A 2012-es labdarúgó Európa-bajnokságnak Lengyelországgal közösen otthont adó Ukrajna vezetése bejelentette, hogy az eredeti 9 milliárd dollárról 7 milliárdra csökkenti a rendezésre szánt keretet. Az elvonás elsősorban infrastrukturális és autópálya építési beruházásokat érint.
A futballrajongók körében komoly aggodalmat váltott ki az ukrán kormány bejelentése, amely szerint az eredeti elképzelésekhez képest 22 százalékkal kevesebbet költenek a két év múlva esedékes labdarúgó Európa-bajnokság előkészületeire és lebonyolítására. Mivel a költségvetés csökkentése az úthálózat és az infrastruktúra fejlesztését érinti leginkább, a szurkolók a mérkőzések helyszínei közti közlekedés, valamint a repterekre, szálláshelyekre való eljutás zökkenőmentességét látják veszélyeztetve.
Borisz Kolesznyikov miniszterelnök-helyettes azonban tagadta, hogy az állami hozzájárulás jelentős elvonása rontaná a turisták Európa-bajnokság nyújtotta élményeit, próbálva mindenkit megnyugtatni, hogy nem lesz gond a közlekedéssel sem. „Elmaradtunk a menetrendtől. Úgy terveztük, hogy sokat költünk autópálya építésre, de most arra kényszerülünk, hogy a stratégiailag legfontosabb utakra koncentráljunk. Ezek az országhatártól, illetve a repterektől a stadionokhoz, szállodákhoz vezető utak, valamint a rendező városok körüli gyűrűk. Számításaink szerint 7 milliárd dollárnál nem fogunk többet költeni” – nyilatkozta Kolesznyikov.
„Nem könnyű megmondani, hogy mennyit nyerhet az ország a rendezéssel. Ami biztos, modern stadionjaink és reptereink lesznek és teljesen új infrastruktúránk. Ez az igazi kincs” – utalt arra az ukrán politikus, hogy a legrangosabb nemzetek közötti UEFA esemény lebonyolítását esetleg pénzügyi veszteséggel zárhatják.
A 2012-es labdarúgó Európa-bajnokságra a szervezők 750 ezer vendégszurkolót várnak. A torna rendezési költségét előzetesen 18 milliárd dollárra becsülték, amelynek fele üzleti befektetőktől származik.
A mérkőzéseknek – ukrán részről – otthont adó városok: Kijev [a döntő kijelölt helyszíne], Harkov, Lviv és Donyeck.
Forrás: guardian.co.uk