Február első hétvégéjén rendezték minden idők egyik legnézettebb sporteseményét, a XLVII. Super Bowl-t. A döntő szüneteiben vetített reklámokért képkockánkét – amelyekből 30 pereg le másodpercenként – több mint 4 ezer dollárt fizettek a hirdetők. Nem csoda tehát, hogy a mérkőzés napját a drukkerek és a sales managerek egyformán izgatottan várták. Nézzük meg számokban, mi is történt a pályán kívül.
Aki a televízióban nézte végig a San Francisco 49ers és a Baltimore Ravens csatáját, összesen 126 reklámot láthatott. A hirdetések 8 százaléka promotálta az NFL-t, illetve a liga szolgáltatásait, 26 százaléka pedig a közvetítő csatornát, a CBS-t és műsorait. A fennmaradó 66 százalékon a vállalatok osztozkodtak. A reklámfilmek ideje átlagosan 30 másodperc volt, egy ilyen spot ára körülbelül 3,8 millió dollár.
A hirdetések számokban
A hirdetők közül összességében a Chrysler költötte a legtöbbet, mintegy 15.2 millió dollárt. A GoDaddy, a Doritos, a CocaCola, a Budweiser, az Audi és a Taco Bell egyaránt 7,6 millió dollárt, a Tide, a Calvin Klein és az Oreo pedig fejenként 3.8 millió dollárt fizettek.
A hirdetések elemzése érdekes eredményeket hozott:
- 53 százaléka tartalmazott URL-t
- 33 százaléka tartalmazott úgynevezett hashtag-et, amit a tweetekben használnak
- 6 százaléka tartalmazott Facebook és URL címet is
- 6 százaléka tartalmazott Twitter ikont
- 5 százaléka tartalmazott YouTube ikont
A Twitter nyert
A mérkőzés alatt összesen több mint 26,000 tweet született, ez körülbelül háromszorosa a novemberi elnökjelölt vitáénak. Kattints ide az infografikáért.
A fenti adatokból látni lehet, hogy az URL címek mellett, a Twitteren keresztüli elérést tartják a második legfontosabbnak a cégek. Ez érthető, ugyanis egy felmérés, azt mutatta ki, hogy a Super Bowl ideje alatt az emberek 91% vette kezébe a telefonját. Mivel minden második mobil az okostelefon kategóriába tarozik, így jó eséllyel van rajta Twitter alkalmazás, tehát a leggyorsabb elérés ezen a közösségi oldalon keresztül lehetséges.
A tweetek tekintetében az abszolút győztesnek a Taco Bell mondható. Amellett, hogy a „Live Más”-t – ami egy angol és egy spanyol szó összetétele, és valahogy úgy fordítható magyarra, hogy élj többet, élj jobban –, a cég új szlogenjét mintegy 2669-szer említették meg a twitter üzenetekben, a Taco Bell még több mint 10.000 új követőt is szerzett magának. A nézők körében 86 százalékos elégedettséget mértek. A második legnagyobb növekedés a kreatív reklámjairól híres Budweiser rajongótáborában állt be.
Abszolút vesztest nem illene hirdetni, de ha lenne ilyen pályázat magasan a GoDaddy cég reklámja kapná. Ugyan 290 ezren említették, ami közel hatszorosa az Audiénak, de nem azért, mert annyira szellemesre sikerült a hirdetés. Rengeteg volt az undort kifejező komment, ami valljuk be érthető. Az utólagos felmérések szerint a fogyasztóknak csupán 14 százaléka vélekedett pozitívan a cégről, illetve kampányáról.
Mértéktelen költekezés
Nagy visszhangot kapott az óriási költekezés is. Sokan felháborodtak, hogy a Super Bowl-ra költött pénzt sok minden másra is lehetett volna fordítani, kattints ide az infografikáért. Nézzük meg az érem ezen oldalát:
- Egy félperces reklámspot árából 800 ezer malária ellen védő, ágy köré helyezhető szúnyoghálót lehetett volna vásárolni, megmentve ezzel több százezer gyermek életét Afrikában.
- Az úgynevezett Super Bowl Sunday-en az amerikaiak körülbelül 50 millió kg csirkeszárnyat fogyasztottak el, ami több mint a fele annak, amit Kenya egy év alatt kap az éhezés visszaszorítására.
- A döntő alatt 8 ezer önkéntes működött együtt, ez a szám megegyezik a világon összes önkéntes békefenntartójával.
Forrás: washingtonpost.com, marketingprofs.com