Már régóta gondolkozom azon, látva a hazai példákat, hogy a sportági szakszövetségek miért nem fordítanak nagyobb hangsúlyt a marketingre, márkázásra.
Cikkem apropója, hogy idén januárban az Egyesült Királyság Atlétikai Szövetsége bevezette a „British Athletics” (Brit Atlétika) márkát, hogy azzal azonosítsa az Egyesült Királyságbeli atlétikát. Mostantól minden kommunikációban ezt a nevet fogják használni. Az új arculat része egy új logó is, amely 14 különböző piktogramból áll, reprezentálva a különböző versenyszámokat az atlétikában. Ez a sportág a legszerteágazóbb az országban, amire nagyon büszkék a helyi lakosok. Ezt tükrözi a bemutatott image videó is.
A szövetség kiemelt figyelmet fordít az online tér adta lehetőségek kihasználására is. A fedett pályás országos bajnokságot élőben követhették az érdeklődők a honlapjukon,magától értetődő az online jegyvásárlás lehetősége és a közösségi médiában is aktív jelenléttel rendelkeznek. James Brewer [korosztályos EB ezüstérmes 800-1500-as futó] videóblogjából például olyan érdekességet tudhatnak meg a rajongók, mint hogy résztávos edzés közben milyen tejsavszinttel rendelkezik. Az egész tevékenység hátterében a 2017-es szabadtéri atlétikai világbajnokság rendezését sejtem. Az olimpia után úgy tűnik megkezdték a felkészülést következő nagyszabású világversenyre, és szeretnék addigra a „British Atheltics”-et egy jól felismerhető márkává tenni.
És hogy miért előnyös egy erős márka a szövetség számára?
- Megkülönböztet a versenytársaktól
- A szponzorok számára vonzó
- A szövetség üzleti értéke nő
- A márka kiterjeszthető új termékek, szolgáltatások bevezetésére [pl. edzőképzés indítása]
- Tompítja a szövetséget érő krízisek [pl. dopping eset] negatív hatásait
- Megbízhatóságot sugároz, ami fontos a versenyzők, rajongók és a szponzorok számára egyaránt
Bár nem szeretnék saját sportágam, az atlétika hazai szakszövetségének ilyen jellegű tevékenységéről túlzottan elkeserítő képet rajzolni, mégis tennék néhány észrevételt. Már csak azért is, mert sok más sportágban szintén hasonló a helyzet. Korábbi kutatásaim eredménye alapján nem fordítanak kellő figyelmet az internet adta lehetőségekre, ezen belül a közösségi médiára sem. A Magyar Atlétikai Szövetség honlapja bár friss hírekkel szolgál, gyakran találni nem működő linkeket, 2 éve lejárt programokat, illetve hírleveleket. (Ha már itt tartunk: milyen hírlevél az, amelyikre nem lehet feliratkozni? Pedig az email adatbázist később akár üzleti célra is fel lehetne használni). A sportág iránt érdeklődők számára sokkal több információt tehetnének közzé az oldalon. Örök igazság: „a tartalom a király”.
A helyzet már csak azért is zavar, mert például megoldást jelenthet egy informatikus és/vagy egy sportmenedzser hallgatónak szakmai gyakorlatot biztosítani, aki(k)nek aztán komoly referenciaként szolgálhat egy országos szervezet weblapjának elkészítése/menedzselése. Win-win szituáció. De itt most ezennel felajánlom, hogy részletes online fejlesztési tervet készítek a Szövetségnek, amennyiben nyitott rá…
Összegzésképpen egy egyszerű gyakorlattal szeretném érzékeltetni a márkázás fontosságát. Fel tudja például valaki idézni a Magyar Vívó Szövetség logóját? És a Coca-Coláét? Utóbbi vállalat márkaértéke nem is véletlenül 77,8 milliárd amerikai dollár, mellyel első a világon.
Forrás: British Athletics, sportingpulse.com