Reklámok, hirdetések, plakátok ezrei tornyosulnak elénk, ha csak kitesszük a lábunkat az utcára. Nem tehetünk mást, próbáljuk kizárni ezeket az üzeneteket, kommunikációs formákat. Nagy-Britanniában egyesek ezt máshogy oldották meg…
A szigetországban egy új hóbortnak [ha lehet annak nevezni] hódolnak a kreatív fiatalok. Huszonhat elszánt nemzetközi művész, – többek között Banksy társa, Paul Insect, Ron English, Robert Montgomery, Broken Fingaz, Know Hope – akik gerillaművészetükkel a már meglévő közterületi kampányokat értelmezik újra a saját gondolatvilágukat kihangsúlyozva. A jelenséget „brandalism-ként” emlegetik Angliában, ami a brand [márka] és a vandalism [vandalizmus] szavak összefonódásából született.
A csoport a Londoni Olimpia apropójából történő, szigorú márkázási előírások és szabályozások elleni provokációként járta öt napon keresztül az országot, hogy Leeds, Manchester, Birmingham, Bristol és London városának kültéri megjelenéseit értelmezze újra, s nyomatékosítsa 35 anti-reklám műalkotással a mondanivalóját. „Kihívás a reklámipar pusztító hatásai ellen.” – hangoztatják a csoport tagjai, akik olyan társadalmi értékeket emelnek ki a műveiken, mint az adósság, a környezetvédelem, a testképzavar, a fogyasztói társadalom, a kultúra fontossága és a tavaly nyári brit lázongások.
Robert Graysford, a csoport egyik tagja szerint a „reklámipar nem vállal felelősséget a plakátokon feltűnő üzenetekért, amik mesterségesen táplálnak minket nap, mint nap. A vállalatok azt állítják, hogy lehetőséget adnak a választásra, azonban nincs választásunk, mivel hozzájárulás nélkül behatolnak a nyilvános és személyes tereinkbe egyaránt.”
A legfőbb márkák között – amelyek „áldozatul” estek a művészek kreativitásának – található a Nike, a McDonald’s, a JD Sports, a Footlocker és a LOCOG, az Londoni Olimpia Szervezőbizottsága is.
Forrás: brandrepublic.com