A 2010-re szóló előrejelzések átlagosan 7,6 százalékos növekedést mutatnak a négy nagy amerikai liga sportszponzorációs bevételeiben. Tavaly az Egyesült Államok gazdasági recessziója éreztette negatív hatását, idén azonban kedvező fordulatot hozott a pénzügyi szektor és az autóipar visszatérése a sportba.
Az IEG kimutatása szerint az amerikai professzionális kosárlabda [NBA], jégkorong [NHL], amerikai foci [NFL], valamint baseball [MLB] bajnokság támogatóinak költése év végére eléri a 2,28 milliárd dollárt összesen, amely közel nyolc százalékkal több a 2009-ben regisztrált 2,12 milliárd dollárnál. A négy liga egyenként is bővüléssel számolhat.
Az észak-amerikai sportokat a gazdasági válság az elmúlt két évben komolyan érintette: kevesebb néző látogatott ki a mérkőzésekre, a vállalatok visszafogták szponzori kiadásaikat, valamint kisebb mértékben vették igénybe a felső árkategóriás üzleti és VIP belépőket, ezért a négy major ligában 2009-ben 3,9 százalékkal csökkent a szponzoroktól származó jövedelem.
A 2010-es fellendülés nagyrészt a pénzügyi szektor és az autóipar visszatérésének köszönhető. William Chipps, az IEG vezető szerkesztője az NBA-nek a spanyol BBVA bankkal, az NFL-nek a Bank of Americát váltó Barclays-szel, és az NHL-nek a Discover Financial Services-szel kötött új szerződését emelte ki példaként. A pozitív változásokhoz hozzájárult az is, hogy az NFL és az NBA elöljárói enyhítettek a szerencsejátékkal, valamint alkoholos italok forgalmazásával foglalkozó cégek szponzorációs lehetőségeinek korlátozásán.
Arányait tekintve az NHL teljesített a legjobban, 299 millió dollárról 327 millió dollárra tornászva fel sportszponzorációs bevételeit egy év alatt, amely 9,4 százalékos növekedéssel egyenlő. A jégkorong ligát az NBA követte, 8,5 százalékos bővüléssel, [536 millió dolláron zárva], harmadik helyen az NFL következett 7 százalék plusszal [870 millió dollár], negyedikként pedig az MLB végzett 6,7 százalékos expanzióval [548 millió dollár].
A jövő hónapra ígért, egész évet magába foglaló jelentés várhatóan az egyesült államokbeli teljes sportszponzorációs piacra vonatkozóan is magasabb növekedést fog mutatni az év elején jósolt 2,8 százaléknál, annak ellenére, hogy az amatőr sportok, az autóverseny, a tenisz és a golf gazdasági teljesítménye elmaradt a tervezettnél.
Forrás: reuters.com