autósport, interjú, Sportmarketing — 2015/03/16 at 14:30

JUNI GYÖRGY, Michelisz Norbert marketing és kommunikációs menedzsere, a Zengő Team ügyvezetője

by

Michelisz Norbert ma hazánk egyik legnépszerűbb sportolója. Sportteljesítménye mellett marketing tevékenysége is példaértékű. Versenyzői háttere biztos, imázsa a magyar sportolók között talán a legjobb. Facebook oldalán több mint 115 000 rajongója követi, az Év Sportolója szavazáson idén már sorozatban negyedszer lett első a közönség szavazatai alapján.

Juni Györgyöt kérdeztük a háttérben folyó sport menedzsment munkáról.

Juni-György-és-Michelisz-Norbert

Hogyan indult Michelisz Norbert karrierje, mik voltak az első lépések a marketing területén?

Mint köztudott, Norbi 2006-ban hazai márkakupa sorozatokban kezdett versenyezni. Ez egy sajátos világ. Egy szezon végighajtásához nem kell óriási összeg, gyakorlatilag 4 garnitúra Forma1-es abroncskészlet ára az éves költségvetés. Ekkora összeget egy istállónak, vagy egy kezdő versenyzőnek elő kell tudnia teremteni. Természetesen azért itt is szükség van kereskedelmi partnerekre. Megtalálásukat segíti, hogy az autók kifejezetten vonzóak, “szexik” és egy szponzor teljesen saját elképzelései szerint alakíthatja a designt. Norbi első szponzora a Winterfresh rágógumi volt. Az együttműködő cégeknek azt kellett megtanulni, hogy a márkakupát mint event sorozatot kezeljék, egy szezonban 6 hétvégén volt verseny, helyszínenként akár 25 000 ember is megjelent és jól érezte magát. Ezt nagyon jól ki lehetett használni.

A második lépés a nemzetközi márkakupa sorozat volt, ide már nagyobb budget szükséges, de fokozatosan építkezve teremtettük elő a szükséges összegeket. Az autóimportőrök mindvégig korrekt partnerek voltak, bár sok munka volt meggyőzni őket, hogy kell egy magyar autó, versenyző egy ilyen sorozatba.

Már ekkor elkezdték építeni a ma már profin működő kommunikációs csatornákat? 

A kezdetektől tudatosan dolgozunk ezen. 2008-óta működtetjük, fejlesztjük a Facebook alkalmazást.

Felkészültünk a média megjelenésekre, majd kielemeztük azokat, megnéztük min, hogyan kell változtatni. Nagyobb interjú előtt tudatosan készültünk a kérdezőre, stílusára, arra, hogy milyen tartalomnak örül. Norbi folyamatosan fejlődik – akárcsak a versenyzésben-, mára professzionális kommunikátor, angolul is remekül nyilatkozik.

2010-től az RTL Klub Fókusz című műsora is felkarolta Norbit, ez nagyon sokat számított ismertségben.

Következő évben kezdtünk videókat kitenni a honlapra, mára több mint 400 film elérhető, ezek népszerűek, nagy nézettséget hoznak.

2012-ben Norbi megnyerte a WTCC privát világbajnoki címét. Ezután könnyebb volt a csapatot üzemeltetni, szponzort találni?

Szponzort találni bizonyos szempontból könnyebb, hiszen az ismertség, a pozitív imázs, a médiaérték vonzza a partnereket, bizonyos szempontból azonban nehezebb, mert olyan szintre jutott a versenyző és a csapat, ahol 1-2 millió forinttal nem érdemes, nem lehet beszállni. Ma Magyarországon szűk kör rendelkezik az ide szükséges tőkeerővel.

Michelisz Norbert 20015-ös versenyautója

Mennyire alaposak, kidolgozottak az együttműködési szerződések? 

A szponzori és reklám szerződések professzionálisak, precízen meghatározzák, hogy mit ad a cég és mit vár cserébe a versenyzőtől. Nincsenek ad hoc tevékenységek, erre nem is lenne lehetőség, hiszen Norbi időbeosztása nagyon szoros és hosszú időre előre tervezett.

Hány napot vesznek igénybe egy évben a forgatások, fotózások, rendezvények? 

Átlagosan egy évben 50-55 rendezvényen jelenik meg Norbi, ennyi fér az idejébe, ne felejtsük, összességében három hónapot úton van. A forgatások és interjúk, televíziós szereplések nagyságrendileg ugyanennyi alkalmat tesznek ki, ha nem többet.

A média megjelenéseket hogyan szervezik? 

Ma már muszáj szelektálni. Naponta 8-10 újságírói megkeresés, interjúkérés érkezik. Emellett nagyon sok az egyéb felkérés, a népszerűség miatt már nem csak szakmai eseményekre. Mindezt úgy, kell megszerveznünk, hogy Norbi nagyon sokat tartózkodik külföldön és Pécsen él. Minden megkeresést komolyan veszünk, a bulvár média képviselőit sem zárjuk ki, de józan ésszel mérlegeljük, hogy hol meddig megyünk el, mit mutatunk meg. E tekintetben figyelemmel kell lennünk támogatóink érdekeire is.

Mekkora csapat dolgozik a versenyző háta mögött, hogy mindez zökkenőmentesen működjön?

A team tevékenysége két nagy területre terjed. Zengő Zoltán a vezető minden sportszakmai kérdésben, ő hozza meg a döntéseket a versenyeken, futamokon, természetesen Norbival együttműködve. A marketing tevékenységeken velem együtt kétfős csapat dolgozik, de az utóbbi időben külső ügynökségek is segítik munkánkat. Ők partnereinken keresztül kerülnek velünk munkakapcsolatba.

A WTCC beleszól a marketing tevékenységekbe? 

Természetesen. Sok mindent előír, kötelezővé tesz, de cserébe szolgáltat is.

A versenysorozat főtámogatóját, üzeneteit kötelező feltüntetni az autón. Vannak kötelező viseletű felvarrók a versenyruházaton is. Viselni kell a hivatalos gumiszállító és a WTCC logoját, gyakorlatilag a legjobb helyeken. Cserébe a tengerentúli futamokra a szállítást a WTCC állja. Emellett “hozza” a pályákat, profi versenykörnyezetet, és ami a legfontosabb, a média megjelenéseket. A Eurosport jó gazdaként kezeli a sorozatát és klasszikus közvetítés mellett háttéranyagokat készítenek, osztanak meg közösségi oldalon, óriási nézettséget generálva. Az ez által elért médiaérték segít a sorozatban versenyző csapatoknak.

One Comment

  1. Pingback: Juni György: “A kezdetektől tudatosan dolgozunk ezen” | Sportmenü

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2015.03.16.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close