labdarúgás, rövidhír, Sportgazdaság — 2012/02/15 at 08:00

„Kis pénz, kis foci, nagy pénz, nagy foci!”

by

Puskás Ferenc híressé vált mondata a mai labdarúgásban méltán megállja a helyét. A 2010/11 szezonban a húsz leggazdagabb labdarúgó klub bevétele elérte a 4, 4 milliárd eurót, ami a teljes európai labdarúgó piac negyedét jelenti.

A Deloitte Football minden évben elkészíti a leggazdagabb klubok listáját, és a bevételeik alapján egy rangsort állít fel. A Real Madrid és a Barcelona állandó résztvevője az összeállításnak, sőt a két, spanyol óriás hét éve uralja az első, illetve a második pozíciót.

A klubok gazdasági súlya és sikerekbe beleinvesztált összegek mutatják azt a statisztikát is, miszerint 2007/08 óta az első hat helyezett pozíciója változatlan a listán. Az első helyezett Real Madrid 479, 5 millió eurós bevételt produkált a tavalyi évben, ami 9, 3 százalékos növekedést jelent az előző szezonhoz képest. A “királyiak” 28,8 millió euróval többet produkáltak az őket követő katalán gardánál.

A Real Madrid és a Barcelona kimagaslik a mezőnyből, mivel a harmadik helyen tanyázó Manchester United már közel 100 millió eurós lemaradásban van a két spanyol csapathoz képest. Az idei összeállítás nagy nyertesének a Schalke 04 és a Napoli számít. A német csapat hat helyet javítva bekerült a top 10 közé, míg az olaszok idén debütáltak a legjobb húsz csapat között.

A gazdasági válság és a pénzügyi krízis ellenére a top 20 csapat bevételei pozitív irányba mozdultak el, azaz a tavalyi évhez képest 3 százalékos növekedés fedezhető fel. A Big Five bajnokságok dominanciája egyértelműen megmutatkozik, mivel legnagyobb bevétellel rendelkező klubok ezekből a pontvadászatokból kerültek ki. Anglia hat csapattal, Németország négy együttessel, Olaszország öt klubbal, Spanyolország három csapattal és végül Franciaország két gárdával képviselteti magát a „nagyok” között.

A Deloitte közzétett egy érdekes összehasonlítást is, miszerint a bevételek hogyan oszlanak meg a klubok háza táján. A Big Five bajnokságok közül a listán legkedvezőbb pozícióban szereplő együtteseket vetette össze a bevételi forrásaik alapján. Szembetűnő, hogy a spanyol Real Madridnál a közvetítési jogokból befolyt összeg a legmeghatározóbb, míg a német Bayern Müchennél a reklámbevételek azok a források, amelyek nagyban hozzájárulnak a kedvező piaci szerepléshez.

Összességében elmondható, hogy a bevételi források közül a közvetítési jogdíjakból származó euró milliók szerepe megkérdőjelezhetetlen, azonban a reklámbevételek és a mérkőzésnapon befolyt összegek is nagyban hozzájárulnak ezeknek a professzionális kluboknak a szárnyalásához.

Forrás: deloitte.com

One Comment

  1. Pingback: Újabb rekordot állított fel a Real Madrid a pénzügyi ligában | Sportsmarketing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Pénzügyi stabilitást ért el az Afrikai Labdarúgó Szövetség

Története során először került kényelmes gazdasági helyzetbe a fekete kontinens labdarúgását irányító szervezet, miután jelentős növekedést realizált a marketingtevékenységéből, valamint...

Close