A social média zászlóshajója egyértelműen a Facebook, azonban a Twitter és a Youtube is egyre inkább a felismert és a kihasznált lehetőségek kategóriájába tartozik a sportklubok életében.
Az innovatív és kreatív szociális hálóépítésben kétségtelenül az amerikai franchise rendszerben működő, profi csapatok vezetnek, azonban az angol Premier League labdarúgó csapatai is komoly hangsúlyt fektetnek az ilyen típusú közösségalkotásra. Az angol bajnokság idei szezonjának kezdete óta 69 százalékkal emelkedett a Twitter követők aránya, s immáron 50 millió követő fölött van a bajnokság csapatainak Facebook jelenléte.
Íme, öt várható trend, amelyek segíthetik a további fanok gyarapítását:
1. Ellentétben az európai klubokkal az NFL, NBA, NHL csapatok egy szisztematikus stratégiával alakították ki a kapcsolataikat a rajongóikkal. Nem a márkanevet promotálják, illetve nem a jegy-, a merchandising eladásokat és reklámokat erőltetik, hanem az úgynevezett „game day experience”, azaz a mérkőzés élménye felé terelik a megjelenéseket. A meccsnapi atmoszféra, a lejátszott zenék listája, az összefoglalók, a mérkőzések előtti rituálék, vicces anekdoták a pályáról, mind – mind, olyan emocionális tényezők, amik valóban érdeklik a szurkolókat és nem a marketingre hegyeződnek ki.
2. Az amerikai példákból tanulva, az európai ligákban is igény mutatkozik social médiát irányító központokra. Ez a zseniális találmány a meccsnapok idején működhetne a stadionokban, ahol szerencsés rajongók átvehetnék az irányítást a csapatok közösségi oldalai felett. Ezek a fanok egy előzetes „megmérettetésben” kerülhetnek kiválasztásra, s a siker szinte garantált: ki tudná jobban egy rajongónál, hogy mire kíváncsiak a fanok?
3. Amit az amerikaiak nagyon tudnak [sok egyéb dolgon kívül], hogyan kell a rajongókat jutalmazni. A major sportok szereplői felismerték, hogy a közösségi oldalakon létrejövő bázis milyen erővel és befolyással bír. Ennek tudatában egyes klubok egy „Fan Night” elnevezésű eseményt szerveznek, ahol a Twitter és Facebook fanokat meghívva a stadionba, egy személyes találkozót valósítanak meg a közösség számára. Az esemény folyamán lehetőség nyílik kapcsolatok kiépítésére, stadiontúrára, egy jó hot-dogra, illetve találkozni lehet legendás játékosokkal. Ezzel a gesztussal, jóval szorosabbra fűzhető a kötelék a fanok és a klub között.
4. Egy újabb interaktivitást növelő lehetőség a rajongói tartalmak átalakítása. Egy speciálisabb, sokkal személyesebb irányba történő elmozdulás lehet a megoldás, amit a Manchester City és a Norwich City is próbál véghezvinni. A fanok saját maguk alakíthatnák a híreket, kérdéseket tehetnének fel, melyet a Youtube csatornákra feltölthetnének. Ezzel is jobban elmélyülhetne a kapcsolat a két fél között.
5. Végül, de nem utolsó sorban a Pinterest lehetne egy új irányvonal, amit a social média nyújtani tud a klubok számára. Ez egy olyan hálózat, ahol rendszerezni és megosztani lehet egy „gombostű” (pin) segítségével az érdeklődési körünkbe tartozó fotókat. A rajongók feltölthetnek vagy megoszthatnak képeket a saját vagy a csapatuk virtuális faliújságán, amivel egy új interakció alakulhat ki.
Forrás: digital-football.com