labdarúgás, Sportmarketing — 2015/03/31 at 14:50

Pénzen vett boldogtalanság

by

A cikk Lakatos Áron, sportmenedzser, sportbrand kutató tollából  származik, aki vendégszerzőként szerepel az oldalunkon!

,,A pénz nem boldogít” – tartja a közmondás. ,,Dehogynem!” – érkezik rá a mai kapitalista szemléletmódú ember válasza.

A jelenlegi kormányzásnak köszönhetően milliárdok folynak a magyar labdarúgásba. Boldogabbak lettünk az eredményt látván? – Egy kisebb réteget leszámítva azt állíthatom, hogy nem lettünk. Sőt, ellenkezőleg…

Igyekszem olyan pontokra rávilágítani, amelyek nem feltétlenül sportszakmai szempontok, mégis sokban segítenék a labdarúgásunk szervezeti fejlődését.

Nemzeti SportA Magyarország-Görögország EB selejtező visszhangjai is jól mutatják, továbbra is elszomorító a magyar labdarúgást övező hangulat. (Fotó: Nemzeti Sport)

Mi történik velünk abban az esetben, amikor hirtelen fizetésemelést kapunk, vagy akár rábukkanunk egy pénzzel teli elhagyott pénztárcára? Máris a többletként érkező pénz befektetési opcióin gondolkodunk: eszközeinket lecseréljük, modernizálunk, esetleg belevágunk új vállalkozásba, kipróbáljuk magunkat egy addig ismeretlen területen. És akkor most tegyük fel a kérdést: az NB I-ben sikerült a plusz pénzekből – az infrastrukturális fejlesztéseket leszámítva – bármit is felfedeznünk?

Egy-két üdítő kivételt leszámítva semmit.

Korábbi cikkünkben – reflektálva a Vági Márton MLSZ főtitkár által kinyilatkoztatott tervezett közvetítési politikára – tanácsként fogalmaztunk meg olyan pontokat, amelyekkel serkenteni lehet a helyszíni szurkolói kedvet, egyúttal növelni a mérkőzésekre kilátogatók számát.

magyar_szurkolok(Fotó: 444.hu)

Nos, nézzük a mai magyar realitást! Számos példával találkozom, amelyeknél alapjaiban remeg meg hitem a hazai sportközeg menedzsmentjének felfogásában és szemléletmódjában.

Az NB I elmúlt heteiben kialakult kaotikus helyzet [Kovács Zoltán távozása Újpestről, DVSC szurkolói bázisának további csökkenése, a Győri ETO bedőlése és még folytathatnám a sort] arra kötelezett, hogy a problémák mögé menjek, és egyúttal felhívjam azokra az értékekre a figyelmet, amelyek nélkül nem jöhet létre hosszabb távon sikeres marketingtevékenység.

– Tisztesség: Elrettentő példám a sötét hátterű pénzügyi intézményre alapozó Győri ETO, ahol kártyavárként dől össze a profi labdarúgás, ha az önkormányzat nem cselekszik. Vagy nézzük a hivatásával visszaélő Kecskemét biztonsági őrt, aki abban az esetben enged be egy szurkolót a stadionba, ha nem buzdítja hangos szóval a vendégcsapatot.

Ha tiszteled a sportszervezetet, amelynek tagja vagy, döntéseiden is látszódni fog. Tiszteld azokat, akik veled együtt akarnak építkezni és éreztesd velük.

Klebelsberg Kunótól kölcsönzöm a következő gondolatot: „a tisztség nem a kiváltságok, hanem a kötelességek forrása”. Tehát:

Tiszteld azokat, akik a Te sportproduktumodat építik!

Leragasztott mezA Győri ETO-t ért anomáliák a klub mezén is visszaköszönnek.

– Alázatosság: Az alapkérdés: ki van kiért? Az MLSZ példájából kiindulva a fogyasztók érdekei és igényei háttérbe szorultak. Eredmény: a március 14-ei MTK (2.) – Videoton (1.) találkozóra 825-en váltottak jegyet. A legtöbb klubra pedig átragad ez a fajta mentalitás, és saját fanatikusaival találja szemben magát, majd elhagyják.

Lengyelországban még idejében felismerték, hogy tévútra mentek a szurkolói kártya bevezetésével, amelyet például a Legia Varso igyekezett is ellensúlyozni egy rövid kampány erejéig.

Sosem késő beismerned, ha rossz irányt céloztál meg. Fordulj vissza a téged támogatók felé. Légy önkritikus és használd fel kudarcaidat, tapasztalataidat arra, hogy újra megnyerd azok bizalmát, akik téged támogatnak. Töltsd meg újra a stadion(oka)t! Ezért:

Légy alázatos azokkal, akik téged támogatnak!

Nem kell kártyaLengyelországban nyíltan vállalják azt is, ha a szurkolói kártya rendszere elhibázott lépés volt.
,Nem kell a kártya! A Legia Stadion mindenki előtt nyitva!” – áll az óriásplakáton.

– Felelősség: Példám az a törzsgyökeres, bérlettel rendelkező DVSC szurkoló, aki utoljára ment ki debreceni meccsre, mivel egy Ligakupa mérkőzésen nem tudott a saját helyére ülni. Szilágyi Sándor pedig csak annyit nyilatkozott: “Van egy biztonsági előírás, ezt a klubnak be kellett tartani”.

Érdemes belegondolni, hogy egy empatikusabb vezetőség – jelen esetben a Szpartak Moszkva – képes 8.000 dollárnyi támogatást adni saját – betörés áldozatául váló – szurkolójának, aki már 80 éve nekik szurkol.

Tekints partnerként arra, aki ugyanúgy része akar lenni közös szenvedélyeteknek; aki ki akarja venni részét az örömedből és a kudarcaidból egyaránt. Így:

Aki melletted tette le voksát, vállalj érte felelősséget, mert hozzád szeretne tartozni!

Szpartak MoszkvaA 102 éves Szpartak Moszkva szurkoló, Otto Konsztantyinovics Fiser lenyűgöző és etalonnak számító hozzáállással találkozott az egész klub részéről.

– Profi szemléletmód: Pozitív példaként a Fradi, vagy a Diósgyőr legutóbbi kezdeményezését hozom, amikor is szurkolóikkal szavaztatták meg az új kabala kérdését. Ezen pontnak az intraperszonális döntések képezik legfontosabb részét.

Nézd meg Dárdai Pál felfogását és ténykedését. Tekints a problémákra kihívásként és ne sorscsapásként. Gondolkodj mindig stratégikusan és körültekintően! Akkor se ess kétségbe, ha hibát vétesz. Még a profiknál is előfordul, hogy hibáznak. Tekints úgy erre a helyzetre, mint egy kiaknázható marketing lehetőségre. Ha felelős vagy a tetteidért és a fogyasztóidért, az a hibád ellenére profi mentalitást tükröz! Tehát:

Ha profin végzed munkádat, nem hagysz magad után kérdőjeleket, szemléleted lesz a személyes branded alapja!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2015.03.31.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close