A nézők tízezrei gyakran órákon át várakoznak minden nap a háromhetes körverseny során a francia utak szélén, hogy néhány pillanatra láthassák az előttük elszáguldó kerékpárosokat. Túl nagy lehetőség ez a vállalatok számára a termékeik, szolgáltatásaik népszerűsítésére ahhoz, hogy kihagyják. 1930-ban néhány autóval indult, ma már 20 km hosszú a Tour de France promóciós karaván.
Az 1903 óta megrendezett Tour de France a húszas évek végére kezdett veszíteni érdekességéből, mert a csapatok taktikáját egyre inkább a kereskedelmi érdekek alakították, ráadásul a hazaiak csak elvétve tudták elhódítani a végső győzelmet. A legendás versenyigazgató Henri Desgrange az 1930-as körversenyre ezért komoly változtatásokat vezetett be. Minden résztvevőnek azonos kerékpáron kellett indulnia és a szponzorált csapatokat felváltották a nemzeti együttesek. A szponzoroknak viszont alternatív lehetőséget kellett kínálni a reklámozásra.
Ekkor kapták meg a lehetőséget, hogy hirdetésekkel borított autókkal járjanak a mezőny előtt és szórakoztassák, termékmintákkal, kisebb ajándékokkal lássák el a kerékpárosokra várakozó tömeget. A sajtó kevésbé volt elragadtatva ettől a lépéstől, a szurkolók viszont annál inkább. Néhány év múlva már több mint harminc jármű alkotta a promóciós célokkal közlekedő karavánt.
A hetvenes években a televízió rohamos terjedésének köszönhetően a szponzorok figyelme az új médium felé fordult. A nyolcvanas évek végére azonban a tv-hirdetések ára olyan mértékben megnőtt, hogy a promóciós karaván ismét költséghatékonyabb formát jelentett a nézők elérésére, valamint kitűnő lehetőséget a lokális vállalatoknak a márkaismertségük növelésére.
A promóciós karaván azóta a szponzorok dizájn-különversenyévé vált, hogy ki tud látványosabb, ötletesebb és grandiózusabb járművet kreálni. Az ajándékokat osztogató, csillogó műsorokkal szórakoztató színes forgatag napjainkra a Tour de France szerves részévé vált és óriási népszerűségnek örvend a szurkolók között. A szervezők felmérése alapján a nézők 39 százaléka elsősorban a promóciós karaván miatt látogat ki a versenyre.
A promóciós karaván számokban:
- 20 km hosszú felvonulás
- 160 dekorált járműcsoda
- 600 hostess
- 33 márka, amely életre kel
- 16 millió ajándéktárgy
- 200-500 ezer euró befektetés a projektbe minden egyes hirdető részéről
Forrás: letour.fr, pezcyclingnews.com
1 hozzászólás
Pingback: Miért fantasztikus a Tour de France szurkolói élmény? | sportsmarketing.hu