A sportsdirect.com@St James’ Park Stadium nem a Newcastle United stadionjának e-mail címe, hanem a stadion új neve. Mit jelentsen ez? Mike Ashley klubtulajdonos újabb szurkája – az őt egyáltalán nem kedvelő – szurkolók felé vagy egy zseniális marketing fogás?
Mike Ashley. Ez a név nem cseng túl jól a Newcastle United szurkolók körében. A fent nevezett úriember 2007-ben vásárolta meg a hatalmas adóságot felhalmozott klubot. Rendet tennie nem sikerült, egymást váltották a szakvezetők a csapat élén, és a fejetlenség odáig vezetett, hogy a Szarkák idén nyáron kénytelenek voltak búcsút venni a Premier League-től.
A helyzet az utóbbi időben rendeződni látszott. Chris Hughton személyében stabilnak mondható szakvezetőt találtak, akinek irányításával a csapat élen áll az angol második vonalnak számító Championship-ben. Ráadásul Ashley a közelmúltban letett a klub eladásának szándékáról, visszavonta a piacról. Minden afelé mutatott tehát, hogy végre elkezdett hosszabb távon is a klub érdekeit szem előtt tartva gondolkodni, és a szurkolók kedvében járni.
Ám ekkor jött a bejelentés, hogy azt a stadiont, amelyet az egyesület 1892-es alapítása óta mindenki St James’ Park néven ismer, azonnali hatállyal átnevezik és a szezon végéig a sportsdirect.com@St James’ Park Stadium lesz olvasható a falakon. Mondani sem kell, a Sports Direct Ashley saját cége…
Érthető, hogy a szurkolók ilyen körülmények között nem fogadták kitörő örömmel a kezdeményezést, és a klub történelmének, hagyományainak megcsúfolását emlegették a leginkább egy e-mail címre emlékeztető új név kapcsán. Még az Angol Parlament Alsóházában is témát jelentett a névváltoztatás.
Most nézzük azonban a másik oldalt, mivel indokolták ezt a váratlan lépést. A Newcastle United szponzori szerződései lassan lejárnak és szeretnék maximalizálni bevételüket, felfedezni lehetőségeiket, és megmutatni a befektetőknek, mennyi mindent kaphatnak a pénzükért. Elsődleges célpontként a távol-keleti elektronika ipari cégek szerepelnek, mert jó lenne egy új óriás képernyő a stadionba, amelyen mérkőzés szituációk ismétlését, információkat, vagy éppen hirdetéseket lehet közvetíteni.
A klub vezetői biztosra veszik, hogy sikerül szponzort találni a következő szezonra és akkor új neve lehet a stadionnak. Figyelnek a hagyományok tiszteletben tartására is, ígérik, a St James’ Park soha nem fog eltűnni a névből, mindig ott lesz az @ után.
Az ötlet szerintem alapvetően nem rossz. Az időzítés nem megfelelő, és figyelmen kívül hagyták a labdarúgás – vagy tágabb értelemben a sport – egyik legfontosabb sajátosságát, hogy rendkívül emocionális reakciókat vált ki a fogyasztóból, vagyis a szurkolókból. Viszont látok fantáziát az elképzelésben.
Véleményem szerint jó ötlet, hogy megtartják a St James’ Park nevet. Ez minden foci szerető számára ismerősen cseng, és valóban olyan tradíciókkal rendelkezik, amelyet kár lenne veszni hagyni. Az, hogy előtagot kap, úgy gondolom remek lehetőséget jelent a szponzorok számára. Rövidebb távra lehet gondolkodni és marketing szempontból dinamikusabban lehet használni a stadion nevét, nem jelent ugyanis több évtizedes elköteleződést, mint például az Arsenal esetében az Emirates, amely az új szentély felépítésének támogatása fejében kapta meg a névhasználati jogokat.
A bizonytalan időkben az érdeklődőknek lehetőségük van néhány éves időtartamra szerződést kötni a stadion szponzorációra, ami szerintem pozitív dolog. Továbbá nagy előnye, hogy sokkal inkább a napjainkra jellemző dinamikus médiafelületként lehet alkalmazni egy eddig meglehetősen rugalmatlanul kezelt tényezőt. Nem feltétlenül szükséges ugyanis a hosszú élettartamú cégnevek használata, hanem bevethetők az általában rövidebb életgörbéjű márkanevek vagy akár a kiemelkedő aktualitások.
Az email-címre emlékeztető név valóban bizarr első ránézésre, ezt el kell ismerni. Viszont az elektronikus levelek mindennapjaink részei, nem teljesen idegen a modern világ emberétől ez a formátum. Ráadásul nem vagyok biztos abban, hogy a sportsdirect.com@St James’ Park Stadium nevetségesebben hangzik, mint az Arnold Schwarzenegger Stadion (a Sturm Graz otthona, ma már UPC Arena), vagy éppen a KitKat Crescent (York City), a Home Depot Center (LA Galaxy), vagy a Pizza Hut Park (FC Dallas).