rendőrök és fotósok motorosai kezdtek szállingózni, tudtuk, hogy közeleg a négyfős szökevényboly, nyomukban a pelotonnal. Perceken belül fel is tűnt a mezőny elejét jelző rendezői autó és onnantól leírhatatlan hangulat vette kezdetét.
A Tour de France szurkolói élmény
Úgy gondolom, hogy nehéz rávenni a nézőket arra, hogy egy olyan sportterméket fogyasszanak a helyszínen, ami csupán pár percig tart, ennyi idő ugyanis, amíg a sík etapokon átsuhan a mezőny egy rövidebb útszakaszon. A Tour de France-nak ez mégis könnyedén sikerül, hiszen évről évre milliók sorakoznak fel a verseny útvonala mentén. Ráadásul a szurkolók igazi élményt kapnak, ami egy többórás programba csomagolja az amúgy nagyon rövid sporteseményt. A szervezők nagyon odafigyelnek a márkaelemek hangsúlyos megjelenésére, a Tour de France logó, a sárga és a pöttyös trikó színei, illetve mintái mindenhol visszaköszönnek a résztvevő városokban és az egész útvonal mentén.
További Tour de France képekért a kétnapos túránkról kattints ide.