kézilabda, rövidhír, Sportmarketing — 2011/04/27 at 11:57

Kézilabda: a 21. század sportja hazai sikerekkel

by

A magyar klubcsapatok és a válogatottak hosszú évek óta a világ elitjébe tartoznak, és a 2014-es női Európa-bajnokság hazai rendezésével további hatalmas lehetőségek előtt áll a sportág. Helyzetelemzés sportmarketing és gazdasági szempontból.

Az AG Nielsen piackutatással foglalkozó cég felmérése szerint ma Magyarországon a labdarúgás után a kézilabda a legnépszerűbb és legnézettebb sportág. A nálunk nagy hagyományokkal rendelkező játék kinőtte európai kereteit és már Afrikában, Ázsiában, sőt Dél-Amerikában is kezd népszerű és igazi profi sporttá válni, ezért is emlegetik egyre gyakrabban a kézilabdázást a 21. század sportjaként.

A fokozódó verseny ellenére a magyar női és férfi csapatok őrzik helyüket a világ elitjében mind klub, mind válogatott szinten. Utánajártunk, milyen hatása van a nemzetközi sikereknek a hazai kézilabdaéletre, milyen gazdasági bázissal rendelkezik a második legjelentősebb hazai sportág és hogyan profitálhat egy hazai cég a kézilabdasportból.

A válság alól senki sem kivétel

Ahogyan a gazdasági válság elérte a teljes magyar sportéletet, úgy a magyar kézilabda klubokat sem kímélte. Ezt Kővári Árpád, az NB I-es férfi és női klubokat tömörítő Liga elnöke is megerősíti:

„Természetesen majdnem minden klubunk megérzi a gazdasági háttér gyengülését. Ez alól alig van kivétel, ráadásul ebben a helyzetben a pénzügyi stabilitás nem annyira az eredményektől, inkább tőlünk sokszor független tényezőktől függ. Ez azért is rossz, mert a forráshiány megnehezíti az előrelátó tervezést, a színvonalas utánpótlás nevelést és gyakran csak a fennmaradásért küzdenek a klubok. Ebben a harcban azonban derekasan helytállnak csapataink, amit bizonyít, hogy eddig nem került sor visszalépésre az NBI-ben. Ez főleg a sportág töretlen népszerűségének, meglévő támogatóinknak és kiemelkedő televíziós jelenlétünknek köszönhető.”

A kulcs a közvetítés

Ami a tévés jelenlétet illeti, ebben jól áll a magyar kézilabdasport. 2010-ben 785 óra – ez több mint egy teljes hónap (!) – kézilabda mérkőzést közvetítettek a televíziók Magyarországon. A magyar bajnoki meccseket az RTL Klub és a Sportklub közvetíti, míg válogatott meccseket az előbbi csatornákon felül még az MTV és a Sport TV is műsorra tűzi.

A képlet egyszerű: aki képernyőn van, az reklámot tud értékesíteni, aki reklámot értékesít, az stabil bevételre tesz szert. Ez jelenti most a mentőövet a csapatoknak.

„A magyar kézilabdasport továbbra is az egyik legeladhatóbb sportág idehaza és ma már szerte a világon is rengetegen követik, így egy nagy torna globális nézettsége akár az 1 milliárdot is túlszárnyalja” – mondja Schulek Csaba az MTV TeleSport főszerkesztője. „Nézettségi adatokból tudjuk, hogy a nézők kíváncsiak a magyar csapatokra és játékosokra. A válogatottak jó szereplése – mint azt a januári világbajnokságon is tapasztaltuk – az egész országot lázba hozta. Ezért is fontos a számunkra, hogy az MTV újra bekapcsolódjon a kézilabdameccsek közvetítésébe.”

A sportmarketing kora?

Egy 2010-es nemzetközi felmérés alapján a válság legkevésbé a nagyvállalatok sportmarketing kiadásait vetette vissza a többi marketingköltéshez képest. Sőt, a sportszponzoráció még növekedni is tudott a válság ellenére – világszerte egyre többen fektetnek sportba.

A jelenségnek az egykori válogatott labdarúgó, Esterházy Márton, adja meg magyarázatát, aki a Mega Sport Média tulajdonosaként a Sportfive sportmarketing ügynökség hazai képviselője:

„Egy komoly cég, amely az üzemi eredmények mellett imidzsére is ügyel, sikerrel használhatja ki a sportszponzoráció előnyeit. A legnépszerűbb játékosok és válogatottak képesek úgy megszólítani az embereket, hogy a mezükön vagy a pálya szélén feltűnő szponzorlogók a lehető legjobb színben tűnnek fel, szimpátiát keltenek. Ha ehhez még nagy tévés nézettség is párosul, akkor a cég számára biztos a siker. Külföldön rangot és megtiszteltetést jelent a legsikeresebb sportolók mezére felkerülni, a nehéz gazdasági környezet ellenére erre már a legnagyobb hazai cégek is rájöttek.”

Európa-bajnokság a láthatáron

A magyar kézilabdázás meghatározó csapatai, a férfi és női válogatottak folyamatosan vesznek részt a legnagyobb versenyeken, világ- és Európa-bajnokságokon. A legutóbbi férfi világbajnokságon az előkelő és rendkívül fontos hetedik helyet szerezte meg a Mocsai-csapat, ezzel elérhető közelségbe került a londoni olimpia. A női válogatott júniusban léphet a férfiak nyomába, amikor létfontosságú vb-selejtezőt játszik a német válogatott ellen.

A jó eredmények ellenére a Kézilabda Szövetség is folyamatosan keresi a támogatókat. Sinka László a Magyar Kézilabda Szövetség elnöke – már a 2014-es hazai rendezésű női Európa-bajnokság okán is – bizakodó:

„Rengeteg lehetséges partnerrel folytatunk egyeztetéseket, hiszen szeretnénk olyan támogatókra találni, amelyeket büszkén népszerűsíthetünk mind idehaza, mind nemzetközi szinten. A férfi csapatunk meccseit 6 millió néző látta januárban a világbajnokság alatt és ehhez még legalább 10 millió néző csatlakozott külföldről. Hiszünk benne, hogy értékes reklámfelületekkel rendelkezünk a férfi és női csapataink mezén és mérkőzésein egyaránt. Ráadásul a korábbi főtámogató kizárólagos logója lekerült a női mezről, így ott például egészen exkluzív felületet tudunk kínálni.”

A sportág jelene bizakodásra ad okot, de vajon milyen jövő elé néz a kézilabdasport a következő években? A 2014-es Női Kézilabda Európa-bajnokság megrendezése – amely információnk szerint közel másfél milliárd forintos költségvetéssel tervez – mindenesetre ígéretes lehetőségnek látszik üzleti szempontból is.

„Az, hogy Magyarország és Horvátország közösen rendezi meg a 2014-es Női Eb-t, hatalmas sportdiplomáciai siker” – folytatja Sinka. „Az elődöntők és a döntő Budapesten lesznek és a horvát partnerrel közösen minden helyszínre telt házas mérkőzéseket tudunk ígérni. Fantasztikus két hét lesz! 2004-ben már láttuk, mekkora vonzereje van egy ilyen eseménynek a szurkolók, a média és nem utolsósorban az üzleti élet számára. Az Európa-bajnokság alatt százmilliók figyelnek majd oda Magyarországra, ami kiemelkedő országimázs-építő reklám hazánknak is.”

A női Európa-bajnokság számokban

Időpont2014. december 7-21.
Rendező ország2
Résztvevő csapatok száma16
Mérkőzések száma47
Delegációk és hivatalos személyekkb. 450 fő
Sajtó, rádió, televíziókb. 600 fő
Külföldi szurkolókkb. 10 ezer
Nézők a helyszínenkb. 200 ezer
Várható televíziós nézettség600-700 millió néző

sportsmarketing.hu

2 Comments

  1. Most EB vagy VB lesz 2014-ben ? Az utolsó bekezdésben egyszer EB-t, egyszer VB-t ír a szerző. Tudom, hogy EB lesz, de azért jobban is figyelhettek volna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Megalakultak az EURO 2016 döntéshozó szervei

Jacques Lambertet iktatták be a 2016-os franciaországi labdarúgó Európa-bajnokság rendezőbizottságának elnöki posztjára, valamint az irányítóbizottság élére. Lambert készítette fel Franciaországot...

Close