labdarúgás, Sportmarketing — 2015/03/02 at 12:50

Nekünk szurkoló kell!

by

Nagy vihart kavart Vági Márton, a Magyar Labdarúgó Szövetség [MLSZ] főtitkárának napokban tett nyilatkozata, amikor úgy vélekedett, hogy „szakmailag mi amellett érvelünk, hogy kevesebb magyar meccs legyen a tévében. Aki ugyanis meg akarja nézni a mérkőzést, és választhat a tévé és a közözött, hogy kimegy-e, az inkább otthon marad.” A következőkben megpróbálok szakmailag a főtitkár szavai ellen érvelni. Bizonyítani, hogy miért jár rossz úton az MLSZ vezetése, ha a fenti meglátás szerint halad tovább. Illetve bemutatok néhány példát arra, hogy milyen más eszközei lehetnek a szövetségnek és a kluboknak a nézőszám növelésére.

Mi a fő probléma Vági Márton ötletével? Talán a „kisebbik” baj az, hogy ismét elindított egy mém lavinát, amivel teljesen aláásta a saját, és a szövetség szakmai tekintélyét.  A nagyobbik baj, hogy ez a gondolkodás teljesen szembemegy minden más európai labdarúgó szövetség törekvésével. Nincs senki, aki a televíziós lehetőségek kiaknázása helyett, inkább visszaszorítaná a közvetítések számát, hogy növelje a nézők helyszíni jelenlétét.

Vági Márton TrollfociFotó: Trollfoci

Ám az, hogy az MLSZ más irányba gondolkozik [nem először fordul elő] alapvetően nem lenne probléma. Az utóbbi szezonokban a szövetség együttes televíziós díjbevétele mintegy 1.7 milliárd forint volt. Az MLSZ jövedelmei közül éppen ez a tétel az, ami a legjobban elmarad más szövetségek számaitól és ez az a forrás, amit a következő években, miután lejár az AMC és az MTVA négy évre szóló pályázata, a szövetség akár a sokszorosára is növelhetne. Hiszen a korábbihoz képest megnövekedett tartalom értékesítése mellett, az M4 sportcsatorna színrelépésével – a piac szabályai azt diktálnák – a megnövekedő versenyhelyzet miatt, az eddiginél jóval magasabb összegű pályázatokat nyújtsanak be a televíziós társaságok a bajnokság közvetítésére. Ha a jövőben nőnek a szövetség televíziós bevételei, többet tudnak tovább osztani a klubok számára (amiből ha kötelezően megszabják), minden egyesület többet fog marketingre és kommunikációra visszaforgatni.  Nem beszélve arról, hogy a televíziós nézettségi adatok az egyetlen pozitívumai a magyar labdarúgó bajnokságnak.

Üres lelátó

A Magyar Labdarúgó Szövetség úgy számol, hogy a 2017-18-as szezonra jön el az igazi áttörés. A hosszú évek alatt felépített szisztematikus marketingmunka végre megtérül és hétről hétre tömött stadionokban gyönyörködhetünk az NB1 mérkőzésein. De mi is ez a szisztematikus munka?

2010-ben készített a szövetség egy átfogó 10 éves programot, a 2010 és 2020 közötti időszakra, aminek a célja, hogy a világ elitjébe emelje a magyar labdarúgást. Ebben az elemzésben a marketingnek is komoly szerepet szántak, ami dicséretes. Pontokba szedték a következő 10 év marketinges és kommunikációs feladatait, melyek az alábbiak:

  • A Magyar Labdarúgás Fórumának rendszeres megrendezése
  • Átlátható, informatív, célcsoportonként orientáló honlap működtetése
  • Web2-es megoldások folyamatos frissítése
  • Merchandising tevékenység fejlesztése
  • Szponzorkeresés, kiszolgálás minőségi fejlesztése
  • A nők aktív bevonása a magyar futball vérkeringésébe
  • A családok együttes kötődésének erősítése a magyar labdarúgáshoz

Az utóbbi 5 évben a felsoroltak közül talán az mlsz.hu oldal fejlesztése, és az MLSZ tv működése, ami sikeresként könyvelhető el.

MLSZ honlap

Ezen a ponton jutottunk el oda, hogy mik azok a lehetőségek, amiknek a konkrét megvalósításával talán tényleg növekedhet a nézőszám.

Mindenekelőtt szükség lenne célszámok meghatározására. A szövetségnek és a kluboknak közösen készítenie kellene egy „budget tervezetet” a teljes szezonban elvárt nézőszámokra. Ha az egyes célszámok megvannak, a szövetségnek anyagilag kell motiválnia az egyesületeket, hogy a központi marketingprogram betartásával megvalósuljanak a célszámok.

Dortmund-vs-Fradi-stadionDortmund vs Fradi lelátó

Itt jutunk el oda, hogy szükség van a szövetség részéről egy átfogó marketingstratégiára (lásd: belga és német labdarúgó szövetség).

Ezt egy külön, erre a projektre felállított, külsős profi marketinges csapat készítené el a labdarúgó klubok részére. Meghatározni a konkrét feladatokat, személyre szabni a javaslatokat, és edukálni a csapatokat a gyakorlati példák felsorolásával.

Mik lehetnek ezek az eszközök? Néhány hazai és külföldi ötlet, ami talán minden magyar egyesület számára megvalósítható egy kis munkával és anyagi ráfordítással:

Bérletes szurkolók számának növelése:

Talán az egyik legkreatívabb kampány, a szebb napokat megélt Parma ötlete volt. Az olasz klub a bérleteseinek nevét feltüntette a csapat mezén. Garantálható a bérletesek számának növekedése és a kiemelt média megjelenés is.

Helyszíni marketing aktivitások:

2009-ben, a Hertha BSC szurkolói Dárdai Pál jóvoltából sörben fürödhettek. A magyar válogatott szövetségi kapitánya, akkor azt ajánlotta a szurkolóinak, amennyiben a csapat utolsó öt berlini Bundesliga-meccsén mérkőzésenként, legalább 55 ezren lesznek a stadionba, az utolsó találkozón egy ingyen italra vendégül látja a szimpatizánsokat. Dárdainak végül 74 244 ingyen sörrel kellett elszámolnia a büfében.

Fiatalok megszólítása – legyen trendi meccsre járni!

Sajnos ehhez szükség van a „digitális stadionokra”, de szerencsére egyre több épül belőle az országban. Ha pedig az infrastruktúra megvan hozzá, akkor a szurkolók miért ne üzenhetnének meccs közben a stadionban ülve, a facebookon keresztül kedvenceiknek. A játékosok és a közönség pedig a stadion ledfalain olvashatják vissza az üzeneteket.

Legyen családi program:

Itt az alapmodell hasonlít egy magazin előfizetői akciójához. Hiszen a legtöbb klubnak van olyan kapcsolatrendszere, amivel lehetősége nyílna ajándékok barterezésére. Így a szezon elején vásárolt családi bérletek mellé, ajándékba tudna kínálni a család minden tagjának egy termékeket. A férfi szurkolóknak benzinkártya, a hölgyeknek sminkcsomag, a gyerekeknek pedig játékkonzol.

Szurkolói buszok indítása:

Az FTC remek kezdeményezése példa lehet több országosan is kiemelten népszerű klub számára. Hiszen a zöld fehérek folyamatosan indítanak buszjáratokat, hogy segítsék szimpatizánsaik mérkőzésre jutását.

Kiemelt kommunikáció:

A tavaszi szezon kezdetén a Puskás Akadémia úgy döntött, hogy komoly forrásokat fordít arra, hogy az országos médiumokon és óriás plakátokon keresztül csábítsa ki szurkolóit a stadionba. Nyílván nincs könnyű helyzetben a felcsúti klub és nem egy két hetes kampány hozza meg nekik a kívánt eredményeket, de ha ezen az úton haladnak tovább, biztosan nőni fog a szurkolók száma.

Talán ha Vági Márton a nyilatkozatában ezeket az ötleteket sorolta volna fel, akkor nem csak a Trollfoci múlt heti oldallátogatottsága lett volna alacsonyabb, hanem az MLSZ is tett volna egy lépést a szurkolók felé.

One Comment

  1. Pingback: Pénzen vett boldogtalanság | sportsmarketing.hu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2015.03.02.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close