A MotoGP vasárnapra kiírt japán nagydíja elmarad, a Forma 1 csapatok Kínában rekedtek a múlt hétvégi futam után, a rally világbajnokság szereplőinek nagy része pedig Európát átszelve kellet hazaautózzon Törökországból – mindez az izlandi vulkánkitörés okozta, a kontinens nagy részén érvényben levő légtérzár miatt.
A japán MotoGP lett az első nagy nemzetközi sportesemény, amelyet el kellett halasztani az európai légtérben található vulkáni hamufelhő miatt. Noha a teherszállítmányok nagy része már az ázsiai országban van, a közel 1000 fős személyzet zöme nagy valószínűséggel nem tudna időben eljutni Motegibe a csapatok európai központjából. A szervezők nem szeretnének kockáztatni, ezért futamot áttették október 3-ára, arra az időszakra, amikor a mezőny ismét Ázsiában jár.
A Forma 1 közösségének eközben épp fordított a problémája, mert a hétvégi kínai nagydíj után adódtak gondjaik az Európába való visszatéréssel. Néhány pilóta elegánsan megoldotta a helyzetet: Mark Webber hazautazott Ausztráliába, Nico Rosberg Thaiföldön pihen, Lewis Hamilton pedig Dél-Afrikába repült, hogy eleget tegyen szponzori kötelezettségeinek. A technikai személyzet és a média munkatársainak nagy része azonban Sanghajban ragadt. A Forma 1 autók szintén Kínában vannak még, mert az őket szállító tehergépek nem tudtak kirepülni európai bázisukról.
Minden Forma 1 csapat főhadiszállása Európában – a tizenkettőből nyolcé ráadásul Angliában – van, tehát úgy néz ki, hogy még mindenképpen néhány napos kényszerpihenő vár rájuk. A következő versenyre május 9-én kerül sor Barcelonában. Ennek megrendezését egyelőre nem fenyegeti veszély, de jelentősen csökken a felkészülési idő, ami kellemetlenségekhez vezet.
A WRC [rally világbajnokság] résztvevői Törökországban szerepeltek az elmúlt hétvégén, ahonnan sokan autókkal és buszokkal voltak kénytelenek hazatérni a kontinens különböző pontjaira. A rally-soknak kegközelebb május 7. és 9. között Új-Zélandon kell versenyezniük. A felszerelés nagy része teherhajókon utazik a következő állomásra, amelyben nincs fennakadás, de komoly problémát okoz a csapatoknak a lerövidült felkészülési-szervizelési időszak, valamint a Törökországból való hazajutás jelentősen megnőtt költsége.
„Ami normális körülmények között egy 500 fontba kerülő út lett volna, most 1500 fontból hozható ki. Ha ezt megszorzod 88 utassal, akkor jelentős különbséget tapasztalsz a költségekben. Ráadásul kétséges, hogy sikerül-e mindent és mindenkit időben eljuttatni Új-Zélandra” – nyilatkozta Andrew Wheatley, az M-Sport vállalatfejlesztési menedzsere.
Forrás: reuters.com, espnstar.com