A világ egyik legelzártabb országáról nagyon kevés információ áll rendelkezésre. Azt is csak találgatni lehetett, hogy milyen mezben szerepel a csapat a pénteken rajtoló labdarúgó világbajnokságon, amíg a múlt hét végén hivatalossá vált, hogy az olasz Legea sportmárka gyártja le a kommunista vezetők kérésének megfelelő minimalista szerelést.
Észak-Korea 44 év távollét után tér vissza a labdarúgó világbajnokságra a pompeii székhelyű Legea mezeiben. Az olasz cég négy évre szóló, négy millió eurót érő szerződést kötött a diktatúra uralta állammal, tíz millió euró bónuszt ajánlva fel arra az esetre, ha megnyerik a tornát – a Ladbrokes fogadóiroda szerint erre 1:1000 az esély.
A nemzetközi sajtó szerint Észak-Korea több ajánlatot is kapott, egyebek mellett a China Hongxing Sports-tól, amely a selejtezősorozat során használt felszerelést biztosította számukra. Ri Kang Hong, a labdarúgó szövetség főtitkára nem indokolta sem a Hongxing, sem vélhetően több európai márka elutasítását, csupán a Legeaval kötött üzletet erősítette meg.
A dizájn kialakítása sem ment zökkenőmentesen, mert az ország elöljárói visszautasították a Legea első tervét, mondván a fehér csík a vörös mez front részén keresztül túl modern. „Mi nem szeretjük a feltűnő dizájnt. Hazai mérkőzéseinken a nemesinek tekintett fehér színűben, míg idegenben a zászlónkban is szereplő vörösben játszunk, amely szenvedélyünket és szívünket szimbolizálja. Az egyszerű dizájn ezt tisztábban kifejezi” – nyilatkozta Ri Kang Hong.
Az 1966-os angliai világbajnokságon – amikor a mezgyártók még egyik válogatott felszerelésén sem szerepeltek – Észak-Korea játékosai egyszerű vörös pólóban léptek pályára. Napjainkra viszont a sportszermárkák hatalmassá nőttek és velük fejlődött az iparág is: Anglia évente 34 millió eurót érő szerződésben áll a Nike érdekeltségébe tartozó Umbroval, amely a legnagyobb volumenű a 32 vb-résztvevő közül.
Észak-Koreában azonban nincs piaca a mezeladásnak, és a nyugati bajnokságok nem szerepelnek a helyi médiában – ezért az óriási különbség a számok között. Angliánál maradva érzékeltetésképpen, a Premier League hátsó régiójában szereplő együttesek kapnak az észak-koreaiakhoz hasonló összeget a hivatalos sportszergyártóiktól.
A Legea célja az üzlettel, hogy a nagyok – adidas, Nike, Puma – mellett labdába rúghasson a világbajnokságon és ismertebbé tegye nevét a nemzetközi színtéren. Az akció azonban könnyen balul sülhet el, ha nem dolgoznak ügyesen a kommunikációs szakembereik. „A Legeanak mindent meg kell tennie, hogy élesen elhatárolja a csapatot a rezsimtől, különben úgy járhatnak, hogy az emberek nem vásárolják a termékeiket, mert egy diktatúrát támogatnak” – utalt Simon Chadwik, sportgazdasági szakértő, az Észak-Koreával kapcsolatos percepcióra.
Daniele Nastro, a Legea marketing igazgatója rövidre zárva a kérdést, csak annyit mondott, hogy „a politikának nincs helye a világbajnokságon”.
Forrás: bloomberg.com