kerékpár, rövidhír, Sportgazdaság — 2012/06/29 at 08:00

Le Tour de France – „mellékvágány”?

by

Sportesemények kavalkádja vesz körül minket. 2012 az olimpia és a labdarúgó Európa-bajnokság éve: súlyos pénzekkel, több száz órás közvetítéssel, márkaáradattal találkozhatunk nap, mint nap.

Azonban nem szabad megfeledkezni egy sokat megélt, háromhetes eseményről sem, amely minden nyáron kiegészíti a „holtidőszakot” egy kis izgalommal, sporttartalommal. Beszéljünk nyíltan: a Tour de France országúti kerékpárverseny a világ legnagyobb sporteseményei közé tartozik, hatalmas potenciálokat rejtegetve.

2012. június 30-án immáron 99. alkalommal indul el 198 profi kerékpáros, hogy 21 nap alatt letekerje a 3497 kilométert. A Tour mezőnye évente más országból, más helyszínről indul útjára. Idén a belga Liége városa ad otthont az első prológnak. A verseny útvonalában szereplő városok számára komoly presztízst jelent, hogy a konvoj elhalad a településeken, így évről-évre akadnak, akik jelentős összegeket ajánlanak a szervezőknek, hogy számukra kedvezően módosítsák az útvonalat.

A Tour de France egy óriási tekintélynek örvendő verseny, ahol a leghosszabb a televíziós közvetítések időtartama. A megmérettetés 19 aktív napja alatt a médiafigyelem a tetőfokára hág, és a nemzetközi sajtó minden mozzanatot közvetít a publikum felé. A televízión keresztül több mint 180 országban lehet nyomon követni a küzdelmes csatát, amellett, hogy 70-80 rádióállomás és 750-800 újságíró naponta ontja a hírfoszlányokat a történésekről.

Egy ilyen esemény, amely időben és térbeliségében is igen jelentősnek titulálható, komoly gazdasági hatásokat gerjeszt elsősorban Franciaországban, de a környező országok is kiveszik a jussukat az esemény pozitív hozamaiból.

A becslések szerint a Tour teljes költségvetése már a 100 millió eurót is meghaladja, aminek a felét a közvetítési jogok értékesítéséből fedezik a szervezők, míg a további 50 %, a szponzorok invesztációjából [40 %], illetve a városok, falvak által befizetett összegekből tevődik össze [10 %].

Az etapok alatt a kilátogató, mintegy 15 millió szurkoló, átlagban minimum [igen szerénynek prognosztizált] 3 euró költést mutat fel, ami 45 millió eurós bevételt jelent a versenyt vendégül látó városoknak. Az ilyen típusú diszkrecionális jövedelemelosztás a turizmusban is érezteti a hatását, mivel a szállodák, az éttermek és a kereskedelmi üzletek bevétele is ösztönzőleg hat a gazdasági mutatószámokra.

Közvetett és közvetlen hatás is generálódik a Le Tour apropójából, így a szponzorok kereslete is megélénkül. Annak ellenére, hogy a kerékpársporthoz kapcsolódó képzettársítások alapjait meghatározhatja a dopping, számos szponzor él a lehetőséggel és támogatja a versenyt, a csapatokat és a kerékpárosokat egyaránt.

A Tour de France kedvező alapokat nyújt a támogatóknak, mivel kvázi az egyetlen, olyan sportesemény, ahol folyamatosan, napi öt-hat órán keresztül a televízióban szerepelhet egy szponzor márkája, logója. Ezt ki akarná kihagyni?

realanalytics.wordpress.com; letour.fr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Piros lapot kapott Rooney tweetje

Letiltották a Nike egyik twitteres kampányát, ugyanis a brit reklámhatóság szerint nem jelölték egyértelműen, hogy reklámról van szó két labdarúgó...

Close