labdarúgás, Sportmarketing — 2015/07/02 at 17:50

Minden, amit a latin-amerikai futballszurkolókról tudni kell

by

A hétvégén rendezik a nyár egyik legnagyobb sporteseményének, a Copa América döntőjét. A labdarúgás népszerűsége megkérdőjelezhetetlen Latin-Amerikában, de az, hogy hogyan élik meg a szurkolók a szenvedélyüket, országonként változó. A Havas Sports & Entertainment kutatása felfedi a motivációikat, viselkedésüket és a szponzorokhoz való viszonyukat.

A Szurkolók, szenvedélyek és márkák [Fans, Passions and Brands] címen publikált tanulmány egy tavalyi felmérésen alapul, amely során 16 ország 21 ezer futballrajongóját kérdezték meg. A kutatásban 8 jellemző alapján karakterizálták a szurkolói attitűdöt és viselkedést. A jellemzőket a labdarúgás szerelmeseinek médiahasználatával, márkaészleléseivel és egyéb szenvedélyeivel kombinálva, hat különböző típusú szurkolót tártak fel globálisan.

A latin-amerikai szurkolók jellemzői

Impression

A felmérésben Latin-Amerikából Argentína, Brazília, Chile, Kolumbia és Mexikó vett részt. Ezekben az országokban a globálisan megfigyelhető szurkolói jellemzők közül három emelkedett ki:

  • Büszkeség: a latin-amerikai szurkolók egyharmada köteleződik ezen a tulajdonságon keresztül, ami 19 százalékkal több, mint a globális átlag. Az ilyen karakterű rajongót a csapata által eredmények mély elégedettséggel töltik el.
  • Elmerülés: a latin-amerikai futballimádók 29 százalékára jellemző. Őket tipikusan teljesen magukba szippantják a játék érzelmei.
  • Játék: a latin-amerikai szurkolók egynegyedéről mondható el, hogy szeretnek részt venni a sporthoz kötődő virtuális, vagy fizikai tevékenységekben.

A latin-amerikai szurkolók egyötöde a Havas Sports & Entertainment által azonosított hat típus közül az Őrzők [Guardian] közé tartozik, ami jelentősen, 42 százalékkal magasabb arány, mint globálisan. Az Őrzők a sport szépségén, történelmén, sztorijain és olyan legendás alakjain keresztül kapcsolódnak a labdarúgáshoz, mint Pelé, vagy Maradona. Saját magukra a futball rituáléinak és szokásainak védelmezőjeként tekintenek. A klubcsapatukat jobban szeretik, mint a válogatottjukat, előszeretettel olvassák a helyi sportújságokat, jelentős a befolyásolási képességük a közvetlen interakciókban, ráadásul általában a szponzorokkal is tisztában vannak.

Szurkolói sajátosságok Latin-Amerikán belül

Copa America 2015 logo

A Latin-Amerikában felfedezhető meghatározó trendek ellenére nem minden szurkoló egyforma. A kutatásban részt vevő öt ország legfontosabb egyedi tulajdonságai a következők:

  • Kolumbiában a lakosság 73 százaléka a válogatottat részesíti előnyben a klubcsapatokhoz képest. Ez az arány 55 százalékkal magasabb, mint bármelyik másik latin-amerikai országban.
  • Brazília büszkélkedhet a leghűségesebb rajongókkal, ugyanis a szurkolók 81 százaléka több, mint 10 éve drukkol a kedvenceinek.
  • A chilei szurkolók 31 százaléka a szórakozáson keresztül köteleződik el a labdarúgás iránt.
  • Az argentin szurkolók a leginkább elfogadók a sportágban megjelenő szponzorok iránt, ugyanis 51 százalékuk élvezettel vesz részt a márkák által szervezett rendezvényeken, mert úgy érzik, hogy szponzorok gazdagabbá teszik a szurkolói élményüket.
  • A mexikói szurkolók tech mániások, legalábbis erre enged következtetni, hogy 55 százalékuk használ másodlagos képernyőt a stadionokban, hogy további információkkal gazdagodjon a mérkőzésről.

A márkák figyelmébe ajánljuk

Copa-America-2015-KIA-Signing-Ceremony

A fentiekből is látható, hogy a szurkolói attitűd milyen apróságokban különbözik. A szponzorok ezért csak akkor tudják hatékonyan kihasználni a labdarúgást a célcsoportjuk elérésére szolgáló platformként, ha megértik a különböző szurkolói típusok tulajdonságait.

A márkák számára a latin-amerikai szurkolók hálás közönség, mert a globális átlagnál fogékonyabbak a szponzorációra. A futball szponzorációjáról 55 százalékuk gondolja úgy, hogy jót tesz a márka imázsának és 50 százalékuk mondta azt, hogy ez a szponzor termékeinek vásárlására ösztönzi.

Figyelembe véve, hogy a latin-amerikai szurkolók egyötöde az Őrzők típusába tartozik, a márkáknak a történetmesélésen keresztül érdemes megszólítaniuk őket. A labdarúgás szépségét, a varázslatos pillanatokat és a legendás játékosokat megidéző kampányok nagy valószínűséggel vonzóak a latin-amerikai szurkolók számára.

Copa América Centenárium 2016-ban

Copa America Centenario logo

Noha a Copa América négyévente kerül megrendezésre, jövőre egy különleges, 16 csapatosra bővített centenáriumi tornát tartanak az Egyesült Államokban. Ez lesz az első alkalom a világ legrégebbi nemzetközi labdarúgó sorozatának életében, hogy elhagyja Dél-Amerikát.

Az Egyesült Államokban a labdarúgás még nem rendelkezik komoly hagyományokkal. A szurkolók egyharmada kevesebb, mint két éve drukkol kedvenceinek. Érdekesség, hogy az itt élők 15 százaléka egy másik nemzet válogatottját tekinti sajátjának, jellemzően az anyaországáét, vagy azt, ahonnan a felmenői származnak.

Forrás: havas-se.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

napilapok
Sportszemle 2015.07.02.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close