A sport és a média kapcsolata mindig is különleges volt. Rengeteg nézőpontból lehetne ezt a kapcsolatot vizsgálni, csupán a marketing felől közelítve is több reláció érdemes a tanulmányozásra. Közvetítési jogok, reklámidő értékének alakulása, szurkolótábor növelése, új piacok meghódítása. Csak hogy néhányat említsek. Most mégis egy kevésbé kézenfekvő aspektust választottam.
A sport és a média kölcsönös egymásra hatását nem kell különösebben bemutatni. Emberek milliói vásároltak rádiót, majd televíziót, hogy az otthonukból követhessék figyelemmel a sporteseményeket, és számos TV társaság költött óriási pénzeket arra, hogy megszerezze egy sportesemény közvetítési jogát, magasabb státuszt kivívva magának ezzel a lépéssel.
Az adók szeretnének sportot közvetíteni, hogy biztos és jelentős közönséget vonzzanak, magasabb bevételhez jussanak a reklámidő értékesítésből, új előfizetőket nyerjenek meg, és növeljék tekintélyüket a többi adó között. A sportágak szeretnének a médiába kerülni, mert könnyebben találnak szponzort, több belépőt tudnak eladni, nő a sportág iránt érdeklődők száma és az ő státuszuk is a sportberkekben.
A televízió otthonunkba hozza kedvenc csapatunkat, sportolónkat. Napjaink fejlett technikájának, az ismétléseknek, lassításoknak köszönhetően semmiről sem maradunk le, még a legapróbb mozdulatokról sem. A marketingszakemberek pedig ezt teljes mértékben ki is használják. Ma már nemcsak nagy és kerek egész dolgokban lehet gondolkodni mint, hogyan tegyünk piacképessé egy klubot, egy versenyzőt, hanem olyan finomságokat is meg lehet ragadni, mint egy jellemző mozdulat, győzelmi ünneplés.
Legutóbb a Puma tette ezt a sprintkirály Usain Bolt győzelmi pózával. A jamaikai futó tavaly az olimpiai diadalait ünnepelte emlékezetes pózolással. Magabiztos versenyzésének – vasárnap óta friss világbajnok és tovább javított saját világcsúcsán – , mosolygós, laza természetének köszönhetően azóta is reflektorfényben van, és egyre gyakrabban vághatja magát a védjegyévé vált testhelyzetbe.
A Puma marketingesei megragadták a lehetőséget és – egyelőre kísérleti jelleggel, csak Berlinben az atlétikai világbajnokságon kapható – Bolt Arms névre hallgató vállra szerelhető „műkezekkel” kedveskednek a rajongóknak, akik így biztathatják, utánozhatják kedvencüket.
A Bolt Arms bevezetéséhez még egy rövid reklámfilmet is forgattak, hogy tovább növeljék a felhajtást.
Nem újdonság egy saját sportágában kiemelkedő, nagy népszerűségnek örvendő sportoló jellemző mozdulatának kiragadása és aköré egy teljes márka felépítése. Legjobb példa erre a Nike cég Air Jordan márkája. A Nike a valaha volt egyik legjobb kosaras Michael Jordan jellegzetes, szétterpesztett lábakkal végrehajtott zsákolására építette ezt a márkát. Cipők, ruházati termékek, kiegészítők sokaságát dobva piacra az emblémával ellátva, Jordant személyesen használva a promóció során.
A labdarúgás sem maradhatott ki a sorból, és ki más lenne főszereplő, mint David Beckham. Az adidas jött ki néhány éve Beckham szabadrúgását stilizáló logóval ellátott termékekkel.
A Bolt Arms-hoz hasonló a kerékpár világából a friss Tour de France bajnok Alberto Contador jellegzetes ünneplése, aki kezével pisztolyt formázva szokott áthaladni a célvonalon egy-egy győztes szakasz után, vagy ezzel a pózzal ünnepel a díjátadó pódiumon.
A felsorolt példák sok mindenben eltérnek. Van köztük olyan, amelyik egyéni sportolótól ered, van amelyik csapatjátékostól, van olyan, amelyik profin felépített és viszonylag hosszú életű márka (Jordan), van amelyik szintén profin felépített, de a cég márkaportfoliójában kevésbé meghatározó (Beckham), és van amelyik még csak kezdődő jelenség, de bármi lehet belőle (Bolt, Contador).
A sikerrecept lényege viszont minden esetben ugyanaz. Kell egy jó karakter, olyan sportoló, aki hosszú távon kiemelkedő eredményekre képes a saját sportágában, népszerű a közönség körében és a média számára is érdekes. Elmaradhatatlan hozzá a jellemző mozdulat, amit gyakran lehet ismételni, és persze kell egy jó marketing csapat. A technikai háttér adott hozzá, a közvetítésekben semmiről sem fogunk lemaradni. Sem a mozdulat születésekor, sem később, a már felépített márka népszerűsítésekor.
4 hozzászólás
Shaq Dunkman
régen Reebok
http://www.sportsgalleryweb.com/images/basketball/specialty/shaq_shoe_gameused_black_back_large.jpg
ma Nike
http://www.brandsoftheworld.com/categories/sports/134046.html
Jó kiegészítés. Remek példa arra is, hogyan lehet átvinni egy márkát egyik cégtől a másikhoz a sportban, ahol a pályafutása alatt a sportoló nemcsak a csapatokat váltogatja, hanem gyakran egyéni szponzorait is.
Pingback: Usain Bolt rekordösszegű szerződést kötött a Pumával | Sportsmarketing
Pingback: Usain Bolt hosszabbított a Pumával | Sportsmarketing