labdarúgás, Sportmarketing — 2013/06/05 at 12:00

Neymar lesz a következő Beckham?

by

Pont került a legnagyobb visszhangot kapó átigazolási saga végére. Brazília legújabb csillaga Európába szerződött, méghozzá az FC Barcelona csapatához. De a történet, majd csak innen kezd igazán érdekessé válni!

2013. május 26-án, vasárnap hajnalban a Santos ifjú sztárja a Twitter- és Instagram oldalán jelentette be, hogy a katalánokat választotta, és öt évre aláírt a világ egyik legjobb csapatához. A Barcelona 57 millió eurót fizetett a 21 éves tehetségért és a kivásárlási árát 190 millió euróban állapította meg.

Neymar érkezése felborzolta a kedélyeket mind sportszakmai, mind sportgazdasági szempontból, mivel a brazil csillag hosszú idő óta az egyik olyan játékos, akinek óriási jövőt elővételeznek, annak ellenére, hogy még semmit nem nyert. Véleményem szerint, egy olyan felhype-olt jelenség szemtanúi lehetünk, amilyennek talán a madridi galaktikus éra óta nem volt példa.

S, ez sem véletlen, hiszen ebben az időszakban igazolt a Real Madridhoz minden idők legnagyobb labdarúgó „celebje”, David Beckham. Jelen esetben a celeb megnevezés, nem negatív hangvételű, mivel Beckham volt az imázsépítést a legmagasabb szintig emelő sztár, aki a személyes márkaérték-növelés prototípusaként vonult be a futballtörténelembe. David Beckham még mindig az egyik legnépszerűbb labdarúgó szerte a világon. A brit sztár piaci megfontolásokból az MLS-ben is játszott, így Európa és Ázsia mellett, az Egyesült Államokban is közkedvelt ikonná avanzsálódott.

Beckham volt a szponzorok szemében a megtestesült tökély, mivel az eredményei mellett, a személyisége, a magánélete és az esztétikai adottságai is kimagaslottak. Ezt a pályafutása alatt nagyon tudatosan ki is használta és az egyik legkelendőbb márkává turbózta fel magát.

Ezt a teljesítményt véleményem szerint nem lehet megismételni. Messit és Cristiano Ronaldot is a legnagyobbak között kell említeni, de nem érhetnek fel az angol mellé. Pedig az argentin és a portugál labdarúgó is már sokat letett az asztalra. Itt Európában, a legerősebb bajnokságokban szerepelnek több éve és folyamatosan a csúcson teljesítenek.

S, akkor megérkezik egy brazil ifjonc, aki még semmit nem mutatott a legmagasabb színvonalú foci hazájában. Értem én, hogy Brazíliában már kiemelkedik a bajnokságból, de azt a pontvadászatot össze sem lehet hasonlítani a La Ligával vagy éppen a Bajnokok Ligájával. Ott nincsenek Pepék, John Terryk vagy Rio Ferdinandok, akik 21 éves, tehetséges brazilokat „esznek reggelire”.

Úgy gondolom, hogy Neymarnak, ez a korai, képzeletbeli pajzson való hordozása még elhamarkodottnak tűnik, mivel szakmailag egyelőre, ő csak „második” lehet Messi mögött és egyáltalán nem biztos, hogy az európai labdarúgás úgy általában „ízleni” fog neki.

Nem temetem, csak kíváncsi vagyok. S, ami gazdasági szempontból még érdekesebb, hogy a globális szponzorok sem temetik, sőt… Már 2012-ben is, de idén, 2013-ban is Neymar lett a legjobban eladható, a legpiacképesebb sportoló a világon. A piaci értékét a támogatóinak a száma is mutatja: 12, olyan lukratív szponzora van már most, amivel a 33. leggazdagabb labdarúgó, a maga 20 millió fontos vagyonával. Többek között a Nike, a Panasonic, a Heliar, a Volkswagen, a Claro, a Santander, a Panini, a Guarana, az Antarctica, az Ambev, a Red Bull, és az Unilever is támogatja a fiatal sportolót.

Azt gondolom, hogy ez a szám csak növekedni fog, mivel a Barcelonába igazolást követően 5 nappal lecserélte az ügynökségét és a brit Doyen Global-hoz igazolt [annak ellenére, hogy élő megállapodása van/volt a brazil Ronaldo tulajdonolta, 9ine marketing ügynökséggel], akik ezentúl a csatár imázsépítéséért felelősek. Simon Oliveira, a cég egyik vezetője, – aki amúgy David Beckham reklámmegjelenéseiért is felelt a múltban – komoly lehetőséget lát a brazil tiniben, mivel még nagyon fiatal és a következő évek meghatározóak lesznek a karrierjében. A sajtótájékoztatón az ügynökség képviselői kijelentették, hogy az elsődleges piac Ázsia, mivel Neymar profilja szempontjából ott még komoly piaci potenciál rejlik.

A jövőben nagyon kíváncsian fogom szemlélni a fiatal, brazil zseni ténykedését az európai porondon. Viszont még fürkészőbb tekintettel érdeklődök majd a Neymar brand növekedési görbéjét illetően.

Forrás: goal.com; sportspromedia.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2013.06.05.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close