FIFA, labdarúgás, Sportszponzoráció — 2014/01/27 at 12:00

Rémálom lehet a téli labdarúgó világbajnokság

by

2014. január 8-án a legfelsőbb labdarúgó szervezet, a FIFA döntése értelmében a 2022-es, katari labdarúgó világbajnokság télen kerül megrendezésre. Ez több szempontból is kétségeket és kérdéseket vet fel a rendezvényhez kapcsolódó közvetett és közvetlen érintettekben.

A döntés indoklása elsősorban az arab ország klímájával kapcsolatos, mivel nyáron elviselhetetlen hőség ereszkedik a sivatagban fekvő államra, így a világ legnagyobb labdarúgó eseményét – először a történelemben – téli időszakban fogják megrendezni [a pontos időszak még nem tisztázott, de november 15. és január 15. között kell lejátszani a mérkőzéseket].

Ez a döntés számos aggályt szül, mivel az áthelyezés teljes mértékben átszabja a megszokott versenynaptárakat és nem mellesleg gazdaságilag is impotens lehet. Szakértők szerint egy téli világesemény rémálom lehet reklám és kereskedelmi szempontból is.

A komoly szponzorok és műsorszolgáltatók egyelőre még nem nyilatkoztak az ügyben, azonban számos szponzorálásban kompetens személy félelmet keltő véleményeket formált meg. A legaggasztóbb, hogy több, szponzorálási szempontból jelentős eseménnyel ütközhet a rendezvény, amely teljesen felborítaná a vállalatok marketingstratégiáját arra az évre.

A 2022-es téli olimpia, a 2023 januárjában kezdődő Afrikai Nemzetek Kupája, illetve nagyjából az egész európai futballszezon számításait keresztül húzhatja egy téli VB, azonban ennél nagyobb komplikációkat szülhet a legnagyobb szponzorok – a Coca Cola, a McDonald’s, stb. – ünnepekre hajazó reklámhadjárata, mivel az egyes hirdetések kannibalizálnák egymást.

Klubfutball szempontjából a támogatóknak újra kell ütemezni és újra kell gondolni az év során megjelenő hirdetéseket, és elkerülni a zavart az ünnepi időszakkal egybe eső világeseményre vonatkozólag. A támogatóknak komoly döntéseket kell meghozniuk, hogy az éves legnagyobb bevételeket jelentő karácsonyi periódusra koncentrálnak, vagy vállalják, hogy kevesebb figyelmet fordítanak a labdarúgó világbajnokságra [az utóbbira lehet nagyobb esély].

A gazdasági szempontokon túl, nem szabad elmenni olyan társadalmi tényezők mellett, amelyek a fogadó ország hagyományaiból erednek. A építkezések során számos halálesetről lehet beszámolni, amit csak tetéz a modern kori rabszolgaság intézménye, ami az arab világban folyik. Az esélyegyenlőség hangsúlyozása mellett, az egyre nagyobb figyelmet kapó homoszexualitás is teljes mértékben tabu az államban.

E faktorokon túl, lehet beszélni a szavazás körül kialakult korrupciós botrányokról, az alkoholfogyasztás kvázi tiltottságáról, a nem létező infrastruktúráról, az amerikai futball szezon rájátszásának egy időben történő bonyolításáról és számos egyéb kérdésről, ami még mindig abba az irányba mutat, hogy Katarnak adni egy ilyen eseményt, teljesen irracionális döntés volt.

 Forrás: marketingweek.co.uk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2014.01.27.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close