Cím: Team Sports Marketing
Szerző: Dr. Kirk L. Wakefield
Kiadás éve: 2006
Kiadó: Butterwort-Heinemann
Oldalszám: 273
Nyelv: angol
Sportmarketingről tartalmasan és lehengerlő stílusban
Amikor megkaptam a könyvet, először csak szagolgattam, lapozgattam és nézegettem. „Új könyv illat”, jó minőségű papír, ábrák, táblázatok, áttekinthető szerkezet. Nagyon jónak tűnt. Később kiderült, ezt a könyvet nem csak szagolni és nézegetni élmény, hanem olvasni is. Nem egy száraz, elméletektől és definícióktól hemzsegő könyvről van szó, hanem gyakorlati jellegűről, sok példával és ráadásul még a stílusa is jó – valljuk be, azért ez így együtt meglehetősen ritka a szakkönyveknél.
Önmagában az, hogy valaki ért egy szakterülethez, még nem jelenti, hogy jó könyvet is tud írni róla, de Wakefield professzor ezt tette. Egy tartalmas, szórakoztató, és a diákok, valamint a sportban dolgozó szakemberek számára egyaránt hasznos könyvet hozott össze.
Mi mással is kezdődhetne egy ilyen könyv, mint a sportmarketing definiálásával. Érdekes gondolat, hogy bár általában a sportmarketinget a marketing speciális esetének szokták tartani, sok esetben a sportmarketing jobban magyarázza más termékek, szolgáltatások hatékony marketingjét, mint fordítva. Wakefield 10 pontba foglalva fejti ki a termék és szolgáltatásmarketing, valamint a sportmarketing közötti különbséget. A legfontosabb talán az, hogy a sportok esetében nem csupán fogyasztókról, hanem szurkolókról van szó, és a sikeres (csapat)sportmarketing kulcsa, hogy a szurkolók minél inkább azonosuljanak a csapattal. A következő fejezet erről az azonosulásról szól, és szerencsére túlmegy azon a mindenki által ismert jelenségen, hogy az igazi szurkoló a csapat győzelme esetén azt mondja, hogy nyertünk, a vereség esetén pedig azt, hogy veszítettünk (mi, ti. a csapat és én). A precíziós marketing című fejezetben azt fejti ki a szerző, hogy a szervezetek akkor lehetnek igazán sikeresek, ha a marketing mixüket tudják igazítani a különféle célcsoportokhoz, és hajlandóak gyorsan módosítani a stratégiáikon a változó fogyasztói igényeknek megfelelően. Ehhez természetesen elengedhetetlen, hogy sok adatot gyűjtsenek a fogyasztóikról, és ehhez is kapunk útmutatást. Ezt a témát folytatva a szerző a piackutatásról ír, a bérletesek számának növeléséhez szolgál ötletekkel, és megtudhatjuk, miként építsünk és ápoljunk jó kapcsolatot a bérletesekkel. A könyvből nem maradt ki az árképzés, valamint a létesítmény- és szolgáltatásmenedzsment témaköre sem.
Ha valaki azt hallja, hogy sportmarketing, akkor nagy valószínűséggel a szponzoráció jut eszébe először. Ez nem véletlen, mert bár a sportmarketing jóval összetettebb, azért ez a területe a legismertebb. Ebben a könyvben két fejezeten keresztül olvashatunk róla. Wakefield szerint a szponzorszerszerzésben és a szponzoráció menedzselésében a legfontosabb feladat, hogy a támogatónk termékét vagy szolgáltatását aktiváljuk a fogyasztók fejében, hogy megteremtsük a kapcsolatot a szponzor és a szponzorált klub vagy esemény között. A szponzorok nézőpontjából is vizsgálja szponzorációt, és leírja, hogy a cégek hogyan mérik és értékelik a szponzoráció hatékonyságát. A két fejezet tanulsága, hogy a szponzoráció aktiválása akkor a leghatékonyabb, ha a felek közösen dolgoznak rajta, és így azt is könnyebb elérni, hogy mindkettőjük célkitűzései teljesüljenek. Nagyon jó ezeket olvasni, de a hazai gyakorlat ettől elég messze áll, kevésszer találkozunk profi, üzleti alapon működő szponzorációval. Olvashatunk még a merchandisingról is, melynek alapja, hogy egy értékes, egységes márkát tudjunk teremteni; az utolsó előtti fejezet pedig az új technológiák alkalmazását veszi górcső alá a szervezet és a szurkolók oldaláról egyaránt. A könyvet egy közösségépítésről szóló fejezet zárja. Itt kicsit megint visszakanyarodunk az azonosulás kérdésköréhez, ugyanis a csapattal erősen azonosuló szurkolók olyan közösségeket tudnak kialakítani, melyekre más márkák fogyasztói nem nagyon képesek. Az ilyen erős közösségek kialakulását viszont segíteni is kell, érdemes nyitott, partneri kapcsolat létesíteni a menedzsment és a szurkolók közt, hogy utóbbiak úgy érezzék, a szervezethez tartoznak, és ne csak a játékosokkal, hanem az egész szervezettel azonosuljanak.
ÉRTÉKELÉS
Egy rendkívül érdekes, szórakoztató stílusban megírt, poénos megjegyzésekkel tarkított sportmarketing könyvről van szó, melyben a megállapításokat empirikus kutatások támasztják alá, és példák illusztrálják. Nagyon hasznos, hogy került bele tárgymutató, így a fontosabb kifejezések könnyen visszakereshetőek, az viszont sajnálatos, hogy hiányzik az irodalomjegyzék. Bár lábjegyzetben mindig vannak hivatkozások, de jó lett volna a végén egy összegzés ezekről, ahogy az egész könyv tartalmáról is.
Egy 10-es skálán 9-esre értékelném a könyvet, de ha egy esetleges következő, javított kiadásba kerül irodalomjegyzék és összegzés, arra gondolkodás nélkül megadnám a 10 pontot.
A SZERZŐ
Dr. Kirk L. Wakefield a Baylor Egyetemhez (Waco, Texas) tartozó Hankamer School of Business marketing tanszékének vezetője, és egyik szakterülete a sportmarketing. Sokféle sportban végzett kutatásokat, például teniszben, a NASCAR-ban, fociban, baseballban, kosárlabdában, jégkorongban. A vizsgálatok eredményeként számtalan tanulmányt írt, és ezeknek köszönhetjük a szóban forgó sportmarketing szakkönyvet is. Az egyetemen Dr. Darryl Lehnussal közösen alapították és vezetik a Sports Sponsorship & Sales programot, mely – saját véleményük szerint – a maga nemében egyedülálló a világon. A képzést 33 különféle csapat képviselőit és 18 vállalati vezetőt tömörítő tanácsadó testület támogatja, és ugyanezeknél a szervezeteknél kaphatnak gyakorlati helyet és később állást a hallgatók.
1 hozzászólás
Pingback: Könyvajánló! Hopwood, Kitchin, Skinner: Sport PR and Communication | Sportsmarketing