kosárlabda, Sportmarketing — 2013/02/18 at 12:00

Michael Jordan – A játékos, aki világmárka lett

by

Halhatatlanná válni…. Amerikában egyes sportágak ikonikus játékosait visszavonulásuk után beválasztják az adott sportág dicsőségcsarnokába [Hall of Fame]. De még ezen legendák közül is keveseknek adatik meg, hogy nevükre, teljesítményükre örökké emlékezzenek. Az pedig egészen kivételes, hogy még életük során érjék el ezt a teljesítményt a sportolók. Michael Jordan, aki vasárnap lett 50 éves, nem csak a kosárlabda dicsőségcsarnokának tagja, hanem neve mára önálló márkává vált és sportteljesítményével együtt halhatatlanná tette őt!

A szinte tökéletes brand megszületéséhez „adva volt” Jordan, aki 14 idénye alatt 6-szor nyert bajnoki aranygyűrűt, 14-szer szerepelt a az All-Star csapatban, 6-szor MVP díjas [a rájátszás és a döntő legjobbja], 10-szer a liga gólkirálya, összességében az NBA történetének legsikeresebb játékosa.

Michael Jordan az 1991-es bajnoki cím után

Minden idők egyik legnagyobb hatású sportolója mellett, pedig ott áll minden idők egyik legnagyobb hatású sportszergyártója a Nike. Kettejük „házasságából” született meg 1985-ben, a Nike leányvállalataként, a Jordan Brand, melynek része az Air Jordan termékcsalád. Az A.J. legismertebb termékei az eredetileg a játékos által viselt kosárlabdacipők, melyekből 1985 óta évente mutatnak be új modellt – azóta is, hogy Jordan visszavonult.

Michael Jordan játék közben

„Ha megveszed azt a kis logót, segítséget ad neked jobb emberré, jobb atlétává válni. Elhiteti veled, hogy képes leszel repülni, ahogy M.J. tette…” nyilatkozta az Air Jordan márkajelzéséről,  Howard White a Jordan Brand marketingese. Arról a „jumpman”-ről mondta ezt, amely Jordant jelképezi „repülés” közben, és amely 1988-ban jelent meg először, a Jordan III modellen, mára pedig már legendává vált.

A hétvégi All-Star gálán mutatták be az Air Jordan XX8-at, amely a 28. cipő volt a Jordan franchise történetében. Az Air Jordan XX8 nem csak Michael Jordan 50. születésnapja miatt különleges, hanem ez az eddigi legdrágább cipője a brandnek: 250 dollárt kérnek érte. Az USA  sportpiacának ezt a szegmensét  magasan uralja ez a márka, ugyanis 2012-ben az eladott kosárlabdacipők 58% százaléka Air Jordan cipő volt. További érdekesség az eladások kapcsán, hogy a rangsor második helyén, 34 százalékkal ugyancsak a Nike termékei állnak (de jumpman nélkül), az adidas-nak viszont csupán csak 5,5 százalék részesedése maradt a piacon.

Air Jordan

2013-ban olyan kosárlabdázók lettek a brand játékosai, mint Carmelo Anthony, Blake Griffin, vagy Chris Paul, de az igazi sztár továbbra is M.J.. Az Air Jordan termékek megjelenésük óta eltelt közel 30 év alatt 1,75 billió dollárt hoztak globálisan a cégnek. 1984-ben, élete első NBA-s szezonjában még 500 000 dolláros szerződést írt alá Jordan a Nike-val, ma pedig évente 60 millió dollárt keres a nevével fémjelzett márkával. 2012-ben Michael Jordan a 20. helyen végzett a Forbes magazin legbefolyásosabb emberiről készített listáján, köszönhetően fantasztikus sportkarrierje, sportvezetői tevékenysége [a Charlotte Bobcats NBA-csapat többségi tulajdonosa és elnöke] mellett az Air Jordan márkának is. A Jordan Brand egyedülálló sikertörténet, ugyanis nincs még egy olyan sportoló, akinek a nevével fémjelzett termékek ilyen eladási számokat és népszerűséget értek volna el világszerte.

forrás: Forbes magazin

2 Comments

  1. Hall of Fame

  2. Köszi, javítva 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2013.02.18.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close