Véget értek a londoni olimpiai játékok. A Londoni Olimpiai Bizottság elvégzi az ilyenkor szokásos projektzárási feladatokat. Most, hogy eloszlott a rózsaszín köd, ami körbe veszi a mega-event-et, kritikus szemű sportszakemberek joggal néznek be a színfalak mögé. Először az ragadta meg a figyelmem, hogy az amerikai sajtó, milyen élesen bírálta az USA olimpikonjainak – egyébként az amerikai Ralph Lauren által tervezett – egyenruháját, amelyet Kínában gyártottak. A demokraták például el akarták égetni őket bojkottálva ezzel a kínai termékeket. Mint később kiderült, ez a politikai „bohózat” azonban csak a jéghegy csúcsa volt.
A Ministry of Tofu egy infografikát közölt, melyről leolvashatjuk, hogy mi t is köszönhetett az Olimpiai az Ázsiai szuperhatalomnak.
Ezen kívül még…
- 2012 májusában több mint 1,900 kartondoboznyi tűzijátékot szállítottak a Liuyang nevű város Hunan nevű tartományából Londonba. A londoni olimpián és paralimpián felhasznált tűzijáték háromnegyede ebből a kis közép kínai városból származik. „Egy brit vállalkozó volt felelős a Londoni Olimpián felhasznált pirotechnikáért, aki régi kuncsaftunk. Már 1998 óta együtt dolgozunk” – mondta Wei Chengyan, a tűzijáték cég vezetője. Termékeik 90 %-át exportálják, olyan eseményekre szállítottak többek között, mint a 2006-os torinói téli olimpiai játékok, taipei-i újévi partik, vagy a Hong Kong-i Disneyland rendezvényei. A Pekingi Játékok harmincad részét, azaz mint egy 600 ezer dollárt fizettek a londoni szervezők a tűzijátékért. Ennek az amúgy is alacsonyan fizetett iparágnak a visszaesése is a 2008-as gazdasági válságnak köszönhető. Azóta kevesebb a tűzijátékos ünneplés, kevesebb a megrendelés állítja az üzem vezetője.
- A Xinyasheng nevű, LED techinkával foglalkozó cég, 500 négyzetméternyi LED kijelzőket telepített Londonban, amit több tízezren néztek a játékok során, anélkül, hogy egyetlen cég logót láthattak volna. „Egészen addig, amíg le nem bontották őket és nem néztek bele. Ez egy nagyon jó marketing volt számunkra. Az egész olimpiai játékok Londonban készült, ennek ellenére, egyetlen kínai brand sem jelent meg” – mondta Wang Shuang, a Xinyasheng vezérigazgatója. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a cég csak olyan szerződéses feltételek mellett tudott a londoni olimpia üzleti partnerévé válni, amelyek szerint nem reklámozhatta saját magát az Olimpiai Játékok ideje alatt.
- Természetesen a műanyag kabala figurák [Wenlock és Mandewille] sem maradtak kínai kéz érintése nélkül. A Dongguan Xinda Toys and Gifts nevű vállalat 73,000 négyzetméternyi területen, közel 3800 dolgozó közreműködésével készítette a londoni olimpia hivatalos szuvenírjeit. Egy hivatalos Wenlock figura például 9.5 angol fontba került, amelyekből a munkásoknak 4,500 darabot kell megfesteniük neon fény mellett a nap 24(!) órájában.
Ezeknek a tényezkőknek köszönhetően a Kinai GDP felülmúlta Japánét, ezzel a világ második legnagyobb gazdaságává válva.