olimpia, rövidhír, Sportgazdaság, Sportpolitika — 2011/01/25 at 15:25

Elkezdődtek a pénzügyi megbeszélések az Amerikai és a Nemzetközi Olimpia Bizottság között

by

Az Amerikai és a Nemzetközi Olimpiai Bizottság képviselői Lausanne-ban jöttek össze, hogy megkezdjék a tárgyalásokat a régóta tartó nézeteltérésük felszámolására a szponzorpénzekből és a közvetítési jogdíjakból származó jövedelem elosztását illetően.

Titkosnak szánt találkozóra érkeztek az Amerikai Olimpiai Bizottság [USOC] képviselői a Nemzetközi Olimpiai Bizottság [NOB] svájci központjába, de az Associated Press tudomást szerzett róla, és később mindkét fél megerősítette az információt.
Az egyórás megbeszélés volt az első hivatalos alkalom, hogy a két szervezet vezetői egy asztalhoz ültek a köztük lévő, hosszú ideje tartó feszült viszony enyhítésére. A problémát a jövedelem-elosztás jelenti: a nemzeti szövetségek többsége túlzott mértékűnek tartja az USOC 20 százalékos részesedését a globális szponzorpénzekből, és 12,75 százalékos részesedését az Egyesült Államokra vonatkozó közvetítési jogdíjakból.

Vita a pénz felett
Az első áttörés tavaly szeptemberben történt, amikor az USOC belegyezett, hogy 18 millió dollárral hozzájáruljon a 2010-es téli, és a 2012-es nyári játékok szervezésének adminisztrációs költségéhez. A jövedelem-elosztás átstrukturálására tett további egyeztetéseket 2013-ra ütemezték, de megállapodtak a előbbi kapcsolatfelvételben. Az új formula 2020-tól lépne életbe.
A televíziós közvetítési díjak – amelynek fele az amerikai piacról származik – jelentős részét adják a NOB bevételének. 2003-ban az NBC közel 2 milliárd dollárt fizetett a 2010-es és a 2012-es olimpia sugárzási jogaiért. A következő olimpiákért versenyző egyesült államokbeli TV-társaságok – NBC, ESPN, Fox és CBS-Turner – akár 4 milliárd dollárt is hajlandók lennének fizetni, igaz a ciklust szeretnék kettőről négy olimpiára kiterjeszteni.

USOC logó
Az amerikaiakat Svájcban Scott Blackmun, USOC vezérigazgató, Larry Probst, elnök és Fraser Bullock, üzleti igazgató képviselte, míg a NOB részéről Gerhard Heiberg, a marketing bizottság vezetője, Richard Carrion, a pénzügyi bizottság vezetője és Christophe De Kepper, általános igazgató volt jelen.
Bár hivatalosan sosem jelentették ki, de a két szervezet feszült viszonyának volt tudható, hogy 2005-ben New York 2012-es pályázata, tavaly pedig Chicago 2016-os kandidálása bukott el az olimpiák helyszínéről való szavazás korai szakaszában.

Forrás: Associated Press
Rajz: Frits Ahlefeldt-Laurvig illusztrációja

One Comment

  1. Pingback: Közel a megegyezéshez az Amerikai és a Nemzetközi Olimpia Bizottság | Sportsmarketing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Saját ESPN-csatornát kap a Texasi Egyetem

A Texasi Egyetem [University of Texas - UT] húsz évre szóló, 300 millió dollár értékű szerződést kötött az ESPN televíziós...

Close