FIFA, labdarúgás, rövidhír, Sportmarketing — 2010/07/12 at 16:13

A vb-labdák evolúciója

by

A dél-afrikai labdarúgó világbajnokság tegnap esti döntőjében a torna hivatalos labdájának egy különleges kiadásával játszottak a csapatok. A Jo’bulani tulajdonképpen a Jabulani ikertestvére, amely a nevétől eltekintve csak a színében különbözik, mégis jelentős marketingkommunikációs értékkel bír. A vb-labdák hatalmas fejlődésen mentek keresztül 70 éves történetük során.

A Hollandia – Spanyolország döntőn látott Jo’bulani a dél-afrikai világbajnokság többi mérkőzése során használt Jabulani különleges változata. Mindkettő az adidas terméke és a nevükön kívül csak a színükben különböznek. A Jabulani 11 színe Dél-Afrika 11 hivatalos nyelvére, az országot alkotó 11 népcsoportra, valamint a csapatokat alkotó játékosok számára utal. Ezzel szemben a Jo’bulani színe az arany, amelyet a győztesnek járó érem színe, a döntőnek otthont adó Johannesburg rövidített neve [Jo’burg] és beceneve – az „Arany Városa” – miatt kapott.

Jo'bulani
A Nemzetközi Labdarúgó Szövetség a világbajnokság kezdeti évtizedeiben nem volt fogékony a hasonló marketingfogásokra, a hirdetésektől mentes labdákat részesítették előnyben. Ennek ellenére már az 1930-es uruguayi rendezésű világbajnokságnak is megvolt a maga labdaügye. Akkoriban minden résztvevő válogatott – 13 volt belőlük – a saját labdáját kívánta használni a mérkőzésein, ezért a házigazdák Argentína elleni döntője előtt különös kompromisszumra kényszerültek a felek. Az argentinok egy Buenos Aires-i manufaktúrában készülő Tientóhoz ragaszkodtak, míg az uruguayiak a hazai gyártású T-modelt részesítették előnyben. Végül pénzfeldobással döntötték el, hogy az első félidőben a Tientót, a másodikban a T-modelt használják a csapatok.

VB-labdák 1930-2010
A világbajnokságokon1950-ben használtak először szelepes, nem fűzős labdát [Duplo T]. A televíziós közvetítések elterjedésének köszönhetően 1970-ben jelentek meg a fekete-fehér játékszerek [Telstar], amelyek jól láthatóak voltak a nézők számára a fekete-fehér készülékekben. Az adidas ekkor vált a vb-k egyeduralkodójává a labdák terén – azóta a német cég a hivatalos labdagyártója a világbajnokságoknak. 1986-ban a szintetikus anyagok győzelmet arattak a hagyományos bőr alapanyag felett [Azteca] és bármilyen meglepő, 2006-ban játszottak először vb meccset nem tűvel varrt labdával [Teamgeist].

A vb-labdák fejlődése

Forrás: worldcupblog.org, alkotoelem.hu, Nemzeti Sport Magazin II. évfolyam 6-7.szám

One Comment

  1. Pingback: Labdakörkép az európai topligákban | Sportsmarketing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Nyereményjáték sorsolás

Megtartottuk a Sportsmarketing Hungary és a Sportmánia közös nyereményjátékának sorsolását. A sorsolásról készült videó megtekinthető az alábbiakban vagy a Sportsmarketing...

Close