Még március közepén több olyan cikk látott napvilágot, melyek arról tájékoztattak, hogy az adidas, nem hosszabbítja meg a szerződését az észak-amerikai profi kosárlabdaligával. Az ügy alaposabb megértése céljából, szaladjunk gyorsan végig a történelmen, hogy az NBA mezek gyártásának milyen hagyományai vannak és ezek alapján mit várhatunk a jövőben.
A korai években poliészter, gyapjú és szatén alapanyagú, egyen méretű, nagyon kezdetleges mezekben játszottak a játékosok. Helyi kereskedők és gyártók készítették el a csapatok szereléseit. Nem volt ritka, hogy egy vagy két garnitúra mezzel játszottak végig szezonokat. A játékosok nevei is csak az 1960-as évektől kerültek fel a felsőkre.
Az első említésre méltó időpont 1980, amikor a MacGregor Sand-Knit nevű cég szerezte meg a kizárólagos jogot az NBA-mezek elkészítésére. Ezek az uniformisok már légáteresztőbbek voltak és sokkal jobb tapintást, valamint kényelmesebb viseletet biztosítottak, mint elődeik.
A 80–as évek végén változtak a mezek, a játékosok igényeihez igazodva bő szabású short-okkal és lazább felsőkkel, egyszerű grafikákkal.
1986–ban került a szerelésekre a piros- fehér-kék, ikonikus, azóta is változatlan NBA logó. Érdekesség, hogy ez nem csak egy kitalált, megrajzolt forma, hanem Jerry West legendás kosárlabdázót ábrázolja.
1989-től a Champion vette át a kizárólagosságot. Ez a márka volt az első, amelyik bár a tradíciót tiszteletben tartva, de mégis igazán új színekkel, merész grafikákkal állt elő.
A 90–es évek hatalmas áttörést hoztak a mezek gyártásában. 1997-ben a Nike a Starter nevű céggel közösen csatlakozott a Championhöz. Míg a Nike a Boston-t, Chicago-t, Dallas-t, Detroitot, Lakers-t, Miamit, Portlandet, San Antoniót, Torontót és Washingtont öltöztette, addig a Starternek a Charlotte, a Cleveland, a Denver, a Golden State, a Houston, Milwaukee, a Minnesota, a New York és a Sacramento jutott. Ezek a cégek új anyagokat használtak és a feliratok nyomtatásával, csökkentették a mezek súlyát. Érdekesség, hogy amikor a Starter csődbe ment, a Puma vette át a csapatok öltöztetésének jogát.
2001-ben a Reebok is betette a lábát erre a piacra és bár 19 csapatért felelt, a Nike még mindig 10 csapatot öltöztetett. 2004-től vált egyeduralkodóvá a Reebok, 2 szezonon keresztül, 2006-ban azonban az adidas 3,8 milliárd dollárért felvásárolta a céget. Mivel a háromcsíkosok úgy döntöttek, hogy 400 millió dollárért 11 évvel meghosszabbítják a szerződést, hozzájuk került nemcsak a hivatalos, de a replika NBA-mezek gyártásának joga is. Az elmúlt szűk egy évtizedben az adidas minden túlzás nélkül megreformálta a kosárlabda mezeket. A légáteresztő, szuperkönnyű, izzadság elszívó, rugalmas technológián kívül növelték a mezek viselésének kényelmét. A különböző kiemelt eseményekre pedig speciális kiadásokkal rukkolt elő. Ilyenek voltak többek között a karácsonyi, Szent Patrik napi, vagy a Mardi Gras, Hardwood Classics és Latin Nights kollekciók.
Ki lesz a következő?
A kézenfekvő válasz a legnagyobb versenytárs lenne. A Nike azonban nemrégen hosszabbított az NFL-lel, ami érthető lépés, ugyanis az eladott termékek tekintetében ez a liga minősül legjobb üzletnek a major ligák közül. Tavaly év végén a HoopsHype közölt egy érdekes felmérést, miszerint a pipás, illetve Jordan cipőket viselő játékosok aránya közel 80 % és a Top 10 legnépszerűbb cipőt bemutató táblázatban csak 2 adidas és 1 Under Armour cipőfajta szerepelt. Noha az NBA-ben óriási Nike dominancia van, ez a fajta uralom nem teszi egyértelmű nyertessé őket.
Az esélylatolgatók az Under Armourt tartják a másik lehetséges kihívónak. A hírek szerint Kevin Plank CEO többször találkozott az NBA főhadiszállásán a liga marketingeseivel, illetve Adam Silver komisszárral. Kiváló időzítés lenne ez a márka számára a nemzetközi piac meghódítására, ugyanis csak az amerikai eladásokat figyelembe véve, már beérték az adidas-t. Arról nem is beszélve, hogy a márka arcának számító Stephen Curry-nek, igencsak megy a játék mostanában.
Mennyiért lehet nyélbe ütni az üzletet?
2006–ban is nagyon soknak számított a 400 millió dollár, de nem kizárt, hogy ez az ár azóta a duplájára emelkedett. [Összehasonlításképpen a Nike 2012-ben 1,1 milliárd dollárt fizetett az NFL-nek 3 szezonért. ] Tekintve az NBA nemzetközi terjeszkedését, szinte biztos, hogy a liga olyan sportszergyártót keres, amelynek termékei a világ minden táján elérhetőek.
Mikor derül ki?
Az NBA hivatalosan nem közölte, hogy mikor várható az új megállapodás bejelentése, de valószínűleg ez az idei tavasz végére kiderül.
Megoldódhat-e a mezszponzori probléma?
A korábbi ügyvezető, Donald Sterling, kormányzása alatt hallani sem akart arról, hogy a mezeken szponzorok feltűnjenek. Úgy tartotta ugyanis, hogy a csapatok önálló brandek és veszítenénk az identitásukból, ha mezszponzorok, vagy akár csak márkajelzések szerepelnének mezeiken. Hogy ez meg fog e változni a jövőben, még talány. Mindenesetre tény, hogy Adam Silver nem annyira konzervatív. Az idei szezontól az NBA logót a mez hátsó felére, a nevek fölé tették, ezért sokan úgy gondolják, hogy ezzel a lépéssel előkészítették, a mezszponzorok megjelenését a csapatok felszerelésein. Hogy ez miért fontos? Számítások szerint a harminc csapat több mint 100 millió dollár többletbevételhez juthatna éves szinten.
Lesznek-e újra pólószerű mezek?
Nagy felháborodást váltott ki számos játékos és szurkoló részéről, amikor az adidas előállt azzal az ötlettel, hogy legyenek pólószerű, ujjal ellátott mezek. Az adidas indoklása szerint kellenek olyan mezek is, amelyet egy átlagember hordani tud az utcán. Több játékos azonban panaszkodott, hogy zavarja az ujj a dobásoknál. Egyszóval nagyon megosztotta a kezdeményezés a közvéleményt. Ennek ellenére több neves szakértő is, mint például Matt Powell, a Forbes munkatársa, úgy véli, hogy akármennyire nagy az ellenállás, a megnövekedett felület a szponzorok kiszolgálásának kedvez. Meg kell jegyezni, hogy a női- [WNBA] és a második ligában [D- League] már évek óta vannak szponzorok az egyes csapatok mezein. Sőt, a Phoenix Mercury csapatánál a szponzori logó sokkal nagyobb, mint maga a csapat emblémája.
Egyelőre nyitott még, hogy a Nike vagy az Under Armour mellett lesz-e egy harmadik kandidáló, mint ahogy az sem megjósolható, hogy mekkora lesz valójában a harc a kizárólagos jogokért. Egyet azonban már most biztosan tudunk: az adidasnak 2017-ben lejár a szerződése, amit nem fog meghosszabbítani. Ezt az információt hivatalosan is megerősítették a német cég részéről. A közleményben azzal indokoltak, hogy bár nagyon élvezték a hosszú távú kapcsolatot, de átformálják az üzleti stratégiájukat és a jövőben inkább a termékekre, valamint a játékosokra koncentrálnak.
Úgy gondolom, hogy ha a következő szezontól nem is, de a mezek gyártójának cseréjével könnyen előfordulhat, hogy az új szereléseken már lesznek szponzorok. Ismerve a két amerikai cég termékpalettáját, dizájnjait és vibráló színeit, amit egyetemi vagy más csapatoknak készítettek, biztosra vehető, hogy bármelyikük is szerzi meg a jogokat, az NBA mezek soha nem látott mértékű változás előtt állnak.
1 hozzászólás
Pingback: Tarolhat az NBA új mezszponzora | sportsmarketing.hu