Az egykor hősként és igazi túlélőként, milliók példaképéül szolgáló bajnok, Lance Armstrong nem csak megbukott, de eredményei mellett teljesítményhajhász támogatóit is elvesztette. Az EPO, a vérdopping és hihetetlen akaratereje előbb halhatatlan legendává emelték őt a kerékpársportban. Mára viszont egy meghurcolt csalóvá tették, akitől a korábbi sikereiben fürdő szponzorai is elfordultak.
A kerékpárokat készítő Trek, a Nike, az FRS energiaital vállalat, az Anheuser-Busch sörgyár, a táplálék kiegészítőket gyártó Honey Stinger, a 24 Hour Fitness nevű fitneszterem-hálózat, a műszaki cikkeket forgalmazó RadioShack… Azon szponzorok sora, akik már bejelentették, hogy felbontják szerződésüket Lance Armstonggal. A felsorolás pedig csak bővülni fog a következő napokban, hiszen az Oakley is jelezte, hogy felülvizsgálja a támogatói megállapodásukat, hiszen elfogadhatatlannak tartják a tiltott szerek használatát.
Mint ismert, hetekkel ezelőtt meghozta ítéletét az Egyesült Államok Doppingellenes Ügynöksége [USADA] Lance Armstrong ügyében. A hétszeres Tour de France győztest megfosztották 1998 óta elért összes eredményétől, valamint örökre eltiltották az országúti kerékpáros versenyzéstől. Armstrong sokáig perrel fenyegetett mindenkit, aki doppingolással vádolta, de az USADA bizonyítékait követően hiába próbált meg magyarázkodni és „boszorkányüldözésnek” nevezni az ügyét. Főleg volt csapattársainak vallomásaira alapozva kiderült, hogy a US Postal csapatánál működtetett doppingprogramban nem csak részt vett, de éveken át ő irányította az egész csapat doppingolását. Az ítélet megszületését követően nem volt visszaút a szponzorok számára sem.
Érdekesség, hogy a Nike volt az első, aki otthagyta Armstrongot. Pedig nagyon szoros volt az összefonódás a sportszergyártó és az exkerékpáros között. A Livestrong karkötőket 2004 óta gyártó Nike augusztus végén még sajtóközleményben adta hírül: nem bont szerződést a hét Tour De France-győzelmétől megfosztott Lance Armstronggal. Sőt, továbbra is támogatják Lance-t, illetve az általa létrehozott Lance Armstrong Foundation alapítványt. Augusztusban egyébként a Nike mellett, az Anhauser-Busch sörgyár is rögtön jelezte, hogy nem kívánja felbontani a szerződését a 41 éves sportolóval és továbbra is 100%-osan kiállnak a versenyző mellet…
Azóta eltelt néhány hónap, megjelent jópár vallomás és nyilatkozat. A sportszergyártó óriás végül úgy döntött, hogy mégsem csinálják végig a harcot Armstrong mellett. Ám a Nike lépésével, felmerült több igen komoly sportszakmai kérdés is. Az egyik ezek közül, hogy vajon Armstrong utánpótláscsapata a Bontrager-Livestrong egyesület, hogyan fog fent maradni szponzorok nélkül?! Hiszen óriási érvágás lenne az amerikai kerékpársportnak, ha az egyik legjobb szakmai feltételeket kínáló utánpótlás műhely megszűnne.
A tavaly visszavonult kerékpáros azonnal reagált a Nike bejelentésére, hiszen gondolkodás nélkül lemondott a Livestrong alapítvány elnöki posztjáról, amelynek élén azt gondolom, hogy talán még a versenyzésnél is nagyobb sikereket ért el: 15 év alatt, 500 millió dollárt gyűjtött a rák elleni harc finanszírozására. Ezt az eredményt nincs olyan szponzor vagy bíróság, aki valaha is elvehetné Tőle.
A szponzorok, és ezáltal több millió dollár, elvesztése mellett Armstrong további komoly jogi következményekre is számíthat. Versenyzői évei alatt – amiket, mint utóbb kiderült végigdoppingolta – ugyanis több teljesítményfokozással kapcsolatos rágalmazási pert is megnyert. Köztük a Sunday Times ellenit, amely után 400 000 fontra büntették az újságot. Utólag az ügy kapcsán kijelenthető, hogy nem csak a doppingellenőrök alkalmatlanok feladatuk elvégzésére, hanem a bíróságok sem voltak a helyzet magaslatán, amikor helyes döntést kellett volna hozniuk.
Végül egy elgondolkodtató kérdés, ami ugyancsak felmerül az ügy kapcsán: vajon tényleg a multinacionális nagyvállalatokként működő sportszergyártók felelőssége a dopping és a teljesítményhajhászás?
Forrás: nso.hu
1 hozzászólás
Pingback: Jelképesen elégették Lance Armstrongot | Sportsmarketing