A cikk Lakatos Áron, sportmenedzser, sportbrand kutató tollából származik, aki vendégszerzőként szerepel az oldalunkon!
,,A pénz nem boldogít” – tartja a közmondás. ,,Dehogynem!” – érkezik rá a mai kapitalista szemléletmódú ember válasza.
A jelenlegi kormányzásnak köszönhetően milliárdok folynak a magyar labdarúgásba. Boldogabbak lettünk az eredményt látván? – Egy kisebb réteget leszámítva azt állíthatom, hogy nem lettünk. Sőt, ellenkezőleg…
Igyekszem olyan pontokra rávilágítani, amelyek nem feltétlenül sportszakmai szempontok, mégis sokban segítenék a labdarúgásunk szervezeti fejlődését.
A Magyarország-Görögország EB selejtező visszhangjai is jól mutatják, továbbra is elszomorító a magyar labdarúgást övező hangulat. (Fotó: Nemzeti Sport)
Mi történik velünk abban az esetben, amikor hirtelen fizetésemelést kapunk, vagy akár rábukkanunk egy pénzzel teli elhagyott pénztárcára? Máris a többletként érkező pénz befektetési opcióin gondolkodunk: eszközeinket lecseréljük, modernizálunk, esetleg belevágunk új vállalkozásba, kipróbáljuk magunkat egy addig ismeretlen területen. És akkor most tegyük fel a kérdést: az NB I-ben sikerült a plusz pénzekből – az infrastrukturális fejlesztéseket leszámítva – bármit is felfedeznünk?
Egy-két üdítő kivételt leszámítva semmit.
Korábbi cikkünkben – reflektálva a Vági Márton MLSZ főtitkár által kinyilatkoztatott tervezett közvetítési politikára – tanácsként fogalmaztunk meg olyan pontokat, amelyekkel serkenteni lehet a helyszíni szurkolói kedvet, egyúttal növelni a mérkőzésekre kilátogatók számát.
Nos, nézzük a mai magyar realitást! Számos példával találkozom, amelyeknél alapjaiban remeg meg hitem a hazai sportközeg menedzsmentjének felfogásában és szemléletmódjában.
Az NB I elmúlt heteiben kialakult kaotikus helyzet [Kovács Zoltán távozása Újpestről, DVSC szurkolói bázisának további csökkenése, a Győri ETO bedőlése és még folytathatnám a sort] arra kötelezett, hogy a problémák mögé menjek, és egyúttal felhívjam azokra az értékekre a figyelmet, amelyek nélkül nem jöhet létre hosszabb távon sikeres marketingtevékenység.
– Tisztesség: Elrettentő példám a sötét hátterű pénzügyi intézményre alapozó Győri ETO, ahol kártyavárként dől össze a profi labdarúgás, ha az önkormányzat nem cselekszik. Vagy nézzük a hivatásával visszaélő Kecskemét biztonsági őrt, aki abban az esetben enged be egy szurkolót a stadionba, ha nem buzdítja hangos szóval a vendégcsapatot.
Ha tiszteled a sportszervezetet, amelynek tagja vagy, döntéseiden is látszódni fog. Tiszteld azokat, akik veled együtt akarnak építkezni és éreztesd velük.
Klebelsberg Kunótól kölcsönzöm a következő gondolatot: „a tisztség nem a kiváltságok, hanem a kötelességek forrása”. Tehát:
Tiszteld azokat, akik a Te sportproduktumodat építik!
A Győri ETO-t ért anomáliák a klub mezén is visszaköszönnek.
– Alázatosság: Az alapkérdés: ki van kiért? Az MLSZ példájából kiindulva a fogyasztók érdekei és igényei háttérbe szorultak. Eredmény: a március 14-ei MTK (2.) – Videoton (1.) találkozóra 825-en váltottak jegyet. A legtöbb klubra pedig átragad ez a fajta mentalitás, és saját fanatikusaival találja szemben magát, majd elhagyják.
Lengyelországban még idejében felismerték, hogy tévútra mentek a szurkolói kártya bevezetésével, amelyet például a Legia Varso igyekezett is ellensúlyozni egy rövid kampány erejéig.
Sosem késő beismerned, ha rossz irányt céloztál meg. Fordulj vissza a téged támogatók felé. Légy önkritikus és használd fel kudarcaidat, tapasztalataidat arra, hogy újra megnyerd azok bizalmát, akik téged támogatnak. Töltsd meg újra a stadion(oka)t! Ezért:
Légy alázatos azokkal, akik téged támogatnak!
Lengyelországban nyíltan vállalják azt is, ha a szurkolói kártya rendszere elhibázott lépés volt.
,Nem kell a kártya! A Legia Stadion mindenki előtt nyitva!” – áll az óriásplakáton.
– Felelősség: Példám az a törzsgyökeres, bérlettel rendelkező DVSC szurkoló, aki utoljára ment ki debreceni meccsre, mivel egy Ligakupa mérkőzésen nem tudott a saját helyére ülni. Szilágyi Sándor pedig csak annyit nyilatkozott: „Van egy biztonsági előírás, ezt a klubnak be kellett tartani”.
Érdemes belegondolni, hogy egy empatikusabb vezetőség – jelen esetben a Szpartak Moszkva – képes 8.000 dollárnyi támogatást adni saját – betörés áldozatául váló – szurkolójának, aki már 80 éve nekik szurkol.
Tekints partnerként arra, aki ugyanúgy része akar lenni közös szenvedélyeteknek; aki ki akarja venni részét az örömedből és a kudarcaidból egyaránt. Így:
Aki melletted tette le voksát, vállalj érte felelősséget, mert hozzád szeretne tartozni!
A 102 éves Szpartak Moszkva szurkoló, Otto Konsztantyinovics Fiser lenyűgöző és etalonnak számító hozzáállással találkozott az egész klub részéről.
– Profi szemléletmód: Pozitív példaként a Fradi, vagy a Diósgyőr legutóbbi kezdeményezését hozom, amikor is szurkolóikkal szavaztatták meg az új kabala kérdését. Ezen pontnak az intraperszonális döntések képezik legfontosabb részét.
Nézd meg Dárdai Pál felfogását és ténykedését. Tekints a problémákra kihívásként és ne sorscsapásként. Gondolkodj mindig stratégikusan és körültekintően! Akkor se ess kétségbe, ha hibát vétesz. Még a profiknál is előfordul, hogy hibáznak. Tekints úgy erre a helyzetre, mint egy kiaknázható marketing lehetőségre. Ha felelős vagy a tetteidért és a fogyasztóidért, az a hibád ellenére profi mentalitást tükröz! Tehát:
Ha profin végzed munkádat, nem hagysz magad után kérdőjeleket, szemléleted lesz a személyes branded alapja!