fitness, Sportmarketing — 2014/09/18 at 08:50

Hogyan lehet a CrossFitből amerikai látványsportot csinálni?

by

Érdekes vállalkozásba fogtak az Egyesült Államokban: az egyre népszerűbb CrossFit edzésmódszerből próbálnak meg felépíteni egy teljesen új amerikai látványsportágat! A körítés már profi, de vajon sikerül-e az áttörés?

Mi az a CrossFit?

CrossFit

A CrossFit egy Amerikából származó komplex fitnesz rendszer. Az edzések célja olyan funkcionális erő kialakítása, amelyet a mindennapi életben is kamatoztatni lehet. Minimális eszköz készlettel, akár a szabadban is végezhető gyakorlatokkal az összes izomcsoportot fejleszti. Leginkább a súlyemelés, az atlétika és a torna elemeit fogja össze. Sok ismert sportoló és színész (pl. Jason Statham, Gerard Buttler) használja a felkészülése során.

CrossFit?! De hát az nem is egy sport!

CrossFit edzés

A CrossFit népszerűsége évek óta ível felfele, az underground mozgalomból mégsem sikerült kitörnie. Rengeteg versenyt szerveztek, ahol olyan hősök születtek, mint Rich Froning, Camille Leblanc–Bazinet, vagy Amanda Allen. Egyedi szótár alakult ki a gyakorlatok elnevezéséből és az edzéshez kapcsolódó kifejezésekből – sokak számára ismerős lehet a burpee, a wall balls, vagy a muscle up. Inspiráló CrossFit videókból is bőven akad az interneten, azonban valami még mindig hiányzott.

A fanyalgók joggal sorolhatták: nem létezik egységes versenyrendszer [bár 2007 óta a CrossFit Games keretében minden évben kiosztják a Fittest on Earth címet], a teljesítmények nehezen összehasonlíthatók [a különböző gyakorlatokból kialakított feladatsorok, a WOD-ok – workout of the day – elfogadható viszonyítási alapot jelentenek, de például a CrossFit Games is relatív pontozásos rendszert használ, tehát adott versenyző a többiekhez viszonyított teljesítménye alapján kap besorolást], nincsenek a hagyományos értelemben vett klubok [léteznek közösségek, de leginkább az egyéni hozzáálláson múlik a versenyzés], és így tovább. Ha látsz egy fényképet egy amerikaifocistáról, vagy egy kosárlabdázóról, akkor rögtön felismered a sportágat, a CrossFit esetében még ez sem volt elmondható.

National Pro Grid League

Grid

Tony Budding, azonban látta növekedési és pénzgyártási lehetőséget a CrossFitben és kidolgozta, hogyan lehet közönségbaráttá, valamint szponzorcsalogatóvá tenni. Létrehozta a National Pro Grid League-et [NPGL], amelynek már a neve is beszédes, ugyanis az amerikai major ligák modelljét követi, professzionális versenyzőkkel.

Az NPGL első szezonja augusztus 19-én, 8 franchise részvételével rajtolt. A csapatok versenyzőit – a tengerentúli szokásoknak megfelelően – drafton válogatták össze. Mindegyik csapatba 14 profi CrossFites került, akik közül egy alkalommal 10 nevezhető a küzdelmekbe (5 férfi és 5 nő, legalább egy-egy 40 év feletti). A két óra időtartamú, 11 feladatsorból álló mérkőzések során az erő mellett fontos szerepet kap a stratégia is, ugyanis az edzők mindig az adott feladathoz legjobban illő összetételű csapatot válogathatják össze a játékosaikból. A csapatok egységes mezben lépnek pályára, a teljesítményt egyértelmű szabályok alapján mérik és pontokkal jutalmazzák, a sorozat végén pedig bajnokot avatnak.

NFL, NHL, NBA, MLB, …NPGL

Grid pálya

Az amerikai major ligák több évtizedes beágyazottságát és népszerűségét nehéz egyik pillanatról a másikra elérni, sok idő kell a hasonló magasságokba való emelkedéshez.  Az 1996-ban elindított MLS [Major League Soccer – Észak-amerikai labdarúgó bajnokság] is csak messziről kullog a négy nagytestvér mögött, pedig olyan ismert arcokkal próbálták felépíteni, mint David Beckham, vagy Thierry Henry.

Grid verseny

A nézőtér egyelőre foghíjas az NPGL küzdelmein, de biztató, hogy a sorozat utolsó szakaszát jelentő playoffra már szerződést kötött az NBC Sports Network televíziós csatorna. A lehetségess szponzorok köre is viszonylag széles, hiszen a sportszergyártóktól kezdve, az étrend kiegészítőket előállító cégeken át, a technológiai vállalatokig, sok helyen kinyílhat a kassza. A stratégia jónak tűnik és bőven van növekedési potenciál az NPLG-ben.

Az alapító Tony Budding mindenestre optimista: a tervei szerint 32 csapatosra bővítené a Gridet. Szerintem hallani fogunk még róla!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2014.09.18.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close