Tavaly augusztus óta ünnepeljük bajnokainkat, szeretjük őket, büszkélkedünk velük. Ők felértek a csúcsra, elégedetten vették át érmeiket, díjaikat, s legfőképp, dolgoztak tovább. Jogosan gondolták, hogy most majd jönnek a szponzorok, médiafelkérések, a gyümölcsöző marketingkommunikációs aktivitások.
Lássuk, mi valósult meg mindebből, vizsgáljuk meg, hogy a dobogó tetején álló hőseink hogyan profitáltak életük győzelméből. Elemzésemnek nem tárgya az államtól kapott – szerintem megérdemelt – prémium és juttatás csomag, csak az üzleti világban, illetve a kereskedelmi média területén meglévő aktivitásokat vettem figyelembe. A következő részleteket vizsgáltam: szponzori szerződések, média megjelenések, közösségi média jelenlét, sporteredmények 2013-ban.
A felsorolás abc sorrendben történik, nem tükröz semmiféle rangsort, illetve külön mutatom be a „csapatokat” ami gyakorlatilag a kajakos egységeinket jelenti.
Berki Krisztián
A kiváló tornász a Felix Promotion menedzseriroda csapatához tartozik, ez mindenképp jó háttér, ami látszik Facebook profilján is. Már az olimpia előtt megjelent az E-on reklámban, együttműködik a Hovány autókereskedéssel, valamint a Fujitsu Klímával. A sportolónak saját weboldala van, a Facebook-on 19294 ember kedveli.
Gyurta Dániel
Mellúszónk továbbra is a kiemelt szereplője a magyar sportnak, több ok miatt is. Világbajnok 2013-ban. Nemzetközi figyelem is irányult rá norvég úszótársa halála utáni gesztusa, illetve az ezzel összefüggésben kapott Fair-play díj kapcsán. Egy ideig a tömegmédia is „használta”, magánéletéről írva, emellett sok rendezvényen megjelent, például szűkebb hazájában Óbudán. Már az olimpia előtt szerepelt Szerencsejáték, Honda, Alpok-Aqua reklámokban, a Honda továbbra is szponzora és a sportoló immár az Ice-Watch óramárka reklámembere is. Nemrégiben egy katolikus rendezvény arca volt. Az igényesen kialakított internetes site és a több mint 51 ezer kedvelő a Facebookon szintén jól mutatja népszerűségét.
Kozák Danuta
Két aranyérmet is szerzett Londonban, azonban a verseny után a vele kapcsolatos médiamegjelenések jó része egyesület és edzőváltásáról szóltak. Támogatói a MOL, a Zepter, a Balance, a Ford, bár ez igazán csak kajakosunk honlapjáról derül ki, máshol nem jelent meg, pedig csúcsformában maradt, az idei világbajnokságon 3 aranyérmet szerzett. A Facebookon nagyságrendileg 1300 kedvelője van.
Pars Krisztián
Talán a „legeltűntebb” olimpiai bajnokunk, pedig idén is világbajnoki ezüstérmes lett. Saját honlapja működik, a Facebookon 1545 kedvelője van, az Uniqa tűnt fel mellette, 2012 őszén egy gratuláló rendezvénnyel, azóta látványos aktivitás nincs.
Risztov Éva
A vele kapcsolatos megjelenések leginkább edzőkérdésről, edzőtábor otthagyásról szóltak, az idei világbajnokság nem volt igazán sikeres számára [7. hely]. Debrecen városa támogatja, illetve a Toyota biztosít számára járművet, a Facebookon 14 116 ember kedveli, aktívan megjelenik a felületen.
Szilágyi Áron
Kardvívónk lett a hazai rendezésű világbajnokság „arca”, és mivel a rendezvényt erős kommunikációs kampány támogatta, igen sokat láthattuk őt. A versenyen bronzérmet nyert a sportoló. Szilágyi fő támogatója továbbra is a MOL, más nagy szponzor nem tűnik fel mellette. Az internetet és Facebookot gyakorlatilag nem használja. Őt is megtalálta a tömegmédia, írtak magánéletéről.
Fazekas Krisztina, Kozák Danuta, Kovács Katalin, Szabó Gabriella – női kajak négyes
Speciális a helyzet, hiszen bár csapatról beszélünk, négy sportoló ül össze, sokszor mindössze egyetlen évre – az idei kvartett már más összeállításban lett világbajnok. Tehát igazából egyéni szponzorokról és médiamegjelenésekről beszélhetünk, illetve a szövetség és az egyesületek fő partnereit – MOL, T-Csoport, MKB, G4S – érdemes megemlíteni.
Kökény Roland, Dombi Rudolf – férfi kajak kettes
Helyzetük nagyon hasonlít a női kajak négyeshez, a fent felsoroltak a fő szponzoraik. Világbajnoki bronzérmet nyertek 2013-ban.
ÖSSZEGZÉS
Összességében elmondható, hogy annak ellenére, hogy a versenyzők idén is kiemelkedő eredményeket értek el, messze nem látható olyan sportmarketing aktivitás, mint amit várni lehetett volna. A sportolók nagyobb figyelmet kaptak a londoni verseny előtt, mint a siker után. Új, igazán tőkeerős szponzor gyakorlatilag nem jelent meg mellettük. Ennek több oka is van.
1. Magyarországon [is] a marketingkommunikációs piac főszereplői a multik, akik nagy százalékban nemzetközi kampányaikat adaptálják. Vannak kivételek, leginkább a telekommunikációs szektorban, ahol megjelenik a magyar sport, de nagyobb hangsúllyal a csapatjátékok. [Vodafone – vízilabda, Telenor – kézilabda, jégkorong, T-csoport – labdarúgás.]
2. A hazai „két nagy”, a MOL és az OTP nem tud mindenhol ott lenni, illetve az OTP a magyar labdarúgás felé mozdult el, a kisebbek pedig még nem erősödtek meg annyira, hogy erős marketingtevékenységet folytassanak.
3. A szakszövetségek, klubok nem készítik fel a sportolókat a marketing aktivitások keresésére, építésére. Emellett elképzelhető, hogy az olimpiai aranyéremért járó 35 millió Forint, illetve a majdani életjáradék kicsit „elkényelmesíti” a versenyzőket.
4. Sokszor leírt tény, hogy több sportág, amiben tradicionálisan sikeresek a magyarok, nemzetközileg nem örvend kiemelt népszerűségnek, ide tartozik a például a vívás és a kajak-kenu is.
5. Magyarország még mindig túlzottan „olimpia központú”, vagyis négy évenként odafigyelünk legjobb sportolóinkra, de a köztes időben sokszor még egy világbajnokság eredményei sem jutnak el egy átlagemberhez. Ez nyilván nem kedvez a szponzori együttműködéseknek, hiszen nincs folyamatos médiajelenlét, nincs értékelhető, „számszerűsíthető” médiafelület. A helyzetet tovább rontja, hogy a győzteseink sportágaiban általában kevés a verseny, nincs bajnokságszerű folyamatos megjelenés, még az érdeklődő sportbarátok is ritkán látják kedvenceiket.
6. A tömegmédia, különösen a bulvár kétélű fegyver. Egyrészt jó, mert ismertséget hoz versenyzőnek, csapatnak és környezetének, másrészt jellegéből adódóan sokszor a negatív vagy botrányként tálalt hírek kerülnek középpontba [edző-, klubváltás, dopping, molesztálás…]. Az ilyen megjelenések természetesen elriasztják az üzleti élet szereplőit. A sportolókat fel kell készíteni, mit érdemes, szabad megosztaniuk újságírókkal, milyen jogaik vannak, hogyan állhatnak ki ezekért.
A TOVÁBBLÉPÉS?
Elfogadhatjuk, hogy ez egy kicsi piac, ennyi jut, ezt kell szeretni. Véleményem szerint azonban jobb háttérrel – sportmarketing ügynökség, tanácsadó – és több odafigyeléssel London hősei jobban járhattak volna. Megfelelő ötletekkel, aktivitással megmozdítható a piac. Jó példa erre Berki Krisztián és a Positivo cég együttműködése, ahol egy jótékonysági akcióra a sportoló Facebook oldalán lehetett jelentkezni.
Meg lehet találni azokat az értékeket – a győzelem mellett – amelyeket sportolóink hordoznak, amelyeket el lehet adni. Csak néhány példa: Berkihez kötődik az elegancia, a jó megjelenés.
Gyurta az emberi értékek, humánum kiváló megjelenítője [Fair play díj, kiállás edzője mellett]. Risztov és Pars más-más háttérrel a kitartás, visszatérés bajnokai, Szilágyi a tanult, tudatos sportoló, és a sort még folytathatnám. Megannyi jól körülírható pozitív tulajdonság, amelyek már köthetőek cégek imázsához, termékek tulajdonságaihoz.
Érdemes megnézni nemzetközi példákat is. Az imént leírtakra kreatív megoldás Michael Phelps és a Subway együttműködése, egy reklámban az úszó közismerten óriási végtagjait és a szendvics méretét állítják párhuzamba, egy külső tulajdonságot használva a termékelőny bemutatásához.
Érdekes és hasznos lehet valós szakmai együttműködés sportoló és sportszermárka között. A versenyzők bevonására a termékfejlesztésbe futballban és az autósportban is láthatunk mintákat, érdekes és hasznos együttműködés lehetne egy vízi járműveket gyártó cég és kajakosaink között.
Az üzleti rendezvényeken, bemutatókon való megjelenés is nagyon gyakori dolog, a divat, ruházat, óra, illatszer területén egyaránt jól működik, erre szerencsére már itthon is több jó példát látni.
Az online felületek, a közösségi média szerepe tovább nő. Személyes információk, máshol el nem érhető érdekességek, akciók indulhatnak innen. Louis Smith – ezüstérmes lett Berki mögött – honlapján a jelentkezők között máshol el nem érhető, dedikált pólót sorsol.
Végezetül visszatérve a sportmarketing szakmai munkára. Folyamatosan információt kell adni az itt tevékenykedő cégek vezetőinek, marketingeseinek. Ismerni kell céljaikat, nyelvüket, számszerűsített, az üzleti életben használható adatokat kell nyújtani számukra. Meg kell ismerni a marketing büdzsékről döntő nagy ügynökségeket – PR, média-, reklámügynökségek rendezvényszervezők –, rajtuk keresztül a sportmarketinget a marketing tevékenység, a kommunikációs-mix szerves részévé kell tenni.