Wimbledon az egyik legértékesebb teniszesemény manapság. Többek között azért, mert az egyike a négy nagy tornának, a legrégebb óta fennálló sorozat, és mert minden játékos vágya, hogy egyszer megnyerhesse a versenyt. Nyert itt már Federer, Nadal, Borg, Sampras, McEnroe és még sorolhatnám, azonban mindegyikük fehér szerelésben játszott. Ugyanis Wimbledonban a fehér szín az uralkodó, már ami a játékosok ruházatát illeti. De vajon miért?
Wimbledon a legrégebb óta fennálló és megrendezésre kerül tenisztorna. Az első versenyt 1877-ben rendezték meg, de akkor még csak az elit, amatőr játékosok vehettek rajta részt. Wimbledont azt teszi értékessé, hogy továbbra is őrzik és szigorúan veszik a többmint 130 éves hagyományokat. Ezek a tradíciók különböztetik meg a tornát a többi Grand Slam közül.
Ilyen hagyományok például: a játékosok együtt jönnek fel pályára és hagyják el azt; a címvédő először mindig hétfőn 13:00-kor lép pályára a center pályán; kötelező a fehér színű szerelések viselete; a füves borítás; az eper&tejszínhab kombináció; vagy éppen Rufus, a sólyom. Ezek az apró dolgok, hagyományok egyértelműen beépültek Wimbledon márkájába, a márka arculatába. A játékosok viselkedése, megjelenése, a szigorú szabályok, és a hagyományok tisztelete, a „quiet please” szlogen, a fehér szín jelentése a torna identitásának tartalmi részét adják. A királyi család támogatása, az egyedi belépők és a mindennapos sor Wimbledon karakterisztikájának a része. És persze ne feledkezzünk meg a torna tradicionális szponzoraiól sem, mint a Rolex, a Slazenger, vagy éppen a Ralph Lauren.
A torna identitásának alapvető vizuális elemei a torna lógója, a sötétzöld és lila színek, valamint, ezen színekből alkotott csíkok. Ezek az elemek a tornával kapcsolatos mindenféle kommunikációs és kereskedelmi eszközön, terméken megtalálhatóak
Wimbledon márkájának, identitásának fontos tényezői közül jelen cikk a játékosok fehér színű viseletével kíván foglalkozni, ami talán az egyik legjobban megkülönböztető vonása a tornának. Szóval, hogy miért is fehér? Miért csak fehér színű ruhákban játszhatnak a játékosok? Ennek a szabálynak szoros kötődése van a tenisz és a torna múltjához. Az 1800-as évekbe kell visszamennünk a megfejtéshez. Ekkoriban a tenisz az elitek, a nemesi származású emberek sportja volt. Nagyon gyakorlatias oka volt annak, hogy miért játszottak ők is csak fehérben. Mégpedig azért, mert ezen a színen kevésbé látszódtak meg az izzadságfoltok, mint a színes ruhákon. Előkelő származású emberek esetében ez igenis fontos tényező volt, hogy mindig tökéletes legyen a megjelenésük. Ezenkívül a fehér szín jelentése többek között a tisztaság, a tökéletesség, ami azért szintén magyarázatot ad a szín jelentőségére.
Wimbledon úgy döntött, hogy megőrzi ezt a hagyományt ezzel is erősítve a torna előkelő, makulátlan imázsát. Az eltelt évek alatt azonban a szabályok csak még szigorúbbak lettek a játékosok viseletével kapcsolatban:
- A fehér nem egyezik meg a tört fehér vagy a krém színnel,
- maximum 1 cm szélességű színes csík lehet a ruhán,
- az alsóruházat színe sem lehet más, mint fehér, ha látszódhat a meccs során.
Többek között Martina Navratilova, és Roger Federer is kifejtette a véleményét a szigorút szabályok ellene, szerintük néha túl messzire mennek a szervezők. A hétszeres wimbledoni bajnok svájcit, 2013-ban felszólították a szervezők, hogy cserélje le a narancssárga talpú, amúgy makulátlan fehér cipőjét, mert nem felel meg az előírásoknak. Természetesen ezek a szigorú előírások csak a meccseken viselt szerelésekre értendőek, az edzések közben bármilyen színű és összeállítású ruházatban megjelenhetnek a játékosok.
Tehát Wimbledon a fehér színnel a nemesi és előkelő múltját, a tradíciókat akarja hangsúlyozni. Emellett egy kiváló megkülönböztető és márkaépítő eszköz is egyben. A Wimbledon az egyedi lila-zöld-fehér színvilágával egy amúgy is jól azonosítható és megkülönböztető vizuális kommunikációval rendelkezik. Ezt a nagyon egyedi és vizuális identitást szépen támogatja a játékosok fehér szerelése. Továbbá azt gondolom, hogy Wimbledon példája jól mutatja, hogy a sportiparban egy márka identitását, arculatát legnagyobb mértékben a játékosok adják és formálják. Akár a teljesítményük oldaláról nézzük, akár jelen esetben a megjelenésük oldaláról, akkor is. Természetesen egy teniszbajnokság esetében a torna értékét az is meghatározza, hogy milyen játékosok neveznek, és milyen minőségű teniszt játszanak. De hát Wimbledonban ez nem okozhat gondot. Ugyanis minden játékos álma, hogy egyszer a feje fölé emelhesse a győzteseknek járó trófeát a tenisz szentélyében.
forrás: goodegg.design, businessinsider.com, aeltc.com
1 hozzászólás
Pingback: A Wimbledon és Watson násza | sportsmarketing.hu