Bár a Winter Classic név azt sejteti, hogy a jégkorongsport egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó eseménye komoly hagyományokkal rendelkezik, valójában egy nagyon új kezdeményezésről van szó. Az első Winter Classic-ot csupán 2008. január 1-én rendezték az Egyesült Államokban, de mára már nemcsak sportértéke, hanem kereskedelmi-, és marketingértéke is jelentős.
Annak érdekében, hogy ezeket az értékeket feltárjuk és a Winter Classic hagyománnyá érését nyomon követhessük, kicsit korábbról kell a történeti visszatekintést kezdenünk. Egészen pontosan 2001. január 6-tól. Ekkor került sor az első szabadtéri bajnoki összecsapásra, a Cold War [Hidegháború] néven elhíresült, két Michigan állambeli egyetemi csapat meccsére. A mérkőzést nem a szokásos helyi jégcsarnokban, hanem egy amerikai foci stadionban felállított ideiglenes jégkorongpályán rendezték meg. Ez a lépés lehetővé tette, hogy hoki vonatkozásban világrekordot jelentő 74 544 néző legyen jelen a rangadón.
Az egyetemi összecsapás sikere és az iránta való hatalmas érdeklődés felkelthette a földkerekség legszínvonalasabb jégkorongbajnoksága, az NHL vezetőinek figyelmét. Elkezdtek azon gondolkodni, hogyan hozhatnának össze hasonló eseményt a saját ligájukban. Elég hamar sikerült nekik. 2003. november 22-én került sor az első szabadtéren rendezett alapszakaszbeli – tehát nem bemutató – NHL mérkőzésre. A Heritage Classic néven ismert összecsapáson az Edmonton Oilers fogadta a Montreal Canadians-t. Helyszíni nézőcsúcsot nem hozott a két kanadai csapat találkozója, de azért az edmontoni amerikai foci stadionban megjelent 57 167 néző nem lebecsülendő. Elképzelhető, hogy a közel -18 fokos hideg tartotta otthon az embereket, mert amúgy sokan voltak kíváncsiak rá – NHL mérkőzések tekintetében kanadai nézettségi rekordot döntött a közvetítés.
Ezután kicsit nagyobbat ugrunk az időban. A következő állomás a hagyományt teremtő első Winter Classic 2008. január 1-én. A New York legnagyobb – egyébként elsősorban szintén amerikai foci meccseknek otthont adó – stadionjában megrendezett Pittsburgh Penguins – Buffalo Sabres összecsapásra 71 217-en látogattak ki. A mérkőzés nevezetessége, hogy az volt az első szabadtéri NHL-alapszakaszbeli mérkőzés az Egyesült Államokban.
A második Winter Classic szervezésekor figyeltek arra, hogy ugyanazon a napon legyen az esemény, mint az előző évben. 2009. január 1-én egy baseball stadionban állították fel az ideiglenes jégkorongpályát, ahol a Detroit Red Wings és a Chicago Blackhawks feszült egymásnak. 40 818 néző fért el a stadionban, de negyedmillió jegyigénylés futott be. Nem meglepő tehát, hogy 4,4 millió nézőt szögezett a képernyők elé az 50 kamera által vett esemény – 1975 óta nem néztek ennyien NHL-alapszakaszbeli meccset.
Néhány napon belül, 2010-ben is – most már hagyományosnak mondhatóan – január 1-én lesz a következő Winter Classic. A Boston Bruins – Phiadelphia Flyers összecsapásra ismét egy baseball stadionban kerül sor. Óriási a készülődés és minden eddiginél nagyobb az érdeklődés. A Winter Classic külön honlapot kapott, amely az NHL színvonalának megfelelően nagyon igényes és rengeteg információt, érdekes adatot tartalmaz a mérkőzésről, a pályaépítésről, a közvetítésről. Minden eddiginél több kamera veszi majd a meccset és a több mint félnapos adás során végeláthatatlan a minőségi elő-, és utóprogramok sora. A csapatok pedig – ugyancsak a hagyományoknak megfelelően – retró mezekkel készülnek a nem mindennapi csatára.
Azon kívül, hogy a Winter Classic egy látványos és különleges sportesemény, marketing szempontból is rengeteg értékkel bír. Először is nagyszerű lehetőség a jégkorong népszerűsítésére. A vezetők az NHL-t a televízión keresztül promotálhatják, amely növeli a liga márkaértékét. Nem beszélve arról, hogy a csapatoknak extra bevételt jelent. A TV társaságok szintén jól járnak, mert ez egy egyedi alkalom arra, hogy különleges NHL programmal szolgáljanak a jégkorongot szerető nézőknek. A szponzorok tovább mélyíthetik kapcsolatukat az NHL-lel és nem utolsó sorban kiváló megjelenési lehetőséget kapnak. Ez utóbbi kreatív kihasználására példa a Reebok sportszergyártó cég, az NHL mezek beszállítója, 2009-es „Lost Logo Challenge” [Találd meg az elveszett logót] játéka. Arra buzdították a helyszíni és TV-nézőket, hogy találják meg az egyetlen játékost a jégen, akinek hiányzik a Reebok logó a mezéről. Mindkét kategória egy-egy szerencsés nyertese jegyet kapott a Stanley Kupa – az NHL nagydöntője – mérkőzésre, valamint 1000 dollár értékű vásárlási utalványt, amelyet elkölthetett nhl.com-on – többek között természetesen Reebok cuccokra.
Véleményem szerint azért nagyon jó még a Winter Classic, mert prezentálja egy sportágnak a megszokottól eltérő környezetben való megjelenését színvonal csökkenés nélküli, rendkívül magas minőségben. Ez a tény a sportág értékét növeli, ami sokat számít a rajongók, az együttműködő partnerek, a szponzorok és a média szemében.
A szabadtéren rendezett jégkorong mérkőzések népszerűségének hatása Európába is eljutott. 2007-ben Svájcban rendezték meg az európai klub hoki legnagyobb nézőszámú (30 076 fő) meccsét. Hazánkban éppen a napokban aratott a Ferenváros 2-1 arányú győzelmet az Újpest felett a Kisstadionban a magyar Winter Classic-on, míg Ausztriában január 9-én rendeznek KAC-VSV jégkorong rangadót egy labdarúgó stadionban.
1 hozzászólás
Pingback: A stadionokat is megtölti a jégkorong az NHL-ben | Sportsmarketing