Napjainkban az online kommunikáció szerves része bármely szervezet marketing tevékenységének. Nincs ez másképp a sportklubok esetében sem, bár a magyar egyesületek – ezen a téren is – jelentős elmaradásban vannak az üzleti szférához és külföldi társaikhoz képest egyaránt. Természetesen jó néhány olyan sportoló vagy csapat van a világon, amelyeket viszont jó példaként lehet említeni. A Tour de France aktualitása miatt Lance Armstrongra esett a választásom.
Lance Armstrongról ugye tudjuk, hogy rákbetegségből kigyógyulva nyert zsinórban hét Tour de France-ot, amire senki más nem volt még képes. Pályafutását egyszer már befejezte, de három év kihagyás után idén újra versenybe állt, és noha úgy néz ki, nem lesz meg a nyolcadik sikere, a mezőny egyik legnagyobb (média)érdeklődés övezte tagja.
A kitűnő sportoló üzletemberként sem utolsó. Betegsége idején – még Tour de France sikerei előtt – létrehozta a Lance Armstrong Alapítványt, és a rák elleni küzdelem élharcosa lett. Ezen sokat lendített, amikor megjelent a sárga Livestrong szilikon karkötő, amely megvásárlásával az alapítványát lehetett támogatni, viselésével pedig a nemes cél mellé állást kifejezni.
Ez a hármas: Lance Armstrong, az alapítványa és a Livestrong szemlélet mára szinte egybeforrt, egymástól szétválaszthatatlanok, és ehhez kapcsolódik a tökéletesen felépített kommunikáció, amelynek minden részletét, így az online megjelenést is a profizmus jellemzi.
Alapnak mindenképpen kell egy jó honlap. Ebből rögtön hármat is kapunk. Az egyik az Armstrong saját neve alatt futó lancearmstrong.com, amely talán a legkevesebb tartalommal bír, de minden szükséges információ megtalálható róla. Természetesen az alapítványának is van egy honlapja, a livestrong.org, a szervezet tevékenységéről, elért eredményeiről, a rákbetegségről, gyógyításáról és megelőzéséről. És nem maradhat ki a sorból a Livestrong eszmény sem livestrong.com, amely tulajdonképpen egy nagyon jól kidolgozott, sok hasznos tanácsot, segítséget nyújtó egészség, fitness és életmód oldal, részletes Amstrong és Tour információkkal.
Ezek mellett szükség van még blog oldalra, ahol kevésbé formális módon lehet kapcsolatba lépni a rajongókkal, érdeklődőkkel. Bár a livestrongblog.org oldalon főleg az alapítvány hírei szerepelnek, azért Armstrong-ról is rendszeresen kerülnek fel bejegyzések. A stílus könnyedebb, a tartalom gyakrabban frissül és az egész oldal interaktívabb, mint a honlapok esetében – ahogyan az a blogoknál lenni szokott.
Most már jöhetnek a közösségi oldalak, amelyek tovább finomítják a kommunikációt és még közvetlenebb kapcsolat kiépítésére alkalmasak. A bejegyzések rövidek, ezért hamarabb lehet újakat létrehozni, és itt már minden az interaktivitásról, kapcsolati hálók építéséről szól. A cél az érdeklődők bevonása, a felhasználók üzeneteket küldhetnek Armstrongnak és egymásnak, videókat, képeket cserélhetnek, tehetnek közzé. Armstrong/Livestrong megtalálható a Facebook, és a MySpace közösségi oldalakon, a YouTube videómegosztón, és a Flickr fényképmegosztón.
És ha mindez még nem lenne elég, követni lehet őt a Twitteren is, amely egy ismeretségi hálózat és mikroblog egyben. A felhasználók maximum 140 karakter hosszúságú üzeneteket írhatnak a saját profiljukra, de ezt azonnal megkapják azok is, akik erre feliratkoztak. Mivel ez a szolgáltatás nemcsak webes felületeken keresztül működik, mint az eddig említettek, hanem például SMS-ben is, ezért szinte bárhonnan, bármikor lehet bejegyzést küldeni. Ennek köszönhetően naponta számos üzenetet tesznek közzé a felhasználók, így virtuálisan nagyon közel kerülhetünk kedvencünkhöz, szinte vele élhetjük meg a napját, minden apró-cseprő dolgáról tudomásunk lehet. Láthatjuk, hogyan néz ki az Armstrongékat szállító csapatbusz belülről, miközben tart az eligazítás, megtudhatjuk, mikor megy Lance megnézni csapattársa törött csuklóját, vagy éppen milyen zenét hallgat a szobájában, az ágyán pihenve.
Úgy gondolom, nagyon vérmes rajongónak kell lennie annak, aki az említett felületek között nem találja meg a számára megfelelőt. Ráadásul minden alkalmazás kapcsolatban áll a másikkal, egységes, kerek rendszert alkotva. És ahogyan Pályagondnok blogger kollégám is írta, mindegyiknek megvan a szerepe, tartalma, célja. Együtt olyan tárházat képeznek, amellyel bármely sportoló, sport klub vagy akár nagyobb sportesemény (!) is megfelelő, személyre szabott online kommunikációs stratégiát építhet.
Biztosan sok érdeklődőt vonzana például a római úszó világbajnokságon szereplő magyar férfi vízilabda válogatott honlapja mellett egy közös blog, amit a srácok írnának – vagy néha a szakmai stáb tenne fel háttértörténeteket, sztorikat -, ha a csapatot be lehetne jelölni iwiw-en, szurkolói képeket megosztani-cserélni, vagy valamelyik közönségkedvenc játékos naponta többször is jelentkezne SMS hosszúságú bennfentes üzenetekkel.
2 hozzászólás
Pingback: Mikor ha nem most? – Hatékony szponzorálás a válság idején | Sportsmarketing
A twitterezést valószínűleg nem is csinálja rosszul, ugyanis a legbefolyásosabb twitterezők 2009-es listáján a 13. helyen áll. (A sportolók közül csak Shaquille O’Neal előzi meg – ő a 11.)
Az INQ Moblie állította össze ezt a nemzetközi rangsort, és a következő tényezőket vették figyelembe
írt bejegyzések száma
hányszor továbbították a mások által írtakat
hányszor továbbították mások az ő tweetjeiket
hányszor említették őket mások a tweetjeikben
http://www.inqmobile.com/blog/twitterati/