Akár 20 ezer font pénzbüntetést is kaphatnak azok, akik megpróbálják kijátszani az olimpiai játékok szponzorait védő szabályokat.
Gyakran megesik, hogy globális figyelmet vonzó sportesemény köré olyan cég szervez marketing akciót, amelyik nem hivatalos partnere annak a bizonyos rendezvénynek. Az ambush marketinges lehetőleg legális úton, a kiskapukat kihasználva próbál saját márkája számára pozitív asszociációt teremteni a rendezvénnyel anélkül, hogy a többmillió font értékű szponzorpénzt megfizetné érte.
A sportvilág krémjét felvonultató, négyévente megrendezett olimpiák kedvelt célpontjai az ambush marketing akcióknak. A szervezők azonban igyekeznek minden tőlük telhetőt megtenni, hogy megvédjék jól fizető szponzoraik érdekeit, és egyre komolyabb szankciókat helyeznek kilátásba az ügyeskedők ellen.
Az angol kormány is meghozta a maga szabályozásait a jövő évi játékokkal kapcsolatban, London Olympic Games and Paralympic Games (Advertising and Street Trading) Regulations 2011 címen. A jóváhagyásra váró csomag London nevezetességei és az olimpiai helyszínek 200 méteres körzetében megtiltja a hirdetéseket, a szórólapokat, vagy az égre írt üzeneteket, valamint bünteti a reklámpólókat, sőt a meztelen testükön, testrészükön reklámüzenetet viselőket is. Akit ilyen cselekedeten kapnak, 20 ezer fontig terjedő pénzbüntetésre számíthat, a trükközés mögött álló cég vezetői ellen pedig vádat emelnek. Szigorúan ellenőrzik a olimpiára utaló jogvédett kifejezések használatát, ezért helyi vendéglátósoknak szintén óvatosnak kell lenniük, mert például az „Ötkarikás menü”-vel könnyen bajba kerülhetnek.
Mivel az ambush marketing kreativitást igényel, ezek a márkák gyakran nagyobb figyelmet kapnak, vagy jobban megmaradnak a nézők emlékezetében, mint a hivatalos szponzorként szereplő konkurencia. Ezt támasztja alá a The Global Language Monitor [GLM] „Ambush Marketing Rankings for London 2012” összeállítása is, amely szerint például a nem-szponzor Sony, Lenovo, vagy Subway mind megelőzi hivatalos szponzor versenytársát – a Panasonic-ot, az Acert és a McDonald’s-ot – a GLM által számolt márka affiliációs index alapján. A Subway többek között annak köszönheti ezt a sikert, hogy nem olimpiai szponzorként előszeretettel használ olimpikonokat a reklámjaiban, de nevezetes a 2010-es vancouveri téli olimpián végrehajtott ambush marketing akciója is a McDonald’s ellen Michael Phelps főszereplésével.
Forrás: telegraph.co.uk