José Mourinho három év után elhagyta a Real Madrid labdarúgó csapatát és visszatért Londonba, egykori sikereinek színhelyére, a Chelsea kispadjára. A „Speacial One” boldogan és önfeledten vette át újra a kékek irányítását.
Azon kívül, hogy a világ egyik leghíresebb és egyben legjobb edzője is, José Mourinho egy komoly stratéga és egy PR, illetve marketingügynök megtestesült ötvözete. A karakán szakember mindig tudja, hogy mit kell a sajtó elé dobni és azt milyen kivitelezésben kell végrehajtani, amellett, hogy a játékosai és klubja iránti tiszteletet mindenáron fenntartja.
Ennek köszönhető, hogy a marketingszakma is sokat tanulhat Mourinho módszereiről, mivel következetesen és tudatosan használja azokat, befolyásolva az őt körülvevő körülményeket. Most megnézzük, mik ezek a „leckék”, amiket elsajátíthatunk a „Special One” jóvoltából.
1. Ne félj kisarkosítani a véleményedet!
A gazdasági válság nyomán számos márka és számos egyéb piaci szereplő félelemtől megbénulva próbált kimászni a mély gödörből. Ez sokszor a piaci részesedés elvesztésével, csődbe menetellel [lásd Rangers FC] vagy csupán rossz szájízű döntésekkel társult. Nem csupán Mourinho volt az egyetlen, aki mindenáron kimondta a véleményét, de ő volt az, aki mindezt félelemmentesen tette meg. A BBC interjújában, ahol magabiztosságáról adott tanúbizonyságot kimondta, hogy „ha egy klub kirúg a rossz eredmények miatt, nem gond, mivel az a játék része. Ha ilyen megtörténik, milliomos leszek és pár hónapon belül találok egy új egyesületet.” Ez a szemlélet a marketingben is működőképes lehet, mivel öntudatos és markáns személyiségjegyeket hordoz magában, amik kiemelhetnek minket a piaci forgatagból. Azonban ehhez el kell viselni a ránk nehezedő nyomást is. Mourinho látszólag ezt tökéletesen kezeli.
2. Alapozd meg a mentalitásod „várát”!
Ha Mourinho írna egy üzleti könyvet, abban a rá jellemző ún. siege [ostrom] mentalitást emelné ki elsősorban. Ez a lelki állapot, egy olyan pszichológiai jelenséget jelent, amikor egy személy úgy véli, hogy folyamatosan elnyomott vagy megtámadott fázisban van. Ez magával rántja az áldozattá válás érzését és ebből fakadóan a védekezést is. Ezt Mourinho áttranszformálta „a mi vagyunk a legjobbak, nem érdekel, ha utálsz minket, megérdemeljük a győzelmet” mentalitássá. Ez a negatív kicsengésű, de kötelező filozófia áll a különböző személyek és csoportok elé kitűzött célok mögött. Sehol sem szabad elfelejteni a győztes mentalitást, mivel ha ez sugárzik kifelé, akkor a külső és belső környezet is ezt tapasztalja, ami sikerekhez vezethet.
3. Védd meg a csapatod!
A regresszió következtében az egyéni érdekek többnyire eltűntek, mivel a kollektív célokat kellett teljesíteni. Azonban ez hosszú távon nem működik és az eredmény rovására megy. Mourinhot lehet szeretni és gyűlölni, azonban személye mindig odaadást és bizalmat sugároz játékosai iránt, mivel ők a legfontosabb fogaskerekek. Személyiségével magára irányítja a média negatív figyelmét, ezzel levéve a terhet a játékosokról, akik így jobban képesek teljesíteni.
4. Minden győzelemnek örülj!
Nem kétséges, hogy a ”Special One” számára a teljes körű szenvedélyt a labdarúgás szolgáltatja. Minden apró öröm, minden mozzanat egy kicsit hozzátesz ehhez a vonzalomhoz. E vágyak segítik hozzá, hogy napról napra megújuljon, és lehető legjobbat hozza ki magából. Nem szabad elfelejteni, hogy mivel is foglalkozunk valójában és addig keresni, amíg meg nem találjuk azt a munkát, ami örömmel szolgál a mindennapokban. Neki sikerült.
5. A szabályok azért vannak, hogy megszegjék őket!
A menedzsernek, aki semmibe veszi az UEFA utasításait és mindig nyíltan ellentmond a „természetesnek” kikiáltott utaknak, győzelmi elkötelezettségét nem lehet megkérdőjelezni. A „bármi áron” elvet vallva törekedik a végső cél elérésére. Még a szabályok sem akadályozhatják meg ebben!
José Mourinho egy példakép, egy [un]szimpatikus egoista, egy összeszedett stratéga és egy megfontolt marketingmenedzser egy személyben. Lehet szeretni és lehet utálni, azonban tetteinek tudatossága, olyan szintre emeli őt, hogy nem lehet nem figyelni rá!
Forrás: marketingmagazine.co.uk