Sportgazdaság, többféle sportág — 2013/05/06 at 12:15

Desztináció marketing a sportban

by

Az eddig sem volt titok, hogy a sport és az azzal járó sportesemények komoly gazdasági vonzattal bírhatnak egy város, egy régió vagy egy ország szempontjából. Olyan események, mint az olimpia vagy a labdarúgó világversenyek mágnesként vonzzák a turistákat, s emellett jót tesznek a beáramló tőkének és üzletnek is. Tudatos desztináció stratégia?

Egy világesemény okozta gazdasági boom mellett nem szabad, sőt nem is érdemes elmenni. Manapság az üzlet magasiskolája egy nemzetközi világverseny megszervezése és lebonyolítása. Óriási összegek áramlanak be a kandidálást elnyerő város, ország, régió kasszájába, amit tudatos koncepció segítségével akár exponenciálisan meg is lehet növelni. Itt jön képbe a desztináció marketing. De mi is ez valójában?

Maga a desztináció [fogadóterület], egy olyan potenciált jelent magában, ami egy komplex, sajátos turisztikai terméket, magát a földrajzi helyet és kézzelfogható valóságot is jelenthet, ráadásul, ha ez egy sporteseménnyel párosul, akkor még nagyobb értéket, élményt adhat a látogató számára. A desztináció marketing során fontos a tudatos építkezés, s így a múlton keresztül, a jelenen át a jövő perspektíváinak a felfedése sem maradhat el. S, hogy hogyan csinálják ezt a profik?

Az egyik legkomolyabb sportturizmus kampánnyal rendelkező országok a gazdag, közel-keleti olajhatalmak, ahol a desztinációk kihasználása professzionális szintet ér el. Ebben a sportnak nagyon fontos szerepe van. Katar, Dubai, Szaúd-Arábia olyan országok, akik roppant markáns építkezésbe kezdtek, ami a sporthoz köthető fogadóterület fejlesztést illeti. Ezen gazdag államok hosszú távú stratégiában gondolkodnak, aminek köszönhetően a sport segítségével építik ki a jövőbeni, érdeklődésre számot tartó területeket. Ezt csak az olaj milliárdoknak köszönhetik, mivel „meg tudják vásárolni” a versenyeket, eseményeket, így biztosítva a jövőt, akár az „olajon túli időkre”.

E nációk ellentétes stratégiával bontakoznak ki, mivel a gyakorlatban, sokszor a nagy sportesemények elnyerése lendíti fel egy ország gazdaságát [pl: 2010-es dél-afrikai labdarúgó VB], azonban jelen esetben ez nem így van. A sportdesztinációk fejlesztésével és közel a tökéleteshez történő kialakításával ezen országok garantálják az érdeklődést a jövő szempontjából is.

Mint ismert a 2022-es labdarúgó világbajnokságnak Katar ad otthont és 2015-ben a kézilabda világbajnokság is itt kerül megrendezésre. Számos neves lovasversenynek, illetve autó- és motorsportversenynek [Moto GP, Moto2], snooker eventnek is a kis ország a házigazdája. Emellett a sejkek szeretnek neves válogatott labdarúgó csapatok számára edzőmeccseket és edzőtáborokat is leszervezni. S, amit nem szabad elfelejteni az az Aspire Akadémia, ami a világ egyik legjobban felszerelt utánpótlásközpontja, mind sportszakmai, mind sporttudományos szempontból.

Katar mellett a többi állam [Bahrein, Kuvait, Szaúd-Arábia, Egyesült Arab Emirátusok] is rendelkezik nemzetközi szinten kiemelkedő sporteseménnyel, ami jó hatással van a sivatagi desztinációk „feltupírozásához”.

Azonban mind közül, a legkomolyabb fejlesztéseket Dubai műveli, ahol olyan csomópontokat hoztak létre: sport, gazdaság, légi közlekedés és turisztika szempontjából, ami a világon egyedülálló.

A sport tudatos, priori helyzetbe hozása a kormányzat segítségével és óriási támogatásával megy végbe. A kormány létrehozta a Dubai Sporttanácsot, ami minden sporttal kapcsolatos eseményért felel. Ennek tudatában a Tanács egyre inkább nagyobb hangsúlyt fektet a helyiek fizikai aktivitásának a növelésére, amellett, hogy a turistacsalogató sporteseményeket is az országba hozza. S, hogy mit lehet csinálni a Közel-Kelet sportközpontjában?

Kvázi mindent! Hatalmas, füves területeket alakítottak ki a golfozók és a lovaspólósok számára, amellett, hogy a tenger előnyeit is kihasználják nemzetközi vitorlás versenyekkel. A 2010-es rövidpályás úszó világbajnokságra épített 25 méteres medence a jövőben is rejteget potenciált az ország számára. A lehetőségek tárháza szinte kimeríthetetlen, az arabok mindenre felkészültek: a teve- és lovasversenyek, a tenisz gálák, a vízi sportok, a téli sportok [!], a motorsportok és a csapatsportok [labdarúgás, rugby, ausztrál foci, krikett, stb.] szerelmesei is kiváló desztinációra találnak amennyiben ezt az úti célt választják.

Forrás: sportspromedia.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2013.05.06.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close