labdarúgás, Sportmarketing — 2015/05/26 at 14:50

Példát mutatott az adidas globális Instagram kampányból

by

Alighogy a háromcsíkos német cég bejelentette: kivezeti a legendás cipőjét a Predatort, el is kezdte az új futball cipő családjának a promótálását.  Hogy hogyan és miért volt egyedi és különleges ez a marketing aktivitás?

Talán túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a #BeTheDifference a valaha volt egyik legnagyobb Instagram kampány az sportmarketing történelmében, de az adidas életében egészen biztosan.

adidas ACE or X

Lássuk, hogy miként történt a kivitelezés és milyen számokat eredményezett. A közösségi médiában kezdték el felvezetni, hogy május 25-én új cipőt fognak bejelenteni.  Sorra érkeztek a képek, rövid YouTube videók, Instagram posztok és videók, néhány Facebook poszt, amelyekből a megjelenési dátumon kívül már azt is lehetett tudni, hogy két külön kategória kerül majd megkülönböztetésre.

ACE or X

  • Az “ACE” azaz ász, aki a pályán a játékot szervezi. A főnök, aki mindent az irányítása alatt tart és a pályán a csapat érdekeit tartja szem előtt. Ilyen játékosok: Mesut Özil, James Rodríguez, Oscar, Manuel Neuer and Ivan Rakitic.
  • A másik az “X” aki a saját feje után megy, mert gólt akar szerezni, könyörtelen a védőkkel szemben és ahová lép káoszt teremt. Mint például: Thomas Müller, Gareth Bale, Luis Suárez, Karim Benzema and Álvaro Morata.

Két nappal a kitűzött dátum előtt, pedig beindult a gépezet és egy eddig nem látott méretű kampány vette kezdetét az Instagramon.

A világ minden tájáról a jelentősebb futball csapatok adidas által szponzorált játékosai hivatalos Instagram profiljukon osztottak meg fotókat magukról, és arról, hogy ők melyik kategóriát hivatottak képviselni. A posztokat egységesen a #BeTheDifference hashtaggel látták el és több mint harminc, világszerte ismert focista vett részt a kampányban. A cipőkről még szinte semmit sem lehetett tudni, de egy-egy ilyen képet már több tízezren kedveltek.

Az alábbi animációban érdemes megfigyelni, hogy az egyes játékosok képei alatt milyen like számok vannak annak tükrében, hogy mennyi idő telt el a poszt óta.

bethedifference posztok

A kampány a globális jelenléten, az összehangoltságon alapult és a helyi sztárokra koncentrált. Összehasonlításképpen a Nike a világ legjobbjait és csakis a legjobbakat karolja fel és használja az egyes kampányaihoz. Az adidas ezzel szemben, olyan játékosokat is bevont, akik lokális szinten is fontos szereplői az adott futballkultúrának és kulcsjátékosaik a csapatuknak, tehát sztárok és véleményformáló erőt képviselnek. A szurkolók közelebb érzik magukat hozzájuk, mint a földi halandónak elérhetetlennek tűnő Ronaldóhoz, vagy Messihez, ez utóbbi például háttérben is van a kampányban. Hogy melyik stratégiával lehet több embert elérni, korántsem egyértelmű, mert a számok, mint midig, itt is bonyolultabbá teszik a helyzetet.  Elég, ha csak összehasonlítjuk Messi és Ronaldo hivatalos Instagram oldalainak, valamint a Nike és az adidas futballra specializálódott Instagram oldalainak követési számát.

adidas vs Nike Instagram numbers

Összességében úgy gondolom, hogy az Instagram kampány kiváló eszköz egy ilyen célra. Hogy miért?

Köztudott, hogy a mai fiatalok többsége már nem a Facebookot, hanem más közösségi médiát használ [pl.: Snapchat, Instagram, Pinterest]. Az Instagram felhasználók több mint 90 százaléka 35 év alatti. A fiatal focisták, mint potenciális vásárlók, pedig pontosan az adidas célcsoportját jelentő szegmens, tehát elérés szempontjából ez a legjobb felület.

Másodpercenként 700 fotót töltenek fel az Instagramra, és 8500 like születik ugyan ennyi idő alatt. Ezért egy ilyen globális kampány esetében is lehetőség nyílik arra, hogy az “egész világ” szinte azonnal, helyi szinten, hiteles forrásból – a kedvencétől – értesüljön egy hírről. Nagyon jól lehet időzíteni az aktivizációt, egységesen és összehangoltan lehet kommunikálni és ez tovább növelheti a márka reputációját.

bethedifference

A kampány eredményeként a #BeTheDifference hashtag alatt, több mint 31 ezer post született. Ez ilyen rövid idő alatt [pár hét] nem is olyan rossz arány, főleg ha figyelembe vesszük azt, hogy maga az adidas szó tageléséhez körülbelül 13 millió post társul. A cipő hivatalos megjelenése óta pedig a globális jelenlétre még rátett egy lapáttal az adidas azzal, hogy olyan fotókat tett közzé bizonyos kiemelt városokban, ahol a cipő látszik egy–egy jellegzetes helyen. Ilyen városok például Fokváros, Madrid, Barcelona, Párizs, Athén, Amszterdam, London, Berlin, Moszkva, Shanghai vagy Sydney. A cipők élesben való bevetésére a berlini Bajnokok Ligája döntőn kerül sor és július elején kerülnek a boltok polcaira. Azt, hogy ebből a tagadhatatlanul óriási elérésből, milyen konverziós rátát tud realizálni az adidas egy másik kérdés, de kétségtelen, hogy az új futballcipő-család bevezetése, legalább olyan sikeres volt, mint annó 1994-ben a Predatoré.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2015.05.26.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close