Nagyot robbantott az AusOpen a Twitteren. A verseny ideje alatt 80.000 új követőt szerzett magának, és az #AusOpen hashtaget 813.000 alkalommal használták. A torna alatt 5.2 millió tweet született, amikben leginkább a szurkolók a kedvencüket buzdították.
A Twitter vagy becenevén Csirip a legnépszerűbb mikroblog, ami a Facebook árnyékában megbújva, de egyre jelentősebb szerepre tesz szert már itthon is a cégek marketing kommunikációjában. Magyarországon valahogy eddig nem igazán érte meg Twitterre menni a sportkluboknak, sporteseményeknek, sportmárkáknak, de más szektor szereplőinek sem. Az jól látható a Facebook példáján, hogy a közösségi média használata nagyon jól jövedelmező eszköz lehet. Ezek az eszközök kiválóan alkalmasak a közösség építésre, a fogyasztók bevonására, az interaktivitás kiépítésére, az exkluzív tartalmak megosztására, a márkához való kötődés kialakítására, tehát összefoglalva a márkaértének növelésére.
Dehogy mi az előnye a Twitternek a Facebookhoz képest? Az, hogy sokkal gyorsabban tudunk rajta kommunikálni, mivel csak 140 karaktert lehet egy-egy tweetbe írni. A Twitter kommunikáción és annak stílusán keresztül nagyon könnyen megszemélyesíthető a márka. De ha egy sportesemény vagy egy sportklub szemszögéből vizsgáljuk a dolgokat, akkor talán még egyszerűbb és hatékonyabb eszköz a márkakommunikációra.
Az Austral Open a Twitteren
Nagyot robbantott az AusOpen a Twitteren. A verseny ideje alatt 80.000 új követőt szerzett magának, és az #AusOpen hashtaget 813.000 alkalommal használták. A torna alatt 5.2 millió tweet született, amikben leginkább a szurkolók a kedvencüket buzdították. Nem meglepő, hogy két legtöbbet retweetelt üzenet és videó, a Serena Williams és Novak Djokovic győzelméről szóló tartalmak voltak. Tudjuk, hogy az egyik legnagyobb teniszverseny az évben, és a többi sporteseményhez hasonlóan ők is megtartották a Twitternek azt a szerepét, hogy gyakorlatilag egy hírfalnak használták, és minden, ami aktualitást a tornán közzétettek. De a híreken kívül exkluzív videókat, képeket, nyilatkozatokat is megosztottak, amivel a torna követőivel próbáltak fenntartani a kapcsolatot, és a formálni a verseny imázsát.
Nézzük, hogyan foglalható össze az Australian Open Twitter taktikája:
1. Azonnali videó megosztás
Az SnappyTV program segítségével 30 másodpercen belül megosztható bármilyen videó részlet, stream a versennyel kapcsolatban, amit a követők könnyedén lejátszhatnak.
2. Social Shack
A lényege, hogy minden egyes nap más-más játékosnak tudnak a követők kérdéseket feltenni az oldalon a megfelelő hashtag beírásával, amire majd a játékos válaszol, átvéve a hivatalos Twitter oldal irányítását egy jó fél órára. A „közösségi kunyhó” pedig az erre kialakított helyet jelenti.
A szurkolók egy innovatív tweet küldő automatával interakcióba lépve nyerhetnek különböző ajándékokat. A lényege a dolognak, hogy a kijelzőn kapnak egy kódot, amit ha a tweet során beírnak, azt az automata érzékeli és kiadja nekik az ajándékot. Tehát ha küldesz egy tweetet akkor cserébe kapsz valamit.
4. Exkluzív tartalmak
Ezekkel a tartalmakkal a kulisszák mögé repítik a követőket. Mindent megtesznek azért, hogy megmutassák azokat a dolgokat is a szurkolóknak, ahova ők nem juthatnak el.
Sportcsillagok és hashtagek
De valójában mi is a Twitter igazi ereje? Megítélésem szerint az, hogy a nagy sztárok mind fenn vannak a platformon. A sportcsillagok számára kiváló eszköz, hogy építsék a róluk kialakult képet, és kapcsolatot tartsanak a követőikkel, ha marketinges szemszögből nézzük, akkor a fogyasztóikkal. Exkluzív képeket megosztva, beengedve őket a mindennapi történéseikbe még inkább képesek a feléjük irányuló kötődés, rajongás elmélyítésére. Rajongás….sportmarketing tekintetben talán ez egyik legfontosabb szó, ha a fogyasztókról beszélünk. Ugyanis ők nem egy racionális, tudatos fogyasztók (már ha ilyen létezik egyáltalán), hanem érzelmi többlettel rendelkező szurkolók, akik osztoznak a kedvencük sikereiben, és veszteségeiben.
Visszatérve az Australian Openre, a Eurosporton van egy kísérő műsora a versenynek a Game,Set&Mats, amiben Mats Wilander és Barbara Schett beszélgetnek a nap történéseiről. Az műsor egyik része az volt, ahol a nap legérdekesebb tweetjeit kommentelték, amik többnyire a tornán szereplő teniszezőktől származtak. De ezt a technikát számos showműsornál láthatjuk, például elég, ha csak a 2015-ös magyar X-faktorra gondolunk (igaz más téma, más piac), ott is azt láthatjuk, hogy az élő showba integrálták a Twitter kommenteket. Tehát az jól megfigyelhető a sportpiacon, hogy egy sportesemény szemszögéből a Twitter egy nagyon hatásos eszköz lehet a sportfanokkal való kapcsolat elmélyítésére, a márkaképének a formálására. Ráadásul a Twitter nagy előnye a hashtag használat, amivel könnyű összegyűjteni az adott versennyel, eseménnyel, sportsztárral kapcsolatos híreket, véleményeket. Az Australian Openen összesen a két hét alatt az #AusOpen hasteggel 495.871 tweet született.
Twitter statisztika
A torna az IBM-mel együttműködve azt is megvizsgálta, hogy melyik sztár volt a legnépszerűbb a két hét alatt, azaz kiről született a legtöbb tweet! A legtöbb tweet az Australian Open tekintetében Rafael Nadalról született, számszerint 1.145.952, annak ellenére, hogy magához képest viszonylag hamar, a negyeddöntőben kiesett. A fanok 75%-ban nyilvánultak meg pozitívan a spanyolról. A második helyen a torna győztes Novak Djokovic áll, 853.064 említéssel, és 89%-ban pozitív hangvétellel. A harmadik helyen pedig a női torna döntőse Maria Sharapova található, a maga 484.093 tweetjével, ami 84%-ban volt pozitív. Az alábbi képen látható, hogy a további 7 helyezés kik között oszlik meg.
Egy másik statisztika szerint másképp alakultak az eredmények, ott Djokovic, Murray, Nadal a sorrend, míg a hölgyeknél Serena Willimas, Maria Sharapova, és Ana Ivanovic. Elképzelhető, hogy azért van eltérés, mert más hashtageket, vagy megnevezéseket vizsgáltak.
De egy pillanatra térjünk vissza Novak Djokovicra, aki immáron ötödik alkalommal diadalmaskodott az Ausztrál Nyílt Teniszbajnokságon. Akik látták a döntőt azok tudják, hogy a második, és a harmadik játszma elején is szétesett a játék a szerbnek. Nehezen kapott levegőt, összevissza mozgott, többször elvesztette az egyensúlyát pályán. A csapata felé is azt kommunikálta mintha valami nem lenne rendben, mintha görcsöt kapott volna. Aztán hirtelen feléledt, és a folytatást tudjuk. Andy Murray megzavarodott, és elbukta a döntőt. Több teniszszakértő kifejtette az esettel kapcsolatban a véleményét, több teniszrajongó nem tetszését fejezte ki annak kapcsán, hogy szándékosan játszotta el a dolgot, megtévesztve, és kizökkentve ezzel Murrayt. Szakértők is azt mondják, hogy van aki szerint szándékos volt, ugyanis Djokovic gyakran él ezzel a mentális fegyverrel, van aki szerint csak így élte meg az esetet, és ennyire nyílt a kommunikációja. Nem akarok igazságot tenni, mindamellett, hogy meg van a véleményem az esetről, de helyettem inkább beszéljen a Twitter statisztika. A döntőt megelőző napon az előbb bemutatott Twitter statisztika alapján 96%-ban pozitív hangvételű tweetek születtek a szerbbel kapcsolatban, majd pedig a döntő napjára ez az aránya visszaesett 89%-ra.
Sportversenyek, Twitterre fel!
Ami az Australian Open példájából kiderül, hogy érdemes használni a Twittert, kihasználni az előnyeit. Gyorsan, szinte azonnal tették közzé a híreket, információkat a versenyről. A kétirányú kommunikáció sokkal könnyebben megvalósult, mint más felületeken, ezt a kiemelt Twitter statisztikák mutatják, a fanok is véleményt formáltak. A tweetek nyilvánosak, mindenki számára elérhetőek, ami megkönnyíti a márka, jelen esetben az esemény megismerését, népszerűsítését. És egy sportesemény szempontjából kiemelt fontosságú, hogy a szurkolókat az exkluzív tartalmakkal lehet megfogni, közelebb hozni a márkához: a kedvencükről megosztott képekkel, videókkal, exkluzív tartalmakkal, vagy éppen kérdésekkel. De talán a legfontosabb, amit az Australian Open példájából tanulni lehet, amit a legtöbben elfelejtenek, hogy a „vevő a király”. Igyekeznek mindent megtenni azért, hogy a fogyasztói elvárásokat kiszolgálják, élményt nyújtsanak nekik.
Természetesen a sportmárkák aktivitást a Twitteren még érdemes lenne megvizsgálni a sporttermékek (Nike, Adidas), a sportklubok, a sportsztárok tekintetében is, de egy cikkbe sajnos ez nem fér bele. Sportklubok tekintetében az lenne az érdekes, hogy a sztárok mennyire vannak szabályozva a közösségi média kommunikációban, ugyanis egy-egy rosszul elsült post vagy tweet ronthatja magának a klubnak is az imázsát. Összegzésképpen, az mindenképpen megfigyelhető, hogy az embereknek egyre kevesebb idejük van tartalmat fogyasztani, minél gyorsabban és tömörebben formában akarják megszerezni az információt. Erre a példa a Twitter felemelkedése, és a Vine feltűnése is, ami arra szolgál, hogy rövid, kb. 30 másodperces videókat megosszunk másokkal. Ezt a felületet már a sportmárkák is használja, az Australian Open is rendelkezik egy profillal az oldalon, ahol rövid, exkluzív videókat osztottak meg, és több mint 9 millió követője van.
forrás: www.marketingmag.com/au, twitter.com/Australian Open, www.ausopen.com, blog.twitter.com