Sportmarketing, többféle sportág — 2013/01/08 at 11:00

Online sportszolgáltatás – generációváltás előtt

by

A minap olvastam Berényi Konrád online marketing szakértő blogbejegyzését a hazai internet felhasználásról, ami elgondolkodtatott. Azon kezdtem el merengeni, hogy itthon milyen online sportszolgáltatásról beszélhetünk.

Úgy 3 évvel ezelőtt a sport és a közösségi média kapcsolatáról adtam elő a TF tudományos diákköri konferenciáján, amit a zsűri szkeptikusan fogadott, mondván, hogy (csak) a TV a fontos médium. A napokban pedig olvasom, hogy 2012-ben a 15-30 éves korosztály már ugyan annyi időt töltött internetezéssel, mint televíziózással. Megjegyzem, feltehetően idén már meg is fogja előzni. Arról nem is beszélve, hogy ez a korosztály is lassan felnő. És ha még ez sem volna elég meggyőző, a kutatási eredmények szerint az internet jelentőségét tekintve már az idősebb korosztályban is megelőzi a televízióét. Adódik a kérdés, hogy akkor nem kellene-e erre a platformra is elkezdeni tartalmat gyártani?

online közvetítés az olimpiáról

Persze léteznek híroldalak, illetve sok sportszervezet, szövetség is rendelkezik már honlappal és/vagy Facebook oldallal. De az eddigi kutatásaim (Gősi és Zsiros, 2011) eredménye alapján úgy látom, hogy még nem sikerült a megfelelő módon kihasználni az online tér adta lehetőségeket. És itt nem csak a nem megfelelő módon használt közösségi oldalakra gondolok, hanem más kiaknázatlan területekre, mint például az online közvetítésekre.

eurosport-program-mobilon

Az Olimpiát elsőrorban az interneten néztem, és nem csak asztali gépről, vagy laptopról, hanem megesett hogy a villamoson mobilon követtem élőben a közvetítést. De ezen kívül nem sok hazai példát tudok említeni. Nézném a Forma 1-et és csak tévén engedélyezi az M1. Nézném az angol labdarúgó bajnokságot, de az sem érhető el online a DIGI Sport oldalán. Talán nem tévedek nagyot, ha azt mondom, nem én vagyok az egyetlen, akit érdekelne.

Sokakban felvetődhet a kérdés, hogy miért érné ez meg a szolgáltatóknak, mi lehet az üzleti modell, pedig rengeteg lehetőség áll rendelkezésünkre. A már hagyományosnak mondható bannerek eladásán kívül számtalan kreatív megoldás is létezik. Egy amerikai kutatás szerint már most legalább olyan hatékony az online hirdetés, mint a televíziós.

Sokan azt is megkérdezhetik, hogy a fent emlegetett internetes közvetítést mégis hogyan valósítsák meg minimális erőforrásokból? Például a YouTube-ra ingyenesen tölthetünk fel teszem azt interjúkat a mérkőzés után. A felvételhez pedig akár egy telefon is elegendő. Ezen aztán a nézők ugyanúgy láthatják a mezen szereplő szponzor logókat, vagy akár meg is említhetjük a nevüket. De az említett videó megosztó oldalon engedélyezhetünk külső reklámokat is, amiből részesedést kaphatunk. (Bár nem sportos példa, de a jelenleg legnépszerűbb videó, a Gangnam Style eddig 200 millió forintnak megfelelő összeget keresett ebből.

Youtube_NBC

Számos példát, ötletet említhetnék még, de a cikk terjedelme ennyit enged. A lényeg, hogy véleményem szerint sürgősen el kell gondolkodnunk, hogy minél szélesebb körű online tartalmat (is) kínáljunk a potenciális fogyasztóknak. Mert mint tudjuk, léteznek helyettesítő termékek a sporton kívül is.

Még egy gondolat a végére: Berényi Konrád szerint a jövőben azok a szolgáltatások válhatnak sikeressé, amelyek a 30 év alattiakat is bevonják a fejlesztésekbe, a tartalom kitalálásába. Azok, „akik elfogadják, hogy (…) a fiataloknak kell teret adni. (…) Azt hiszem, generációváltásnak kell történnie.” Egyetértetek?

Forrás: onlinemarketing.blog.hu

3 Comments

  1. Pingback: Miért fontos a sportági szakszövetség márkázása? | Sportsmarketing

  2. Pingback: Miért fontos a sportági szakszövetség márkázása? | Zsiros Mihály PhD hallgató – PhD candidate

  3. Pingback: Sportági szakszövetségek márkázása | Sport 540

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Sportszemle 2013.01.08.

Friss hírválogatás sportmarketing és sportgazdaság témájú cikkekből.

Close