Sport PR, tenisz — 2015/07/03 at 11:44

Wimbledoni vakító fehérség

by

Wimbledon az egyik legértékesebb teniszesemény manapság. Többek között azért, mert az egyike a négy nagy tornának, a legrégebb óta fennálló sorozat, és mert minden játékos vágya, hogy egyszer megnyerhesse a versenyt.  Nyert itt már Federer, Nadal, Borg, Sampras, McEnroe és még sorolhatnám, azonban mindegyikük fehér szerelésben játszott. Ugyanis Wimbledonban a fehér szín az uralkodó, már ami a játékosok ruházatát illeti. De vajon miért?

Wimbledon a legrégebb óta fennálló és megrendezésre kerül tenisztorna. Az első versenyt 1877-ben rendezték meg, de akkor még csak az elit, amatőr játékosok vehettek rajta részt. Wimbledont azt teszi értékessé, hogy továbbra is őrzik és szigorúan veszik a többmint 130 éves hagyományokat. Ezek a tradíciók különböztetik meg a tornát a többi Grand Slam közül.

Sport. Tennis. All England Lawn Tennis Championships. Wimbledon, London, England. 1905. Mens Singles Final. Great Britain's Laurie Doherty beat Australia's Norman E.Brookes to win the title.

Wimbledon az 1870-es években

Ilyen hagyományok például: a játékosok együtt jönnek fel pályára és hagyják el azt; a címvédő először mindig hétfőn 13:00-kor lép pályára a center pályán; kötelező a fehér színű szerelések viselete; a füves borítás; az eper&tejszínhab kombináció; vagy éppen Rufus, a sólyom. Ezek az apró dolgok, hagyományok egyértelműen beépültek Wimbledon márkájába, a márka arculatába. A játékosok viselkedése, megjelenése, a szigorú szabályok, és a hagyományok tisztelete, a „quiet please” szlogen, a fehér szín jelentése a torna identitásának tartalmi részét adják. A királyi család támogatása, az egyedi belépők és a mindennapos sor Wimbledon karakterisztikájának a része. És persze ne feledkezzünk meg a torna tradicionális szponzoraiól sem, mint a Rolex, a Slazenger, vagy éppen a Ralph Lauren.

Eper&tejszínhab

Eper&tejszínhab

QUEEN1-articleLarge

A királyi család köszönti a játékosokat

Novak Djokovic of Serbia and Jo-Wilfried Tsonga of France both lay on the ground after falling as they dived to hit returns during their semi-final match at the Wimbledon tennis championships in London

A füves borítás egyedisége

628x471

A játékosok együtt hagyják el a pályát

Tradíciók: Rufus, a sólyom és a Rolex

Tradíciók: Rufus, a sólyom és a Rolex

A torna identitásának alapvető vizuális elemei a torna lógója, a sötétzöld és lila színek, valamint, ezen színekből alkotott csíkok. Ezek az elemek a tornával kapcsolatos mindenféle kommunikációs és kereskedelmi eszközön, terméken megtalálhatóak

Wimbledon-logo

Wimbledon logója

Wimbledon-Logo (1)

Wimbledon logója

130142848__423606c

Wimbledon színei

Wimbledon márkájának, identitásának fontos tényezői közül jelen cikk a játékosok fehér színű viseletével kíván foglalkozni, ami talán az egyik legjobban megkülönböztető vonása a tornának. Szóval, hogy miért is fehér? Miért csak fehér színű ruhákban játszhatnak a játékosok? Ennek a szabálynak szoros kötődése van a tenisz és a torna múltjához. Az 1800-as évekbe kell visszamennünk a megfejtéshez. Ekkoriban a tenisz az elitek, a nemesi származású emberek sportja volt. Nagyon gyakorlatias oka volt annak, hogy miért játszottak ők is csak fehérben. Mégpedig azért, mert ezen a színen kevésbé látszódtak meg az izzadságfoltok, mint a színes ruhákon. Előkelő származású emberek esetében ez igenis fontos tényező volt, hogy mindig tökéletes legyen a megjelenésük. Ezenkívül a fehér szín jelentése többek között a tisztaság, a tökéletesség, ami azért szintén magyarázatot ad a szín jelentőségére.

tennis2

1870-es évekből egy kép a wimbledoni tenisz tornán induló, nemesi származású hölgyekről

Wimbledon úgy döntött, hogy megőrzi ezt a hagyományt ezzel is erősítve a torna előkelő, makulátlan imázsát. Az eltelt évek alatt azonban a szabályok csak még szigorúbbak lettek a játékosok viseletével kapcsolatban:

  1. A fehér nem egyezik meg a tört fehér vagy a krém színnel,
  2. maximum 1 cm szélességű színes csík lehet a ruhán,
  3. az alsóruházat színe sem lehet más, mint fehér, ha látszódhat a meccs során.

Többek között Martina Navratilova, és Roger Federer is kifejtette a véleményét a szigorút szabályok ellene, szerintük néha túl messzire mennek a szervezők. A hétszeres wimbledoni bajnok svájcit, 2013-ban felszólították a szervezők, hogy cserélje le a narancssárga talpú, amúgy makulátlan fehér cipőjét, mert nem felel meg az előírásoknak. Természetesen ezek a szigorú előírások csak a meccseken viselt szerelésekre értendőek, az edzések közben bármilyen színű és összeállítású ruházatban megjelenhetnek a játékosok.

2013-ban ez a narancssárga talp kiverte a biztosítékot a szervezőknél

2013-ban ez a narancssárga talp kiverte a biztosítékot a szervezőknél

Roger-Federer

Federer tanulva a hibájából, 2015-ben makulátlan fehér szerelésben játszik

Tehát Wimbledon a fehér színnel a nemesi és előkelő múltját, a tradíciókat akarja hangsúlyozni. Emellett egy kiváló megkülönböztető és márkaépítő eszköz is egyben. A Wimbledon az egyedi lila-zöld-fehér színvilágával egy amúgy is jól azonosítható és megkülönböztető vizuális kommunikációval rendelkezik. Ezt a nagyon egyedi és vizuális identitást szépen támogatja a játékosok fehér szerelése. Továbbá azt gondolom, hogy Wimbledon példája jól mutatja, hogy a sportiparban egy márka identitását, arculatát legnagyobb mértékben a játékosok adják és formálják. Akár a teljesítményük oldaláról nézzük, akár jelen esetben a megjelenésük oldaláról, akkor is. Természetesen egy teniszbajnokság esetében a torna értékét az is meghatározza, hogy milyen játékosok neveznek, és milyen minőségű teniszt játszanak. De hát Wimbledonban ez nem okozhat gondot. Ugyanis minden játékos álma, hogy egyszer a feje fölé emelhesse a győzteseknek járó trófeát a tenisz szentélyében.

forrás: goodegg.design, businessinsider.com, aeltc.com

One Comment

  1. Pingback: A Wimbledon és Watson násza | sportsmarketing.hu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

napilapok
Sportszemle 2015.07.03.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close