labdarúgás, Sportmarketing — 2013/03/22 at 11:50

A közösségi média hatása a sport üzleti oldalára

by

Régóta vizsgálom a sport és a közösségi média kapcsolatát, ezt folytatva a jelenlegi cikkben az üzleti oldalát szeretném bemutatni.

András (András 2003) 5 piacot definiált a hivatásos labdarúgásban, amelyekre a közösségi média jelentős hatást gyakorolt, sőt új lehetőséget is hozott. Ráadásul a közösségi média futballon kívül más sportágakat is befolyásolt.

Rúgd ki a pályaedzőt

Térjünk is rá a részletekre! Az első piac, a közvetítési jogok piaca. Itt értelemszerűen a közvetítés lehetősége a csere tárgya. Időközben azonban megjelent az online közvetítés [stream] is, amely lehetővé tette, hogy olcsón és egyszerű módon lehessen bármikor sporteseményeket sugározni. Ez pedig további reklámfelületeket hozott létre.  Ráadásul egy kutatás szerint már most legalább olyan hatékony az online hirdetés, mint a televíziós.

Menjünk tovább a játékospiacra! A sportolók számára kiváló felületet biztosítanak a közösségi csatornák. Nem csak brandépítő hatásúak, hanem reklámfelületek is. Egy szponzor két egyforma eredményességű sportoló esetében elképzelhető, hogy a közösségi médiában aktívabb játékost fogja támogatni, hiszen üzletileg sikeresebbé válhat. De néhány extrém példát is érdemes megemlíteni: igazoltak már játékost Google keresés, Facebook profil, valamint YouTube videó alapján is. Érdemes tehát odafigyelni a megfelelő kereső- [SEO] és közösségi média optimalizálásra [SMO].

lance_armstrong_twitter

Ezzel tulajdonképpen be is mutattam a szponzori piac változását is, ugyanis nem csak a sportolók, hanem a klubok számára is ugyanilyen lehetőséget biztosítanak a webkettes platformok. A közösségi média terjeszkedési lehetőséget biztosít a szponzoráló vállalatok számára.

A következő, a merchandising [logóval, szimbólummal ellátott termékek] piac. Ennek is megjelent egy digitalizált változata, a webshop. Ez azon kívül, hogy kényelmesebb, magával hozott egy másik változást is. Amíg a hagyományos boltokban végesek a polchelyek, addig az online térben végtelen, és megéri olyan termékeket is árulni, amelyek csak minimális forgalmat generálnak. [Hosszú farok elmélet, Anderson 2004]. További változás még a közösségi vásárlás [community buying]. Különböző webkettes platformoknak köszönhetően sok kisfogyasztó együttesen erőteljesebben tud fellépni, ezáltal alacsonyabb árakon vásárolni.

Közösségi média

Végül az utolsó, a fogyasztói piac. Itt is megjelenik a közösségi vásárlás. Ma már a jegyet amúgy is meg lehet vásárolni online, sőt akár egy integrált Facebook alkalmazáson keresztül is. Továbbá az online médián keresztüli fogyasztás esetén új szolgáltatások jelentek meg, ami hatással van a termék értékére. Többek között beépített chat falakon keresztül a mérkőzés nézése közben vitathatjuk meg nézeteinket különböző szurkolókkal, vagy akár fogadhatunk is.

Crowdfunding

A felsoroltakon kívül új jelenségek is megfigyelhetőek. Az egyik ilyen az úgynevezett crowdfunding, magyarul közösségi finanszírozás. Ennek lényege, hogy egy projektre „sok kicsi sokra megy” alapon gyűjthetünk pénzügyi forrást. A másik érdekes jelenség a crowdsourcing, azaz közösségi ötletbörze. Ez a tömegben rejlő tudás hasznosítását jelenti, melyre sportos példa lehet a csapat kabalafigurájának megtervezése. Előnye, hogy több variáció közül válogathatunk, valamint a díjazást is a projekt kiírója szabja meg.

A közösségi média ezen túl is előnyös hatással lehet. Például a marketingkutatás költségét jelentősen csökkentheti, hiszen minden eddiginél olcsóbban és gyorsabban érhetőek el a fogyasztók, szurkolók. Másrészt pedig egyre többször látni, hogy a sajtó a játékosok közösségi oldalairól tájékozódik és vesz át híreket. Ezáltal gyorsabbá és hatékonyabbá válik a kommunikáció, és talán nagyobb befolyást szerezhetnek maguk a sportolók, illetve sportszervezetek.

Látható tehát, hogy igen sokféleképpen használhatjuk a közösségi médiát üzleti célokra a sportban is. Magyarországon ez az eddigi kutatásaim alapján [Gősi, Zsiros 2011] még gyerekcipőben jár, azonban remélhetőleg hamarosan meglátják és kihasználják a benne rejlő lehetőségeket az érintettek.

Irodalomjegyzék
András Krisztina: Üzleti elemek a sportban, a labdarúgás példáján. Doktori (PhD) értekezés. BKÁE, Gazdálkodástani PhD-program, 2003

Chris Anderson: Hosszú farok, HVG, 2007
Gősi Zsuzsanna, Zsiros Mihály: Sport a közösségi médiában. Magyar Sporttudományi Szemle, 2011/1, 4-10. old.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2013.03.22.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close