olimpia, Sportmarketing, többféle sportág — 2012/08/22 at 08:00

Az I. közösségi Olimpia

by

Így emlegetik a londonit. A közösségi média robbanásszerű növekedése, térnyerése óta ez az első nyári Olimpia. Ráadásul Kínában államilag blokkolt a Facebook, vagy a Twitter, ezért ott még fel sem merülhetett a versenyzők részéről, hogy megosszanak különböző tartalmakat a webkettes platformokon.

A londoni Olimpia tehát az első próbaként is felfogható. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság [NOB], hogy megvédje saját és együttműködő partnereinek szellemi tulajdonjogait, irányelveket dolgozott ki az esemény idejére a versenyzők, akkreditált személyek, de még az önkéntesek számára is a közösségi média használatát illetően. Ezzel korábban több helyen foglalkoztam (Mozgásbiológiai konferenciaME.DOK), ahol felvetettem néhány kérdést is, lássuk mik a tapasztalatok.

Néhány adat és érdekes információ elöljáróban:

  • A Twitteren 150 millió olimpiához köthető csirip született.
  • Csak a megnyitó ünnepséggel kapcsolatban 10 millió bejegyzés a fent említett platformon.
  • Usain Bolt 200 méteres győzelme után egyetlen perc alatt 80 000 Twitter bejegyzés íródott.
  • Barack Obama amerikai elnök a Twitteren gratulált Michael Phelpsnek, hogy a legeredményesebb sportolóvá vált az olimpiák történetében.
  • A szervezőknek meg kellett kérniük a szurkolókat, hogy csak sürgős esetekben használják a Twittert, mert a hálózat leterhelése hatással van a televíziós közvetítésekre.
  • A Facebookon az Olimpia ideje alatt több mint 116 millió poszt íródott, ami a játékokhoz köthető valamilyen formában.
  • A versenyzők Facebook oldalai 12,2 millió új lájkot gyűjtöttek.

Na de térjünk vissza a közösségi média irányelvekre! Ennek rövid lényege, hogy a fent említett személyek kereskedelmi célokra nem használhatják a platformokat, videót tilos feltölteni a helyszínekről, képet is csak saját felhasználásra. Ezzel kapcsolatban kiegészítés, hogy ha az az Olimpiai Faluban készült és más is szerepel rajta, engedélyt kell kérni tőle. Aki pedig megszegi a szabályokat, akár az akkreditációját is elvehetik.

Most pedig 1-1 példát szeretnék kiemelni ezekre. Véleményem szerint egyértelműen megszegte a szabályokat például Ryan Lochte, az amerikaiak olimpiai bajnok úszója. Twitter oldalára kiposztolt egy képet, amin egy, a győzelemért szponzorától kapott termék látható. Ez ugyebár kereskedelmi célzatú bejegyzés, tehát elvileg el is vehették volna az akkreditációját.

A szabályok, mint említettem, azonban nem csak a sportolókra, hanem minden akkreditált személyre vonatkoztak. Itt egy korábbi magyar olimpiai bajnok, Kovács István példáját említeném, aki egy rövid videót töltött fel a Pars Krisztián győzelme utáni pillanatokról. Ez ráadásul publikus tartalom, tehát még csak nem is kell „Kokó” ismerősének lennünk ahhoz, hogy megnézhessük. A szabályok alapján elméletileg tőle is elvehették volna akkreditációját.

És végül egy „határeset”. Usain Bolt Twitter oldalára töltötte fel autójának képét azzal a kommenttel, hogy „hamarosan ismét vezethetlek”. A járművet természetesen a szponzorától kapta, így felmerül a kérdés, ez mennyiben kereskedelmi célzatú, mennyiben felel meg az irányelveknek.

A NOB korábban elkészített egy oldalt olympicgamesmonitoring.com, ahol ezeket a szabályokat megszegő eseteket lehetett volna bejelenteni, azonban ez mindvégig elérhetetlen volt a Játékok ideje alatt. Számomra némileg meglepő, hiszen ez segíthette volna a szabályok betartatását.

Ettől függetlenül a sportolóknak figyelmet kell szentelniük a közösségi média megfelelő használatára. Egy görög hármasugrót, valamint egy svájci labdarúgót rasszista tweetjeik miatt küldtek haza az eseményről. De Lolo Jonesnak, a női 100 méteres gátfutás 4. helyezettjének is magyarázkodnia kellett egy rosszul időzített bejegyzés kapcsán.

Összességében elmondható, hogy egyelőre nem vették szigorúan az irányelvek betartását. Ennek ellenére a nem odaillő, például rasszista bejegyzéseket komolyan szankcionálták. Véleményem szerint a pénzbüntetést lenne célszerű bevezetni és alkalmazni, ahogy ezt korábbi munkáimban is jeleztem. Hogy 4 év múlva mi lesz, azt még nem tudni, de a tendencia szerint egyre inkább szabályozzák a közösségi média használatát a sportolók számára.

Forrás: HVG online, SocialTimes.hu, cnet.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Futballmarketing újpesti módra

Vasárnap került megrendezésre a labdarúgó NB1 talán legnagyobb érdeklődésével várt rangadója, Újpesten győzték le a lilák a Ferencvárost. A következőkben...

Close