A brit felső tízezerbe való bekerülés csupán a kiváltságosok számára adatik meg. Mi szükséges hozzá? Presztízs, státusz, s nem mellékesen töménytelen mennyiségű pénz…
…vagy akár egy labdarúgóklub? Kilenc éve egy orosz milliárdos a brit társadalom felső rétegének köreibe szeretett volna bekerülni és meghatározó kapcsolati tőkét kiépíteni. E személy számára ez nem jelentethetett problémát, mivel Roman Abramovicnak hívták. Abramovic az egyik leggazdagabb orosz üzletember, és 12,1 milliárd dolláros becsült vagyonával a világ 68. leggazdagabb embere volt a Forbes listáján 2011-ben.
Abramovic kilenc éve megvette a Chelsea FC londoni székhelyű, labdarúgó klubot, amivel, olyan hatalomra tett szert, ami útlevélként szolgált a legbefolyásosabb üzletemberek társaságába. Azonban ez a befektetés komoly áldozatokkal is járt: 2008-ban még 23,5 milliárd dollár volt a vagyona, ami a sok invesztíciónak köszönhetően mára majdnem a felére csökkent.
A klub részéről tudatos stratégiáról nem beszélhettünk, mostanáig. A Chelsea háza táján eddig a kimeríthetetlen forrásokban bízva, sorra vásárolták a játékosokat, sokszor font milliók elfecsérlésével. Az előzetes szinergia-stratégia, amit folytattak, csupán Abramovic mély pénztárcájának köszönhetően működhetett. A profit nem volt elsődleges célkitűzés, ezzel szemben az imázs növelésére, illetve a bevételek felfuttatására sokkal nagyobb energiát mozgósítottak.
Az évek alatt változás figyelhető meg, ami a stratégiában is transzformációt generált. A Chelsea egyre tudatosabban építi a jövő csapatát, és fiatal tehetségeket vásárol, akik hosszabb távon a klub rendelkezésére állnak és már most is szolgáltatják a jó eredményeket. Ez a típusú hozzáállás már közelebb áll a sikerstratégiához, ahol fontosak az eredmények, mind gazdasági, mind sportszakmai szempontból. A befektetéseknek köszönhetően a fejlesztések és a magas színvonal fenntartása a Chelsea-nél egyre inkább kimutatható.
Azonban, ami a legszignifikánsabban mutatja a változásokat, az a klub – az Abramovic-éra alatt – első alkalommal profitot mutató könyvelése. Az idei financiális évet [június 30-ig bezárólag] tekintve, a klub 1,4 millió font profitról számolhatott be, ami az előző évhez képest jelentős változás, amikor is 67,7 millió font veszteséggel zártak.
Az 1,4 millió fontnyi nyereség nagyban köszönhető a sikeres Bajnokok Ligája szereplésnek, az FA kupa győzelemnek, illetve az új partnerekkel, szponzorokkal kötött megállapodásoknak. Az előző évben a klub szerződést kötött az Audi-val, a Delta Airlines-szal és a Sauber Forma 1-es csapattal. Ezen felül meghosszabbították a mezszponzorációt a Samsunggal, illetve megegyeztek a Gazprommal is.
A Chelsea nagyon jó úton halad, hogy megfeleljen az UEFA pénzügyi Fair Play kritériumának, és hosszú távon eleget tegyen a szervezet által előírt követelményeknek.
Forrás: forbes.com; sportspromedia.com